Ik begrijp dat er meer belangen zijn. Daarom zijn er protocollen gemaakt in overleg met de OVJ. Daar staan de afspraken over hoe iemand bewaakt wordt. Ook een crimineel heeft rechten als het gaat om privacy. Daar is over nagedacht. Zo werkt dat in een democratie. Er is nagedacht over de balans tussen privacy en gevaar, rechten van andere patiënten en inbreuk op de werkwijze van het medisch personeel. Het staat allemaal omschreven. Je wilt namelijk zo min mogelijk verstoring van de routine. Ik begrijp niet op grond van welke argumenten deze 'lui' menen afspraken aan hun laars te kunnen lappen. Deze lui horen geen toegang te hebben tot privacygevoelige medische informatie, ook al is het een gedetineerde! Daar gaat mijn vraag over.
Fysieke aanwezigheid bij een CT scan als voorbeeld is daar een ernstige inbreuk op! Daar heb je helemaal niks te zoeken! Je blijft gewoon buiten staan. Voortdurende discussie om de medewerkers van DV&O duidelijk te maken dat er richtlijnen zijn die moet worden nageleefd, kosten heel erg veel tijd en dit gaat daardoor óók ten koste van de zorg aan andere patiënten. Patiënten op een Intensive Care (IC) zijn zeer arbeidsintensief en de zorg moet worden verleend onder voortdurende druk van tijd. Dat is zéér storend en buitengewoon ontregelend.
Wij kunnen als medisch personeel heel goed inschatten of een patiënt in staat is om de benen te nemen of niet. Mogelijk dat u geen idee heeft hoe een patiënt er op een IC afdeling bij ligt, maar doorgaans hebben zeer geen praatjes onder volledige anesthesie met beademingsbuis in de keel. Patiënten op een IC zijn daar per definitie omdat hun vitale functies niet onder controle zijn. Dat zijn patiënten met wie je geen gesprekje voert in termen van; "hoe voelen wij ons vandaag". Termen als naïviteit zijn behoorlijk aanmatigend en ik zou niet gebruiken in deze context, zonder dat u weet wie uw gesprekspartner is.
Als een patiënt die onder de aandacht staat van deze dienst aan de beterende hand is, waarmee mogelijk vluchtgevaar toeneemt, dan is dit informatie die wel wordt gedeeld. Maar moet zich ook realiseren dat medisch personeel ook onderdeel uitmaakt van deze maatschappij en dit zijn in algemene zin weldenkende mensen.
Hun opdringerige aanwezigheid compromitteert niet alleen de privacy van een verdachte, maar ook die van andere patiënten op een Intensive Care en stoort de verpleegkundigen en de artsen bij de uitoefening van hun werk.