Snap ik. Ik ben daarom ook oprecht benieuwd naar hoe ambulance personeel hier tegen aan kijkt.
Binnen mijn vakgebied hebben we het daar regelmatig over. Wat als? Tja...
Daarom is het ook ontzettend belangrijk dat mensen van politie die objecten of locaties moeten beveiligen de ambulancedienst scherp houden. De vraag is legitiem omdat iedere politiedienst weet dat ongeacht hoe goed ze zijn het een keer mis kan gaan. Op de vraag 'wat dan .../wat als..." moet een antwoord klaar liggen. De politie kan dat antwoord niet geven, de ambulancedienst ook niet. Het antwoord schuilt in het naadloos samenwerken van de hulpverleningsdiensten. De politie moet met ambulancedienst direct de hot-/ warm zone in om terroristen uit te schakelen en levens van slachtoffers te redden. De brandweer moet ook beschikken over goede beschermingsmiddelen om zorg te dragen voor het CASEVAC gedeelte (de gewonden uit de warm zone naar veilig gebied brengen).
Met een 2-daagse cursus of wat e-learning modules ga je het niet redden. Goede opleiding is belangrijk, het ontzettend vaak met alle hulpdiensten samen oefenen (overdag, 's nachts, bij mooi weer, bij slecht weer, in stedelijke omgeving, voetbalstadion, terrein, etc) nog veel belangrijker.
Politiediensten werken dag in dag uit hard om te voorkomen dat terroristen dood en verderf kunnen zaaien en de samenleving kunnen ontregelen. Als de aanslag toch komt is het van belang om te zorgen dat dood en verderf tot het absolute minimum wordt beperkt en er zo min mogelijk sprake is van ernstige of langdurige ontregeling van de samenleving.