Ambulance meldingen regio 17 per C2000?

Auteur Topic: Ambulance meldingen regio 17 per C2000?  (gelezen 4898 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

112fotograaf

• Forum gebruiker
Gepost op: 1 december 2015, 22:46:16
Hallo,

Er gaan in de regio Rotterdam-Rijnmond (17) sterke geruchten rond over de ambulance meldingen. Werden er eerder dit jaar nog alle huisnummers weggehaald (jammer dat ermee ook de 'thv' & de hectometerpaaltjes verdwenen, voor de rest begrijpelijk) wil men nu alle meldingen via het C2000 netwerk gaan doen. Jammer zou helemaal zijn dat dan ook de LFL02 niet meer via P2000 te ''volgen'' zou zijn (tenzij men die dan via de politie perspiep doet). Heb als fotograaf zijnde met meerdere ambulancebroeders het erover gehad enkel weten hun allemaal van niks van. Gerucht komt ook overigens uit de fotografen groep.

Is er misschien iemand op dit forum die hier meer informatie over zou kunnen geven? Is het gewoon een verkeerd gerucht of komt er wel degelijk zoiets aan.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1 Gepost op: 1 december 2015, 23:55:01
Ook in Rotterdam zal uiteindelijk de ambu via de C2000 portofoon worden gealarmeerd voor een melding. Dit is nu al in o.a. Limburg Noord en Limburg Zuid. Planning was/is dat dit uiteindelijk landelijk gaat via de C2000 porto en niet meer via de pager. Hier zijn enkele ambulances/OvD-G's nog te volgen via P2000 maar verder niet meer dus. Of ook LL2 mee naar de porto gaat volledig durf ik niet te zeggen. Mogelijkheid is ook een combi zoals hier de OVD-G en enkele ambu's/rapids worden gealarmeerd: zowel via C2000 als via P2000.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

112fotograaf

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 2 december 2015, 00:13:43
Nu weet ik dat P2000 nooit bedoeld was voor de fotografen. Het is enkel wel zo dat wij mede door de ambulancemeldingen vaak nog inkomsten kunnen winnen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan niet gepiepte steekpartijen en aanrijdingen (wat hier in regio 17 helaas aan de orde van de dag is). Het zou dan ook balen zijn als de meldingen verdwijnen en er momenteel geen goede perspiep is en het vertrouwen op een goede perspiep ook ver te zoeken is.

Grumpy91

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 2 december 2015, 00:30:26
Datzelfde zie/zag je ook hier in Limburg Noord. Veel hadden inderdaad inkomen doordat ze zelf op ambumeldingen (eventueel in combi met brandweermeldingen) gingen rijden en zo inkomsten genereerden. Nu heb je dat nauwelijks meer omdat persalarm hier ook nog heel veel te wensen overlaat...
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #4 Gepost op: 2 december 2015, 00:37:30
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1388996 date=1449010501
Ook in Rotterdam zal uiteindelijk de ambu via de C2000 portofoon worden gealarmeerd voor een melding. Dit is nu al in o.a. Limburg Noord en Limburg Zuid. Planning was/is dat dit uiteindelijk landelijk gaat via de C2000 porto en niet meer via de pager. Hier zijn enkele ambulances/OvD-G's nog te volgen via P2000 maar verder niet meer dus. Of ook LL2 mee naar de porto gaat volledig durf ik niet te zeggen. Mogelijkheid is ook een combi zoals hier de OVD-G en enkele ambu's/rapids worden gealarmeerd: zowel via C2000 als via P2000.

Dat lijkt me erg sterk. Diverse regio's zijn onlangs nog overgegaan op P2000. Bijvoorbeeld omdat ambulances niet uitrukte,  omdat er geen C2000 dekking in de post was.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Grumpy91

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 2 december 2015, 00:39:43
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1389002 date=1449013050
Dat lijkt me erg sterk. Diverse regio's zijn onlangs nog overgegaan op P2000. Bijvoorbeeld omdat ambulances niet uitrukte,  omdat er geen C2000 dekking in de post was.

Dat heb je in Limburg Noord ook: die ambu's worden zowel via C2000 als P2000 gealarmeerd (als voorbeeld: ambulance 1 van Roermond, Ambulance Bergen, Rapid Responder Venlo en de OVD-G)

Bernt

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 2 december 2015, 02:31:45
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1389002 date=1449013050
Klopt toch wel... Ambulancezorg Nederland adviseert om van P2000 af te gaan.. Maar in hoeverre het overgenomen word ligt natuurlijk aan de regio.
Maar zulke geruchten blijf je altijd houden onder fotografen, om elkaar op te naaien bv..

oma

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 2 december 2015, 08:01:22
Citaat van: Bernt link=msg=1389008 date=1449019905
Klopt toch wel... Ambulancezorg Nederland adviseert om van P2000 af te gaan.. Maar in hoeverre het overgenomen word ligt natuurlijk aan de regio.
Maar zulke geruchten blijf je altijd houden onder fotografen, om elkaar op te naaien bv..

Ambulancezorg Nederland heeft ook deze toezegging gedaan aan de minister, als ze het nog steeds niet geregeld hebben toont het dat ze geen boodschap hebben aan de wensen van regering en parlement.

Citaat
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 maart 2015

Zoals ik u eerder heb bericht vind ik het vanuit privacy-oogpunt niet wenselijk dat naar een persoon herleidbare informatie uit alarmeringsberichten van de hulpdiensten zichtbaar is op internetsites.

Ik heb in september 2014, samen met de Minister van Veiligheid en Justitie (V&J), in antwoord op Kamervragen van lid Bouwmeester en Wolbert (Aanhangsel Handelingen II 2014/15, nr. 55) aangegeven dat, vanuit de operationele wens om locatie-informatie te gebruiken in alarmeringsberichten en de privacy-aspecten die dit met zich meebrengt, onderzocht wordt of encryptie van die berichten financieel en praktisch uitvoerbaar is.

Zoals u zelf ook heeft gesignaleerd is in Noord-Nederland voor de alarmering van de ambulance ervaring opgedaan met een andere werkwijze. De regio’s Groningen, Drenthe en Friesland zijn sinds een aantal jaren overgegaan op alarmering via de portofoon van de desbetreffende ambulancebemanning. Daarbij wordt er dus geen locatie-informatie meer in de meeste alarmeringsberichten aan ambulances verstrekt. Er bestaan een paar uitzonderingen op deze werkwijze, onder meer voor de Waddeneilanden, het alarmeren van speciale medische teams en bij een grootschalige alarmering.

Ambulancezorg Nederland heeft mij geďnformeerd dat er inmiddels in vijftig procent van de regio’s op een vergelijkbare wijze als in Noord-Nederland wordt gehandeld.
Op basis van de ervaring die onder meer in Noord-Nederland is opgedaan met een andere werkwijze, heeft de Minister van V&J – mede namens mij – alle hulpverleningsdiensten gevraagd of ze mogelijkheden zien tot het invoeren van een werkmethode die een alarmering zonder adresgegevens mogelijk maakt en als die mogelijkheden er zijn of ze daar toe over willen gaan.

Ambulancezorg Nederland heeft mij laten weten dat zij de leden (alle 25 regionale ambulancevoorzieningen) binnenkort gaat vragen in te stemmen met het uitgangspunt van alarmering via de portofoon. Ik ondersteun dit voorstel en zal u hierover op korte termijn nader informeren.

In de aanbesteding van C2000 waarover de Minister van V&J u op 5 maart jongstleden (Kamerstuk 25 124, nr. 74) heeft geďnformeerd is ook de optie van encryptie van alarmeringsberichten meegenomen. Dit leidt voor de hulpverleningsdiensten tot de mogelijkheid om hier gebruik van te maken. Een dergelijke keuze gaat wel gepaard met technische, financiële en operationele consequenties voor de werkwijze en de invoer van aangepaste randapparatuur. De operationele diensten zullen hierover – mede op basis van een impactanalyse – een keuze in moeten maken. Hierover zal de Minister van V&J u nader informeren.

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 2 december 2015, 10:05:56
Er zijn grote delen van NL waar je al jaren nooit ambulance meldingen op P2000 ziet voor 'huis tuin en keuken' gevallen.

112fotograaf

• Forum gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 3 december 2015, 18:11:14
Citaat van: Bernt link=msg=1389008 date=1449019905

Als de datum klopt die ik gehoord heb rond einde volgende maand. Was blijkbaar al de bedoeling dat het einde deze maand zou gaan gebeuren maar dat is blijkbaar dan van de baan.