Gevangen komen niet op een OK afdeling of IC terecht vanwege een flapoorcorrectie. Het zijn (zeer) zieke mensen die geen gevaar vormen voor de artsen of verpleegkundigen, ze zijn meestal amper in staat om in bed om te draaien laat staan dat ze in staat zijn om te ontsnappen.
Het klopt dat een aantal van deze lieden het doelwit kan zijn van andere criminelen die de kans schoon zien om de gevangene om zeep te helpen met geweld.
De beveiligers horen daarom niet in de behandelruimte of aan bed van de patient te zijn tussen de artsen en verpleegkundigen. Ik bestempel dat weer als de laffe cultuur die schijnbaar troef is geworden; je wilt stoer werk doen maar persoonlijke veiligheid gaat altijd voor en het mag geen gevolgen hebben voor het sociale leven.
Als je op de gang staat of in een hal loop je risico dat je daar een confrontatie krijgt met gewapende criminelen, als je zorgt dat je tussen de zusters staat kun je in ieder geval snel onder het bed duiken als er kwaadwillend bezoek komt en kun je bidden dat een stoere zuster of dokter ingrijpt om het dreigende gevaar af te wenden.
Hmm. Even vanuit mijn eigen ervaring; Ik heb meer tijd in een ziekenhuis aan het bed doorgebracht dan me lief is. En in een aantal gevallen heb ik ook conflicten gehad met de medische staf. Meestal was het simpel op te lossen door een goed gesprek te voeren.
In een aantal gevallen is mij opgedragen om me te verwijderen uit de ruimte. Waar ik gehoor aan gegeven heb, onder protest.
In één geval heb ik op een hele nare manier gelijk gekregen. Toen heeft een behandelend arts een enorme puist voor zn bakkus gehad, en is een verpleegster ernstig bedreigd. Van een patient die volgens hen niet eens in staat was om zijn arm op te tillen.
De bewaking van deze mensen is er niet om HEN te bewaken. Deze bewaking is er om de samenleving te bewaken
tegen hen. Daar mag je wat van vinden, en als je arts bent, mag je zelfs bepalen dat de bewaking weg moet blijven uit die ruimte.
Maar kom dan bij mij niet piepen als je een ram voor je harses krijgt. En die denigrerende toon over de beveiligers waardeer ik voor geen meter, trouwens.