Ik heb in mijn rugzak (rijs met OV van en naar mijn werk en fiets nog een stuk) altijd een kleine EHBO tas.
Handig voor als ik van mijn fiets af donder of iemand tref die de zwaartekracht wilde testen, maar om te zeggen dat dat tasje stand houdt bij een terroristische aanslag? denk het niet.
Voor mijn werk gebruik ik een uitgebreide EHBO tas waar voldoende in zit om ongeveer vier personen met stevige bloedingen en verwondingen te helpen. Ook een brandwond hier en daar red ik me dan wel mee. Maar ik ben natuurlijk niet altijd op pad met die grote EHBO rugzak.
Dus ondanks dat ik denk me met de meeste EHBO situaties redelijk zou weten te redden is het beschikken over de juiste hulpmiddelen een issue denk ik.
Nu maakt het bij een slagaderlijke bloeding wat minder uit wat er op komt, als het maar stopt met bloeden natuurlijk.
Omdat ik dus met de trein van en naar mijn werk ga kijk ik vaak om me heen wat voor hulpmiddelen tot mijn beschikking staan.
Maar zelfs op zo'n (risico) gebied tref ik maar weinig, voor externe hulpverleners buiten NS personeel om, beschikbare hulpmiddelen aan.
Zelfs voor toegang tot de AED heb je een toegangscode nodig.
Aan de andere kant, alles is een risico gebied, en misschien is het grootste risicogebied wel het gebied waarvan we denken dat het niet zo'n risico gebied is.
Om angst te zaaien zullen terroristen vooral toeslaan op plaatsen waar we ons veilig wanen.
Dus beveilig je het OV, dan pakken ze een voetbalstadion, beveilig je die, dan pakken ze een druk kruispunt, beveilig je die etc. etc.
Je loopt altijd achter de feiten aan. Terroristen zijn slimmer en hebben meer geduld.