Bewaking van patiënten door DV&O

Auteur Topic: Bewaking van patiënten door DV&O  (gelezen 40506 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

p2Elst

• IVK-er
  • Senior gebruiker
Reactie #170 Gepost op: 10 februari 2016, 19:44:14
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1405492 date=1455109575
Wat betreft de 1e, dat is nieuw voor mij. Voor zover ik het wist kon je pas solliciteren bij de DV&O na enkele jaren ervaring als complexbeveiliger. Maar dat is ook al enige jaren geleden dat ik mij toen daarin verdiept heb.

Die 2e wist ik, althans voor bepaalde zaken. Dat zij grensbewaking doen is voor mij totaal nieuw. Weet wel dat zij een deel van de taken van de politie heeft overgenomen (vonnissen uitvoeren) en dat zij ook tijdens uitgaansavonden steeds vaker samenwerken met de politie om de afhandeling van arrestanten makkelijker te maken.

Volgens mij heeft men het dan over grensbewaking in de meest brede zin van het woord:

Citaat
Wist je dat een team van de Dienst Vervoer & Ondersteuning (DV&O) momenteel aan het werk is in Hongarije? Het team helpt de Hongaarse politie met het vervoer van immigranten naar opvang- en detentiecentra. Dit is een onderdeel van de bijdrage die Nederland levert aan de Europese grensbewaking onder leiding van organisatie ‪#‎Frontex‬.
Bron: https://www.facebook.com/prettigedienst/posts/970121669700523?comment_id=970279756351381&reply_comment_id=970291519683538&total_comments=1&comment_tracking=%7B%22tn%22%3A%22R%22%7D

tokugawa

• EHBO/BHV
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #171 Gepost op: 10 februari 2016, 20:12:11
Citaat van: RemRoof link=msg=1405552 date=1455128510
Dan kun je de volgende keer je instabiele IC-gedetineerde weer mee terug nemen. Protocollen zijn niets anders dan afspraken... Huisregels van een PI zijn andere huisregels dan van een disco of academisch ziekenhuis ::)

Als een OvJ een afspraak maakt met een ziekenhuis zal dit, naar ik aanneem, niet strijdig zijn met geldende wet- en regelgeving, toch? :o

Ik snap die arrogante vijandige houding niet. De collegae van mij van DJI zijn daar voor 2 zaken: ontsnappingsgevaar voorkomen en voorkomen dat de gedetineerde jullie (ziekenhuispersoneel) en andere omstanders beschadigd. Wees blij dat wij misschien meer beveiliging bieden dan wellicht noodzakelijk is. Beter teveel dan te weinig. Een verbandschaartje of scalpel of welk instrument dan ook, zit zo in iemands nek. Dan hoeft die gedetineerde niet eens mobiel te zijn.

Ik snap dat jullie anders naar een gedetineerde kijken dan wij, maar wij hebben genoeg gezien en meegemaakt om niet te verslappen als het om jullie veiligheid gaat. Ik zou je graag een keer uit willen nodigen om een dagje mee te kijken in een PI, dan kan je onze kant eens bekijken. Ik heb jullie kan vaak genoeg gezien en heb veel respect voor wat jullie doen voor de medemens.

Mijn eigen veiligheid staat bovenaan, meteen daaronder staat jullie veiligheid. En ergens daaronder komt de veiligheid van de gedetineerde.

tokugawa

• EHBO/BHV
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #172 Gepost op: 10 februari 2016, 20:31:09
Citaat van: p2Elst link=msg=1405562 date=1455129854
Volgens mij heeft men het dan over grensbewaking in de meest brede zin van het woord.

Ze zitten voor zover ik het weet in Lesbos voor de missie Poseidon Rapid. Dat ze het vervoer vanuit Hongarije verzorgen is nieuw voor mij, maar verbaast me niet.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #173 Gepost op: 10 februari 2016, 20:31:29
Citaat van: Expert link=msg=1405527 date=1455120776

Klopt helemaal. Alleen deze richtlijn wordt binnen onze kliniek niet gehanteerd.

Citaat van: tokugawa link=msg=1405536 date=1455123918

En wij wijken niet af van onze protocollen.

Dit protocol stamt uit 2007. De tijd dat het gebruik van een mobiele telefoon in het ziekenhuis in de nabijheid van pompen als gevaarlijk werd beschouwd. De richtlijn is opgesteld in samenspraak met het Universitair Medisch Centrum Utrecht als initiatiefnemer. Voorts participeren het Diakonessenhuis in Utrecht en Zeist en het Sint Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein. Prima, als het voor die klinieken werkt.

Voor onze kliniek heeft het geen enkele betekenis.

ES EL

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #174 Gepost op: 10 februari 2016, 20:35:40
Citaat van: tokugawa link=msg=1405571 date=1455131531
Ik snap die arrogante vijandige houding niet. De collegae van mij van DJI zijn daar voor 2 zaken: ontsnappingsgevaar voorkomen en voorkomen dat de gedetineerde jullie (ziekenhuispersoneel) en andere omstanders beschadigd. Wees blij dat wij misschien meer beveiliging bieden dan wellicht noodzakelijk is. Beter teveel dan te weinig. Een verbandschaartje of scalpel of welk instrument dan ook, zit zo in iemands nek. Dan hoeft die gedetineerde niet eens mobiel te zijn.

Ik snap dat jullie anders naar een gedetineerde kijken dan wij, maar wij hebben genoeg gezien en meegemaakt om niet te verslappen als het om jullie veiligheid gaat. Ik zou je graag een keer uit willen nodigen om een dagje mee te kijken in een PI, dan kan je onze kant eens bekijken. Ik heb jullie kan vaak genoeg gezien en heb veel respect voor wat jullie doen voor de medemens.

Mijn eigen veiligheid staat bovenaan, meteen daaronder staat jullie veiligheid. En ergens daaronder komt de veiligheid van de gedetineerde.

Tokugawa,

ik sluit me aan bij jouw verhaal.
Ik heb eerder in dit onderwerp al getracht mensen een andere kant te laten zien van het verhaal, maar volgens mij is die poging vergeefs geweest.
Ik heb ongeveer 20 jaar ervaring in de gezondheidszorg, waarvan de laatste 6 voor justitie.
Ik denk dat ik als geen ander de overeenkomsten en verschillen kan benoemen. Ik heb vandaag nog met een IC medewerker in een ziekenhuis gesproken over dit onderwerp. Zij gaf aan ook regelmatig met agressieve patiënten te maken te hebben, en daarnaast altijd blij is wanneer er voldoende beveiliging aanwezig is bij justitiabelen. Zo kunnen zij zich richten op wat voor hen belangrijk is terwijl hun eigen veiligheid gegarandeerd is.
Wanneer een patiënt om wat voor reden dan ook onder zeil is, dan is het logisch dat de beveiliging een tandje lager kan. Tot die tijd lijken echter IC medewerkers op dit forum hun eigen veiligheid niet zo serieus te nemen. Iets wat ik in mijn werk bij Justitie wel heb geleerd om anders te bekijken. Ook ik kan al na zes jaar een boek schrijven over de gevaarlijke situaties en dubieuze motieven van justitiabelen die naar het ziekenhuis moeten. Ook met ernstige aandoeningen die IC waardig zijn. Maar goed, ieder heeft recht op een eigen mening, ik ga ook niet meer proberen om anderen te overtuigen. Wellicht is de ervaring van neer gestoken worden of een gijzeling o.i.d. de beste leermeester voor deze mensen.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #175 Gepost op: 10 februari 2016, 20:36:25

Ik snap die arrogante vijandige houding niet.

Ik wel!

tokugawa

• EHBO/BHV
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #176 Gepost op: 10 februari 2016, 20:45:40
Citaat
Wellicht is de ervaring van neer gestoken worden of een gijzeling o.i.d. de beste leermeester voor deze mensen.

Ik hoop echt dat het nooit zover zal komen.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #177 Gepost op: 10 februari 2016, 20:51:53

Wees blij dat wij misschien meer beveiliging bieden dan wellicht noodzakelijk is. Beter teveel dan te weinig.

Onzin! Daar gaat het in het geheel niet over. Het gaat erom dat een gedetineerde of een verdachte adequaat wordt bewaakt. Daarbij heb ik steeds gesproken over IC patenten. Heel bewust!

Er zijn afspraken. Daar hebben jij en ik ons aan te houden. Verder niks. Geen poldergeleuter met de eerste de beste bewaker van DV&O die ook wat vindt. Gewoon uitvoeren mars!

Die afspraken zijn niet voor niets gemaakt. Ik zorg gewoon voor een gedetineerde of een verdachte als IC patiënt, net zoals ik dat voor iedereen doe. Daarbij houd ik rekening met de privacy van elke afzonderlijke patiënt en voorts zie ik erop toe dat de zorg aan andere patiënten daar niet onder lijdt.

tokugawa

• EHBO/BHV
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #178 Gepost op: 10 februari 2016, 20:56:52
Citaat van: Expert link=msg=1405589 date=1455133913
Onzin! Daar gaat het in het geheel niet over. Het gaat erom dat een gedetineerde of een verdachte adequaat wordt bewaakt. Daarbij heb ik steeds gesproken over IC patenten. Heel bewust!

Er zijn afspraken. Daar hebben jij en ik ons aan te houden. Verder niks. Geen poldergeleuter met de eerste de beste bewaker van DV&O die ook wat vindt. Gewoon uitvoeren mars!

Die afspraken zijn niet voor niets gemaakt. Ik zorg gewoon voor een gedetineerde of een verdachte als IC patiënt, net zoals ik dat voor iedereen doe. Daarbij houd ik rekening met de privacy van elke afzonderlijke patiënt en voorts zie ik erop toe dat de zorg aan andere patiënten daar niet onder lijdt.

Jouw stelling is heel duidelijk en ik begrijp je ook wel. Maar blijkbaar is de simpele boodschap niet aangekomen: Leg jullie protocollen eens naast die van DV&O en kijk of ze overeen komen. Blijkbaar niet. Als ze wel overeen komen en DV&O overtreed ze, dien dan een klacht in en kom niet hier je gelijk halen. Als ze niet overeen komn die protocollen, zorg er dan voor dat ze wel overeen komen en kom noet hier je gelijk halen.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #179 Gepost op: 10 februari 2016, 21:01:39
Citaat van: ES EL link=msg=1405583 date=1455132940

Tokugawa,

Ik sluit me aan bij jouw verhaal. Ik heb eerder in dit onderwerp al getracht mensen een andere kant te laten zien van het verhaal, maar volgens mij is die poging vergeefs geweest.

Ik heb ongeveer 20 jaar ervaring in de gezondheidszorg, waarvan de laatste 6 voor justitie.

Klopt helemaal, dat is je niet gelukt en ik zal je uitleggen waarom dat zo is.

Citaat van: Expert link=msg=1403203 date=1454251722

Ik maak me zorgen over jouw reactie als verpleegkundige, omdat ik in deze discussie heel duidelijk mijn standpunten onderbouwd heb weergegeven. Ik verwacht van iemand die zich als verpleegkundige profileert een inhoudelijk onderbouwde en zakelijke reactie zonder onnodige zinspelingen op iemands gebrek aan sociale vaardigheden.

Het boeien van een verdachte of gedetineerde tijdens de inductie van de anesthesie valt buiten de orde van deze discussie. Jouw commentaar roept echter grote verbazing op bij mij. De opmerking die jij in je posting maakt over het boeien van een patiënt totdat iemand onder narcose is gebracht is ronduit verwerpelijk en getuigd van een zeer beperkt verpleegkundig inzicht.

Met enige regelmaat is het noodzakelijk een IC patiënt tegen zichzelf te beschermen. Hierbij kun je denken aan plukkerige patiënten die accidenteel in hun onrust belangrijke infuuslijnen of zelfs een beademingsbuis dreigen te verwijderen, die van belang is voor hun behandeling. Aan fixatie is een zeer streng protocol verbonden.

Medewerkers van DV&O moeten heel goed begrijpen dat er duidelijke afspraken zijn rond de opname van een verdachte of gedetineerde op een afdeling Intensive Care. Deze medewerkers moeten ook heel goed begrijpen dat deze afspraken een doel dienen, waarbij álle belangen zijn afgewogen. Voorts moeten medewerkers van DV&O heel goed begrijpen dat zij helemaal niets, maar dan ook niets, van doen hebben met de medische integriteit van betrokkene, danwel die van andere patiënten die zijn opgenomen. Zij behoren geen getuige te zijn van lichamelijk onderzoek, diagnostische procedures of interdisciplinair overleg. Tot slot is het van belang dat medewerkers van DV&O heel goed snappen dat zij niet de positie zijn om afspraken, gemaakt met het bureau Juridische Zaken, naar eigen inzicht te interpreteren en daarmee de complexe zorgvraag op een afdeling Intensive Care te belemmeren.

Ga er maar vanuit dat IC personeel héél goed op iemand kan passen. Ga er maar van uit dat IC personeel heel goed de werking en effecten van middelen kent die een patiënt onder sedatie houden en ga er maar vanuit dat wanneer deze middelen worden gestaakt, het vaak nog dagen duurt voordat iemand in staat is om een fatsoenlijk woord uit te brengen. Ga er tot slot vanuit dat IC personeel de medewerkers van DV&O tijdig zal informeren wanneer de zonnebril weer op kan.

In die twintig jaar heb je kennelijk weinig ethisch besef ontwikkeld.