Europa is een wassen reus.
De antwoordentrommel is weer opengetrokken: ons niet laten klein krijgen, dagelijks leven voortzetten, wakker geworden in een andere wereld, angst niet laten regeren, niet toegeven aan terrorisme etc...
Ik heb er danig mijn buik van vol. We worden al jaren bedreigd door extremistische moslims, en er verandert niets.
De politici kunnen misschien al een filmpje waarin ze hun medeleven betuigen opnemen voor de volgende keer.
We onderschatten een probleem dat heel wat mensen ons serieus haten. We onderschatten wat er schuil gaat achter jongeren die flessen naar de politie gooien omdat men een terreurverdachte heeft opgepakt, en we onderschatten hun gejuich na een aanslag.
Dat los je niet op met gewapende militairen op straat. Deze komen begrijpelijk steeds te laat, en kunnen niets doen aan een gek die zich een fractie van een seconde opblaast. Deze maken mss enkel een verschil in geval van een actieve schutter, en dan nog zal deze waarschijnlijk eerst slachtoffers kunnen maken in de tijd die nodig is om te kunnen reageren. Misschien kunnen we EHBO'ers op straat zetten, elk met 10 tourniquets.
Daar zou ik me veiliger bij voelen.