Waarom beleggen bij de brandweer. Volgens mij is de RAV/GHOR primair verantwoordelijk. Zij kunnen ook een medische SIV hebben voor extra materiaal. Verder moeten burgers gewoon een tourniquet hebben. Dat een TS van de brandweer extra tournieuws heeft e.d. vind ik niet gek bedacht maar ook dat is een primaire RAV-taak die wellicht weggezet kan worden bij de brandweer.
Zoals ik in meerdere topicstarter heb aangegeven wordt het tijd dat ook de ambulancevoorziening zich anders voorbereidt op grote calamiteiten inclusief terroristische aanslagen.
RemRoof
Ik ben het helemaal met je eens dat de ambulancevoorziening zich anders moet inrichten/voorbereiden op dit soort calamiteiten. En uiteraard zijn zij primair verantwoordelijk voor de medische zorg.
Maar we kunnen denk ik wel vaststellen (zonder te veroordelen) dat zij waarschijnlijk niet als eerste ter plaatse zullen zijn, en dat het dan nog maar zeer de vraag is of ze de hot/warm zone wel in gaan bij een terreur incident.
Eigenlijk zou iedere hulpverlenende organisatie hier enigszins op voorbereid moeten zijn. Politie/Brandweer/Ghor, ieder zijn eigen voorbereiding op dit soort incidenten. Want je kunt niet meer zo stellig zeggen; "Sorry dat je arm er af ligt, maar ik ben er niet van. Hij daar, in dat gele pak, is er van.".
Om dat te realiseren heb je wel een verandering van mindset nodig. En dat word misschien nog wel het moeilijkst. (En ik bedoel zeker niet de mindset van de man/vrouw op straat).
Het is cruciaal om na een terroristische aanslag zo snel mogelijk ter plaatse zijn. Als een brandweerkorps in staat is 'first on scene' te zijn met een snel interventievoertuig bereik je meer als je honderden tourniquets, hemostatische verbanden en chest seals bij je hebt. Er zijn bijna altijd veel slachtoffers/omstanders die niet gewond zijn geraakt die ook slachtoffers kunnen helpen maar geen tourniquet etc voorhanden hebben.
Extra brancards en tenten direct ter plaatse hebben is niet zo interessant.
Bij ons liggen tassen met veel tourniquets, etc in de snelle materiaalwagens van HART (ambulancedienst). Als zij als eerste ter plaatse komen trekken ze de bakken uit het voertuig en geven een omstander de opdracht om de kleinere pakketjes met levensreddende hulpmiddelen te verspreiden over het incidentterrein cq bij burgers neer te gooien die bezig zijn met eerste hulp verlenen aan slachtoffers.
Als ik iets heb geleerd van dit forum en van de evaluaties van het afgelopen jaar is dat "Snelheid is geboden!". Het uitgangspunt is voor een ieder; Levens redden. En daar kun je je op voorbereiden.