Ik snap die arrogante vijandige houding niet. De collegae van mij van DJI zijn daar voor 2 zaken: ontsnappingsgevaar voorkomen en voorkomen dat de gedetineerde jullie (ziekenhuispersoneel) en andere omstanders beschadigd. Wees blij dat wij misschien meer beveiliging bieden dan wellicht noodzakelijk is. Beter teveel dan te weinig. Een verbandschaartje of scalpel of welk instrument dan ook, zit zo in iemands nek. Dan hoeft die gedetineerde niet eens mobiel te zijn.
Ik snap dat jullie anders naar een gedetineerde kijken dan wij, maar wij hebben genoeg gezien en meegemaakt om niet te verslappen als het om jullie veiligheid gaat. Ik zou je graag een keer uit willen nodigen om een dagje mee te kijken in een PI, dan kan je onze kant eens bekijken. Ik heb jullie kan vaak genoeg gezien en heb veel respect voor wat jullie doen voor de medemens.
Mijn eigen veiligheid staat bovenaan, meteen daaronder staat jullie veiligheid. En ergens daaronder komt de veiligheid van de gedetineerde.
Tokugawa,
ik sluit me aan bij jouw verhaal.
Ik heb eerder in dit onderwerp al getracht mensen een andere kant te laten zien van het verhaal, maar volgens mij is die poging vergeefs geweest.
Ik heb ongeveer 20 jaar ervaring in de gezondheidszorg, waarvan de laatste 6 voor justitie.
Ik denk dat ik als geen ander de overeenkomsten en verschillen kan benoemen. Ik heb vandaag nog met een IC medewerker in een ziekenhuis gesproken over dit onderwerp. Zij gaf aan ook regelmatig met agressieve patiënten te maken te hebben, en daarnaast altijd blij is wanneer er voldoende beveiliging aanwezig is bij justitiabelen. Zo kunnen zij zich richten op wat voor hen belangrijk is terwijl hun eigen veiligheid gegarandeerd is.
Wanneer een patiënt om wat voor reden dan ook onder zeil is, dan is het logisch dat de beveiliging een tandje lager kan. Tot die tijd lijken echter IC medewerkers op dit forum hun eigen veiligheid niet zo serieus te nemen. Iets wat ik in mijn werk bij Justitie wel heb geleerd om anders te bekijken. Ook ik kan al na zes jaar een boek schrijven over de gevaarlijke situaties en dubieuze motieven van justitiabelen die naar het ziekenhuis moeten. Ook met ernstige aandoeningen die IC waardig zijn. Maar goed, ieder heeft recht op een eigen mening, ik ga ook niet meer proberen om anderen te overtuigen. Wellicht is de ervaring van neer gestoken worden of een gijzeling o.i.d. de beste leermeester voor deze mensen.