Bewaking van patiënten door DV&O

Auteur Topic: Bewaking van patiënten door DV&O  (gelezen 40501 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ES EL

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #190 Gepost op: 10 februari 2016, 22:53:11
wat is dan het wezenlijke verschil in risico tussen de genoemde situaties?
We hebben het steeds over gedetineerden die (nog niet onder narcose / bewusteloos / gesedeerd, etc etc zijn) een gevaar vormen voor de veiligheid van de hulpverleners. Ambulancemedewerkers helpen niet iemand die agressief is, vanuit de bajes gaat niemand de deur uit (ook in een ambulance), zonder bewaking. Al heeft hij slagaderlijke bloedingen, bewaking moet! Desnoods met handboeien om de enkels als de handen niet mogelijk zijn. Nogmaals, dit om te voorkomen dat de hulpverlener in eens slachtoffer wordt! Het zijn niet allemaal boeven als in Bassie & Adriaan. Dit zijn soms mensen die er een sport van maken om slachtoffers te maken (denk aan de recente Nederlandse Bonny & Clide) of die gewoon totaal geen waarde aan de ander hechten als het om hun eigen belang gaat (psychopaten, ontsnappen o.i.d.).
Of dat nu binnen de bajes is, in de ambu, op de SEH, OK, IC etc. etc.
De locatie is niet gelijk maar het risico is wel gelijk zolang de persoon in kwestie enigszins bij kennis en mobiel is.
Volgens mij leert elke hulpverlener om eerst eigen veiligheid te garanderen.
Als dat geregeld is? no problem, doe met patiënt wat je wil, tot die tijd: veiligheid garanderen voor zover mogelijk.

tokugawa

• EHBO/BHV
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #191 Gepost op: 10 februari 2016, 22:56:56
Citaat van: Expert link=msg=1405617 date=1455140256
Dit heeft helemaal niets met deze discussie te maken en voegt derhalve dan ook helemaal niks toe.

Daarvoor moet je bij de basis zijn; RemRoof. Mijn post is slechts een reactie op zijn vraag.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #192 Gepost op: 11 februari 2016, 05:52:36
Citaat van: ES EL link=msg=1405598 date=1455136565

Misschien is het niet mijn door jouw verklaarde gebrek aan ethisch besef maar jouw vermogen, of het gebrek daar aan, om je te verplaatsen in andere werkvelden dan de jouwe. Met daarbij ook het gebrek aan respect voor de expertise van de anderen die mogelijk meer ervaring op dat gebied hebben dan jij. Volgens mij heb je jezelf totaal niet verdiept in mijn achtergrond noch mijn normen en waarden op het ethische vlak.

Ik vind dat je hier kortzichtig, koppig en ronduit arrogant in je eigen veronderstellingen en standpunten blijft hangen. Ik heb best begrip voor jouw stellingen en kan voor een groot deel ook wel mee gaan daar in. Enige bereidheid tot het bijstellen en nuanceren van je mening lijkt onbegonnen werk. Past in die zin ook wel bij een beroep als expert op een ic om zwart wit en protocollair te werken, maar past naar mijn idee niet op een forum als deze. Ik citeer uit de visie van dit forum: "Het hulpverleningsforum is een multidisciplinair discussieplatform voor hulpverleners en geïnteresseerden in de hulpverlening. Op het hulpverleningsforum wordt op een volwassen en respectvolle manier met elkaar gediscussieerd over onderwerpen in de acute hulpverlening, met als doel om kennis en ervaring uit te wisselen en zo de samenwerking te bevorderen. Een goede samenwerking draagt immers bij aan een goede hulpverlening!"

In dit topic lijkt het mij te gaan over samenwerking met elkaar, en respect hebben voor elkaar. Hoewel je professionele ervaring en deskundigheid, noch jouw waarden en normen op ethische vraagstukken door mij in twijfel worden getrokken voel ik niet een schrijntje wederzijds respect, laat staan samenwerking.

Als dit overeenkomt met jouw houding tegenover DV&O personeel op jouw afdeling snap ik best dat jouw ervaring met deze mensen niet positief is. Maar dat zal voor hen wederzijds zijn denk ik.
Doe er iets mee, of niet, wat je wil....

Het gaat helemaal niet over respect. Ik respecteer iedereen. Respect heeft voor mij een persoonlijke lading. Dat staat wat mij betreft los van iemands functie. Het gaat ook niet echt over samenwerking. Waar het wél over gaat is over jouw en over mijn functie in dit geheel. Aan ons beider functie is een verwachtingspatroon gekoppeld, hetgeen is vastgelegd in een richtlijn. Die richtlijn is er niet voor niets. Daar is over nagedacht. Van ons wordt verwacht dat wij handelen in de geest van die richtlijn. Ik probeer alles mogelijk te maken zodat het personeel van DV&O zijn taak binnen die kaders naar behoren kan uitoefenen en ik verwacht van die lui dat zij de regels respecteren. Dat vind ik belangrijk voor ieders veiligheid, maar óók voor de routine op onze afdeling. Dat proces mag niet worden verstoord, doordat beveiligers menen hun eigen interpretatie te moeten geven aan zo'n richtlijn, zonder dat men rekening houdt met de zorg die ook aan anderen patiënten moet worden geleverd.

p2Elst

• IVK-er
  • Senior gebruiker
Reactie #193 Gepost op: 11 februari 2016, 07:44:52
Opm DiNozzo: deel van de post geschoond.

Om on-topic te blijven. Het lijkt mij dat je als professional binnen de IC goed op je eigen spullen let en die niet zomaar tegen je gebruikt laat worden. Ik zou als professional op de IC wanneer er een vluchtpoging wordt uitgevoerd een stapje achteruit doen en hopen dat diegene van DV&O buiten de deur groot genoeg is om de vluchter tegen te houden. Ik zou mijzelf geen enkel moment in een zodanige positie brengen dat er een kans bestaat dat ik slachtoffer wordt door het gebruik van mijn eigen materieel. De mogelijkheid bestaat altijd, dat wimpel ik ook niet af, maar ik denk dat je als professional genoeg op je jezelf let om zoiets te voorkomen. Ongeacht of diegene van DV&O nou naast mij staat, in een hoekje zit of buiten staat.
Daarnaast moet je allemaal met elkaar samen werken. Dat gaat niet iedereen even makkelijk af maar daarom zijn er ook personen die boven diegenen staan en het voor het zeggen hebben, zodat die samenwerking gewaarborgd wordt.

Hulpverleningsforum

• Forum Moderator
  • Senior gebruiker
    • HVforumNL
Reactie #194 Gepost op: 11 februari 2016, 08:41:48
De kracht van dit forum is juist het gesprek met elkaar. Juist waar de verschillende vakgebieden en deskundigheden elkaar 'ontmoeten' kan veel van elkaar geleerd worden. Dat er daarbij tegengestelde belangen zijn is een gegeven.

Er zijn in deze discussie geen "arrogante helden", maar deskundige professionals uit verschillende beroepsgroepen. Professionals die elkaar kunnen informeren en wellicht constateren dat er nog wat verbeterpunten te behalen zijn.

^RAdeR

Hulpverleningsforum

• Forum Moderator
  • Senior gebruiker
    • HVforumNL
Reactie #195 Gepost op: 11 februari 2016, 08:57:59
Het topic is opgeschoond. Graag met elkaar discussiëren op basis van respect en niet op de persoon. De discussie of een DJI bewaarder hulpverlener is verwijderd omdat dit niet on-topic is. Wie daar verder over wil discussiëren mag een eigen topic openen.

DiNozzo

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #196 Gepost op: 11 februari 2016, 09:56:14
Citaat van: tokugawa link=msg=1405612 date=1455139947
Ook dat nog inderdaad. Wie van hier kan zeggen dat hij/zij met een psychopaat heeft liggen rollebollen in een plas bloed terwijl hij het mes nog in zijn ene hand heeft en met de andere hand zijn zojuist opengesneden strot verder probeert open te trekken.

Ik denk dat jij je daar nog in kan vergissen. Helaas is dit soort casuïstiek niet alleen voorbehouden aan het gevangeniswezen. Het zou wel makkelijker zijn ;)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #197 Gepost op: 11 februari 2016, 11:15:47
Citaat van: p2Elst link=msg=1405659 date=1455173092

Ik zou als professional op de IC wanneer er een vluchtpoging wordt uitgevoerd een stapje achteruit doen en hopen dat diegene van DV&O buiten de deur groot genoeg is om de vluchter tegen te houden.

Een patient op IC vlucht niet.

SpaX

• Handhaver Openbare Ruimte (Domein 1), DHW controleur, Student IV
  • Forum gebruiker
Reactie #198 Gepost op: 11 februari 2016, 12:41:42
http://m.hln.be/hln/m/nl/957/Binnenland/article/detail/2613775/2016/02/11/Uit-ziekenhuis-ontsnapte-man-slaat-twee-buurtbewoners-neer-en-veroorzaakt-ongeval.dhtml

Overigens een vraagje (ben niet actief in deze sector)
Is het protocol dat geplaatst werd in dit topic in bijna alle ziekenhuizen gebruikelijk? Als dat zo is dan zijn de bewakers misschien niet op de hoogte van de afwijkende afspraken tussen het ziekenhuis waar Expert werkzaam en de bewakers? Of is dit nu een gekke gedachte?
Al mijn berichten zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn (vroegere) werkg

Fletwed

• Senior gebruiker
Reactie #199 Gepost op: 11 februari 2016, 22:20:16
Citaat van: Expert link=msg=1405589 date=1455133913
Onzin! Daar gaat het in het geheel niet over. Het gaat erom dat een gedetineerde of een verdachte adequaat wordt bewaakt. Daarbij heb ik steeds gesproken over IC patenten. Heel bewust!

Er zijn afspraken. Daar hebben jij en ik ons aan te houden. Verder niks. Geen poldergeleuter met de eerste de beste bewaker van DV&O die ook wat vindt. Gewoon uitvoeren mars!

Die afspraken zijn niet voor niets gemaakt. Ik zorg gewoon voor een gedetineerde of een verdachte als IC patiënt, net zoals ik dat voor iedereen doe. Daarbij houd ik rekening met de privacy van elke afzonderlijke patiënt en voorts zie ik erop toe dat de zorg aan andere patiënten daar niet onder lijdt.

Een ziekenhuis is meer dan alleen een IC ;)