Verschoningsrecht en identificatieplicht (ambulance)

Auteur Topic: Verschoningsrecht en identificatieplicht (ambulance)  (gelezen 11131 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #60 Gepost op: 12 december 2015, 00:14:07
Citaat van: SpaX link=msg=1391244 date=1449875374
Welk vertrouwen wordt geschaad als jij je ID toont aan mij?

Als ik je avatar goed lees ben je niet eens een politieman. Ik laat jou helemaal niets zien omdat je van mij een echte politieman mag oproepen.

Je kon al lezen dat een politieman schreeft dat hij om een identiteitsbewijs kan vragen als hij kan uitleggen dat dit voor zijn werk noodzakelijk is.

Het is niet uit te leggen dat onder deze omstandigheden (verpleegkundige die zich beroept op verschoningsrecht + zijn dienstnummer van RAV geeft) het dan nog steeds noodzakelijk is om een legitimatiebewijs te willen zien.

7194

• Senior gebruiker
Reactie #61 Gepost op: 12 december 2015, 00:14:36
Citaat van: Oma link=msg=1391243 date=1449875332
Leg het eens uit dan waarom CM zich moet identificeren met zijn legitimatiebewijs als jij weet dat hij gebruik wil maken van zijn verschoningsrecht en jou al zijn dienstnummer heeft gegeven van de RAV?

Als we dan toch advocaat van de duivel blijven spelen...

Wie zegt dat hij zijn juiste dienstnummer opgeeft? Wie zegt dat hij gebruik wenst te maken van zijn verschoningsrecht, ik kan geen gedachten lezen...

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #62 Gepost op: 12 december 2015, 00:20:01
Citaat van: Oma link=msg=1391243 date=1449875332
Leg het eens uit dan waarom CM zich moet identificeren met zijn legitimatiebewijs als jij weet dat hij gebruik wil maken van zijn verschoningsrecht en jou al zijn dienstnummer heeft gegeven van de RAV?
Dat ligt aan de situatie waarin ik het hem vraag. Op het moment dat ik een PD creeer is dat een afgezet gebied waarin onder andere sporen aanwezig zijn. Het kan van belang zijn om te weten wie er op dit pd zijn geweest. Dat geld zelfs voor hulpverleners. Een dienstnummer is wettelijk niet voldoende om iemand te identificeren. Dat dit in de praktijk geaccepteerd word komt door de goede samenwerking en verstandhouding.  Het wil overigens niet zeggen dat zijn gegevens automatisch in het straddossier komen.

Het komt overigens in unieke situaties zelfs voor dat een hulpverlener verdachte is. Het zou wat zijn als die zich dan niet hoeft te identificeren omdat hij verschoningsrecht heeft en zijn dienstnummer al heeft verstrekt.

Overigens pas nog een opvallende situatie gehad waarin iemand zich uitgaf als arts in een hulpveleningssituatie. Nadat de "arts" toch wel erg vreemde dingen begon te doen met de patient besloten collega's toch maar even het eea te controleren. Toen bleek al snel dat ze te maken hadden met een op hol geslagen ehbo'er. Daar waren ze niet achtergekomen zonder identiteitscontrole.

Hoe vervelend ook, soms is het gewoon noodzakelijk.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #63 Gepost op: 12 december 2015, 00:21:28
Citaat van: 7194 link=msg=1391246 date=1449875676
Als we dan toch advocaat van de duivel blijven spelen...

Wie zegt dat hij zijn juiste dienstnummer opgeeft? Wie zegt dat hij gebruik wenst te maken van zijn verschoningsrecht, ik kan geen gedachten lezen...

Als de ambulanceverpleegkundige zegt dat hij gebruikt maakt van zijn verschoningsrecht hoef je geen gedachten te lezen.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #64 Gepost op: 12 december 2015, 00:33:57
Citaat van: Red link=msg=1391247 date=1449876001
Dat ligt aan de situatie waarin ik het hem vraag. Op het moment dat ik een PD creeer is dat een afgezet gebied waarin onder andere sporen aanwezig zijn. Het kan van belang zijn om te weten wie er op dit pd zijn geweest. Dat geld zelfs voor hulpverleners. Een dienstnummer is wettelijk niet voldoende om iemand te identificeren. Dat dit in de praktijk geaccepteerd word komt door de goede samenwerking en verstandhouding.  Het wil overigens niet zeggen dat zijn gegevens automatisch in het straddossier komen.

Het komt overigens in unieke situaties zelfs voor dat een hulpverlener verdachte is. Het zou wat zijn als die zich dan niet hoeft te identificeren omdat hij verschoningsrecht heeft en zijn dienstnummer al heeft verstrekt.

Overigens pas nog een opvallende situatie gehad waarin iemand zich uitgaf als arts in een hulpveleningssituatie. Nadat de "arts" toch wel erg vreemde dingen begon te doen met de patient besloten collega's toch maar even het eea te controleren. Toen bleek al snel dat ze te maken hadden met een op hol geslagen ehbo'er. Daar waren ze niet achtergekomen zonder identiteitscontrole.

Hoe vervelend ook, soms is het gewoon noodzakelijk.

Beste Red,

Er is een groot verschil tussen een ambulanceverpleegkundige willen verhoren als getuige of als verdachte. Als jij hem ter plaatse zou willen verhoren als getuige kan hij gebruik maken van zijn verschoningsrecht.

Ik denk dat niemand er voordeel bij heeft om het even snel ter plaatse te willen oplossen. Ik had al eerder geschreven dat het beter later kan. Bij politie en justitie kan men even bepalen hoe ze dit het beste willen aanpakken. Bij de RAV zal men ook even een aantal zaken helder willen hebben.

Het voorbeeld van de losgeslagen EHBO-er tijdens een hulpverlening is al weer een ander lastig probleem. De man doet niets strafbaars als hij niet zelf gezegd heeft dat hij een arts is. Als hij zich behandelaar of SEH-therapeut noemt kan je zijn naam door BIG-register trekken, hij komt er niet in voor maar hij heeft niets strafbaars gedaan.

Een ambulanceverpleegkundige merkt tijdens hulpverlening binnen paar seconden of hij te maken heeft met een arts. De artsen die zich echt met de hulpverlening zullen gaan bemoeien zijn de artsen die zeker weten dat ze een meerwaarde kunnen vormen (ervaring in acute zorg/traumatologie). Alle ander artsen zullen zich hooguit melden als arts en passief blijven omdat de ambulanceverpleegkundige het veel beter kan en weet.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #65 Gepost op: 12 december 2015, 00:39:49
Citaat van: Oma link=msg=1391253 date=1449876837
Er is een groot verschil tussen een ambulanceverpleegkundige willen verhoren als getuige of als verdachte. Als jij hem ter plaatse zou willen verhoren als getuige kan hij gebruik maken van zijn verschoningsrecht
Dat klopt, maar voor de 101e keer, dat ontheft hem niet van zijn wettelijke verplichting tot identificatie als ik daar rechtmatig om vraag. En daarmee stop ik de discussie, aangezien deze verplichting toch niet tot je door dringt.

SpaX

• Handhaver Openbare Ruimte (Domein 1), DHW controleur, Student IV
  • Forum gebruiker
Reactie #66 Gepost op: 12 december 2015, 00:45:15

Als ik je avatar goed lees ben je niet eens een politieman. Ik laat jou helemaal niets zien omdat je van mij een echte politieman mag oproepen.

Je kon al lezen dat een politieman schreeft dat hij om een identiteitsbewijs kan vragen als hij kan uitleggen dat dit voor zijn werk noodzakelijk is.

Het is niet uit te leggen dat onder deze omstandigheden (verpleegkundige die zich beroept op verschoningsrecht + zijn dienstnummer van RAV geeft) het dan nog steeds noodzakelijk is om een legitimatiebewijs te willen zien.

Een BOA of toezichthouder kan ook gerechtigd zijn om ID te vorderen indien het nodig is voor de uitoefening van zijn taak. Indien je daar niet aan voldoet dan hoef ik helemaal geen agent op te roepen dan zorg ik er zelf wel voor dat je een taxirit krijgt naar de echte agent.

Het ligt er maar net aan wat er in zijn akte e.d. staat.
Al mijn berichten zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn (vroegere) werkg

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #67 Gepost op: 12 december 2015, 00:51:58

Maar nu wat anders. Ik kom als persfotograaf bij een eenzijdig ongeval in het havengebied. Twee man ambulancedienst en niemand anders. Dus vragen ze mij of ik even wil helpen. Als nu blijkt dat wij dan dingen horen van het slachtoffer die onder geheimhouding vallen dan is de ambulancebemanning geheimhouding verplicht. Mag/moet ik mij daar dan bij aansluiten?

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #68 Gepost op: 12 december 2015, 00:53:25
Nee. De geheimhouding geld niet voor jou.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #69 Gepost op: 12 december 2015, 01:03:16
Citaat van: Red link=msg=1391262 date=1449878005
Nee. De geheimhouding geld niet voor jou.
Maar dat is eigenlijk raar. De ambulancebemanning heeft assistentie nodig om het slachtoffer zo goed mogelijk te verzorgen. Dan zou hun geheimhoudingsplicht toch ook moeten gelden voor burgers die om assistentie worden gevraagd.