Gelukkig ben ik al bijna een jaar niet meer werkzaam als beveiliger/horeca portier, maar werk ik nu als opsporingsambtenaar.
Ik heb ook nooit gezegd dat een anesthesioloog geen verstand heeft. Ik geef alleen aan dat ik de denigrerende toon waarmee gesproken word over de collega's van de DV&O een beetje onvolwassen over vind komen.
Ik volg de discussie vanaf het begin en helaas moet ik expert toch wel een klein beetje gelijk geven in zijn termen als "die lui" daar is de ervaring van expert debet aan immers, wanneer er door de juristen van beide kampen regels zijn opgesteld dan heeft elke medewerker uit beide kampen zich daar in basis aan te houden.
Wanneer om verdachte of gedetineerde op de IC of OK ligt en af en toe van een medicus een klap met de hamer op zijn kop krijgt zodat hij niets voelt dan zal hij ook vast niet de benen nemen, ook zo wanneer de verdachte / gedetineerde middels allerhande slangen en touwtjes aan diverse apparaten zit gekoppeld zal het voor hem lastig zijn ongemerkt de kuierlatten te nemen.
Het argument van een verdachte in beperking die een prietpretpraatje wil houden om dingen aan de weet te komen die hij niet mag weten, ik denk dat die bij een medicus van een koude kermis thuis zal komen om de dood eenvoudige reden dat de medicus geen tijd heeft voor dergelijke prietpretpraatjes.
Al met al kan ik me de argumenten van Expert dus heel goed voorstellen om mensen van de bewaking / beveiliging de toegang tot de OK of de kamer op de IC te ontzeggen, voorop gesteld dat dit in de bedoelde regeltjes is vastgelegd en het de genezing van de verdachte / gedetineerde negatief kan beinvloeden (denk aan infectiegevaar die op een IC toch al flink groter is dan op een normale afdeling)
In mijn ervaring met ziekenhuizen is de IC daarnaast ook nog eens gevestigd op een hoger gelegen verdieping en met slangen en touwtjes zie ik een verdachte (ik stop ff met die andere term ik ben lui) niet ff de gevel toerist uithangen.
Het bewaken op vluchtgevaar loopt mijns inziens dus wel een beetje los als je om die reden naast de verdachte aanwezig wilt zijn is dat mijns inziens meer omdat je nieuwsgierig aagje bent dan bewaker (van welke discipline dan ook)
Als je reden van bewaken is dat de verdachte op een lijst staat die hem tot een kamertje van 6 plankjes zal maken dan heb je mijns inziens aan het bed van de verdachte bijkans nog minder te zoeken tenzij je voor kogelvanger wenst te spelen. In mijn optiek ben je dan in de gang betewr op je plaats dan heb je in elk geval nog enige kans om de "huurmoordenaar" tot stoppen te dwingen (lees van de huurmoordenaar eventueel een kogelvanger te maken)
Tot daar mijn ideeën ten aanzien van het bewaken van een verdachte in een IC of OK.
Naast het bewaken kunnen we dan ook nog keuvelen over het medisch geheim, iets wat zoals het mij geleerd is, speelt tussen medicus en patient (de verdachte) daar horen bewakers geen nota van te kunnen nemen anders zouden de bewakers ook wel inzage krijgen in het medischdossier van de verdachte ik zie de communicatie tussen verdachte en medicus als ook tussen twee ziekenhuis medewerkers over de toestand van de verdachte op gelijke voet als de communicatie tussen verdachte en advocaat en derhalve vertrouwelijk
Al met al zie ik dus geen enkele aanleiding om als bewaker dermate dicht bij de verdachte aanwezig te blijven dat je mee kunt luisteren naar hetgeen er met of over de verdachte en medicus besproken wordt.