Dat ligt aan de situatie waarin ik het hem vraag. Op het moment dat ik een PD creeer is dat een afgezet gebied waarin onder andere sporen aanwezig zijn. Het kan van belang zijn om te weten wie er op dit pd zijn geweest. Dat geld zelfs voor hulpverleners. Een dienstnummer is wettelijk niet voldoende om iemand te identificeren. Dat dit in de praktijk geaccepteerd word komt door de goede samenwerking en verstandhouding. Het wil overigens niet zeggen dat zijn gegevens automatisch in het straddossier komen.
Het komt overigens in unieke situaties zelfs voor dat een hulpverlener verdachte is. Het zou wat zijn als die zich dan niet hoeft te identificeren omdat hij verschoningsrecht heeft en zijn dienstnummer al heeft verstrekt.
Overigens pas nog een opvallende situatie gehad waarin iemand zich uitgaf als arts in een hulpveleningssituatie. Nadat de "arts" toch wel erg vreemde dingen begon te doen met de patient besloten collega's toch maar even het eea te controleren. Toen bleek al snel dat ze te maken hadden met een op hol geslagen ehbo'er. Daar waren ze niet achtergekomen zonder identiteitscontrole.
Hoe vervelend ook, soms is het gewoon noodzakelijk.
Beste Red,
Er is een groot verschil tussen een ambulanceverpleegkundige willen verhoren als getuige of als verdachte. Als jij hem ter plaatse zou willen verhoren als getuige kan hij gebruik maken van zijn verschoningsrecht.
Ik denk dat niemand er voordeel bij heeft om het even snel ter plaatse te willen oplossen. Ik had al eerder geschreven dat het beter later kan. Bij politie en justitie kan men even bepalen hoe ze dit het beste willen aanpakken. Bij de RAV zal men ook even een aantal zaken helder willen hebben.
Het voorbeeld van de losgeslagen EHBO-er tijdens een hulpverlening is al weer een ander lastig probleem. De man doet niets strafbaars als hij niet zelf gezegd heeft dat hij een arts is. Als hij zich behandelaar of SEH-therapeut noemt kan je zijn naam door BIG-register trekken, hij komt er niet in voor maar hij heeft niets strafbaars gedaan.
Een ambulanceverpleegkundige merkt tijdens hulpverlening binnen paar seconden of hij te maken heeft met een arts. De artsen die zich echt met de hulpverlening zullen gaan bemoeien zijn de artsen die zeker weten dat ze een meerwaarde kunnen vormen (ervaring in acute zorg/traumatologie). Alle ander artsen zullen zich hooguit melden als arts en passief blijven omdat de ambulanceverpleegkundige het veel beter kan en weet.