Eigenlijk ben ik ook van mening dat de manier van opvang erg raar is. De vluchtelingen worden om de 3 a 4 dagen in een andere sporthal geplaatst. Als ze gewoon voor langere tijd blijven wordt het logistiek een stuk makkelijker. Je hoeft niet alles op te bouwen steeds, geen mensen te verplaatsen. Daarnaast heb je dan ook een stuk minder vrijwilligers nodig. Zodra de vluchtelingen er een paar dagen zitten kunnen ze zelf dingen gaan overnemen. Ze kunnen zelf af en toe een bezem pakken, koken, klein onderhoud doen etc. Er is dan een stuk minder personeel nodig. Misschien 2 beveiligers, 1 of 2 EHBO'ers en 2 man die de boel wat coördineren (zorgen dat er een kookploeg en een poetsploeg is etc.).
Zelfredzaamheid is immers iets wat het rode kruis graag wil promoten.
Het rode kruis kan zich dan in de avonduren ook weer meer op andere taken gaan richten. Bijvoorbeeld de wat meer sociale ondersteuning van de vluchtelingen. Het organiseren van taal lessen, misschien zelfs een EHBO cursus geven aan geïnteresseerde vluchtelingen, mee opzetten van andere bezigheden voor de vluchtelingen, gok bijvoorbeeld dat veel van hen blij zouden zijn als er een stapel boeken zou komen om wat te kunnen lezen/studeren.
Op het rodekruis is dat ook een kleinere aanslag. Ik denk dat er veel vrijwilligers zijn die nu geen tijd hebben voor diensten van 8 uur, maar prima op dinsdagavond van 19:00 tot 22:00 zich nuttig willen maken voor de vluchtelingen in de opvang.
Als de opvangen niet steeds verplaatsen en daardoor vooral logistiek een uitdaging zijn, lijkt mij dat veel effectiever.