Bedankt voor jullie reacties!
Het leek mij ook inderdaad veiliger om te stoppen en blussen/afkoelen, dan doorrijden, fijn te weten dat dat geen rare gedachtegang was.
Maar kom ik nu op een volgende vraag, als je de boel in brand hebt bij een wiel, hoe blus je dat, zonder jezelf in gevaar te brengen?
De opmerking van Nils over de tunnel is wel een hele goeie. Daar had ik, geloof ik, nooit aan gedacht.
Ik neem aan dat je brandende wielen vanonder de wagen zal moeten benaderen, vanaf de zijkant zie en raak je niet veel lijkt me. Als je eenmaal onder de wagen bent verklein je je werkruimte en je vluchtmogelijkheden. Als een band of een luchtveringbalg klapt terwijl je ervlak naast bent, lijkt me dat je flinke verwondingen of erger kan oplopen.
Dat is volgens mij helemaal afhankelijk van de situatie op dat moment. Vrijwel geen enkele brand is een standaard brand. Ik krijg hier een beetje de indruk dat men het idee bij brandende remmen en een brandende band dat men slechts denkt aan een stukje rubber dat brandt, een deel van de band. Dat laatste is niet zo. Het stadium van een rokende rem is dan reeds voorbij, men heeft te maken met een echte brand. Bedenk dat een vrachtwagen 80, 85 km/u rijdt. Voordat de brand is ontdekt en voordat de vrachtwagen geheel stil staat is er al enige tijd voorbij. Een autoband die in brand geraakt zal al gauw helemaal in brand opgaan, en daarmee bestaat een reëel gevaar op uitbreiding van de brand.
Bij een beginnende brand heb je als chauffeur inderdaad de neiging om onder de wagen of trailer te kruipen, daarmee kom je het dichts bij de plek. Maar hoe zijn de vluchtwegen? De wagens en trailers zijn tegenwoordig aan de zijkanten voorzien van rekken, de zgn. fietsrekken. Daarmee wordt zoveel mogelijk voorkomen dat fietsers, wandelwagens etc. onder de wagen terecht kunnen komen. Maar deze rekken vormen voor de chauffeur die onder de wagen kruipt wel een belemmering van zijn vluchtweg! Spuit van onder de wagen in een brandende band, dan zal de rook meteen een andere uitweg zoeken en dat is dan vrijwel zeker langs de onderzijde van de wagen. Juist, en daar kruipt dan de chauffeur… Niet veilig dus. Houd in ieder geval voldoende afstand voor het geval die band zal klappen. Een klapband op een meter afstand kan fataal zijn door de enorme verplaatsing van luchtdruk. Ik weet van een monteur die langs de weg een band deed verwisselen waarbij een band knalde. Die knul heeft het helaas niet meer na kunnen vertellen.
Veiliger is om gewoon vanaf de zijkant bij het wiel om met de blusser achterlangs het wiel te mikken. Maar rubber brandt vrij snel, dus de brand zal zich al heel gauw niet meer alleen aan de binnenkant van de wagen afspelen. En brandende band staat al gauw helemaal in brand. De vraag is dan ook wat kun je nog uitrichten met je kleine handblusser?
Ben je op een bedrijventerrein dan kun je nog eens de mazzel hebben van de aanwezigheid van een brandslang of andere waterslang. Daarmee kun je op het midden van het wiel mikken, dan komt het water bij de remmen terecht en koelt dat als brandveroorzaker af. Met een waterslang heb je voldoende water om de brandende band te blussen. Kwestie van vuur doven. Blijf uit de rook en vlamrichting. Hetzelfde blusprincipe als een ander buitenbrand, van onderop omhoog en dan verspreiden over de hele band (een brandweerman kan dit denk ik beter uitleggen). Met een waterslang heb je wel de mazzel van voldoende water en kun je ook vanaf de andere zijkant op de binnenzijde van de band richten. Je kunt ook van de achterzijde of voorzijde van de wagen proberen de brandplek proberen te raken, je hebt dan een grotere werkhoek. Maar ja, een waterslang kom je in een bergachtig gebied niet of nauwelijks tegen, laat staan ergens langs de snelweg.
Op de weg: Je blusser is inmiddels leeg. Is er een sloot langs de weg? Heb je een emmer bij? Water scheppen en op de band gooien! Heb je buiten je kleine handblusser nog iets van een schep bij of iets anders dat je als schep kunt gebruiken, dan kun je nog proberen om er wat zand op te gooien. Maar realiseer je wel dat het moment van zelfredzaamheid een keer voorbij is. Bel bij echte brand gewoon de brandweer.
Ontdek je al rijdend een brand? Ben je in een tunnel? Rijd dan z.s.m. die tunnel uit. Zet de wagen daarna aan de kant. Bij brand en bijbehorende rookontwikkeling remt het overige verkeer overdag vanzelf wel af, want je valt dan inmiddels wel voldoende op. Daarentegen kun je ‘s nachts voor het verkeer juist geheel onzichtbaar zijn doordat de rook de achterverlichting van de wagen bedekt. Zet hierbij oranje knipperlichten/pechlampen (deze zitten vrijwel altijd bij je pech-set, anders bij je ADR-set als je deze bij je mocht hebben) op ruime afstand achter je wagen neer om het verkeer te waarschuwen.
Houd rekening met een mogelijke overslag van de brand naar de omgeving. Misschien kun je in alle hectiek nog er aan denken om de combinatie niet direct onder bomen te parkeren, bij droog struikgewas of in het hoge droge gras van de berm, niet op een parkeerplaats tussen andere wagens in, en zeker niet bij een tankstation.
Een kleine brandblusser kan net voldoende zijn om de brand te blussen, maar bedenk dat daarmee de zaak niet afgekoeld is. Het koelen is een volgende stap.
Besef wel dat je bij een ADR-lading daarna niet verder mag rijden zonder het verplichte aantal gevulde blussers. Bij een controle onderweg levert je dat gegarandeerd een boete op.
Maar vooral: als het echt brandt, alarmeer meteen de brandweer. Besef gewoon dat als het eenmaal echt brandt, dat je dat niet meer geblust krijgt met een paar kilo-handblusser. De brandweer zal vragen naar de aard van de lading. Heb je gevaarlijke stoffen geladen, houd daar dan ook rekening mee en handel zoals je geleerd hebt tijdens de ADR-opleiding >> zorg dat de brandweer de vrachtpapieren en gevarenkaarten in handen kan krijgen (dus als de hele wagen dreigt te gaan fikken, haal die papieren dan even achter die vooruit vandaan en houd ze bij je), afstand houden, bovenwinds blijven, anderen op afstand houden (en waarschuw ook meteen de gearriveerde politie voor gevaarlijke stoffen, want die hebben nogal eens de neiging om meteen richting de brandende truck te lopen. Sorry, maar dat is nou eenmaal zo).
Indien de situatie het toelaat zou je nog kunnen besluiten om de aanhanger of trailer af te koppelen. Daarmee bespaar je wellicht een overslaande brand naar het andere gedeelte van de combinatie!
En om even op een ADR-lading terug te komen, ik zou bij een brand meteen de brandweer alarmeren. Ook al heb je de brand aan de onderzijde zelf onder controle gekregen, je weet als chauffeur niet wat dat goedje in de laadruimte precies doet wanneer het van onderop even flink verhit is geraakt. Voor hetzelfde geld rijd jij daarna met je vrachtje vrolijk door, maar blijkt het goedje onderweg lekker door te sudderen en heeft het zich tegen de tijd dat de wagen gelost wordt dat de laadruimte zich gevuld te heeft met een enorme giftdamp.
Ik gaf in het begin al aan, het gaat zodra het echt brandt echt niet meer alleen om dat ene kleine stukje brandend rubber.
Bovenstaande is een benadering vanuit het oogpunt van een chauffeur. Wellicht dat men vanuit de brandweer andere inzichten en/of aanvullingen heeft.