Amb.chauffeurs en Hap-chauffeurs

Auteur Topic: Amb.chauffeurs en Hap-chauffeurs  (gelezen 7606 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

wicher

• Gast
Reactie #20 Gepost op: 17 januari 2004, 14:17:29
hoi senseihomer(martien),
ik werk zelf bij de rav ijsselvecht en ben ook begonnen als huisartsen chauffeur. Dit is een hele goede opstap voor de functie naar ambulance chauffeur ;D. je kijkt nu ook eens mee in de keuken van de huisarts. Wij gaan daar overal mee naar binnen als je op visite gaat( en waarom ook niet het is toch een spoeddienst?) De artsen bij ons vinden dit heel prettig.  Alleen bij het schouwen als iemand overleden is niet.Bij ons is het zo dat de huisartsen door chauffeurs van de RAV worden rond gereden. We hebben daar speciaal een aantal mensen voor in dienst die dit doen. Ik ben namelijk zelf ook zo begonnen. Dit is een full time functie. De huisartsen chauffeurs doen bij onze dienst gewoon mee met de trainingen (ALS,BLS e.d). Ook worden de chauffeurs getraind in het assisteren van de huisarts, bij het zetten van een infuus naald-zuurstof geven- ecg aansluiten ecg draaien(zowel de 4 als de 12 afleidingen - e.d) Ten tweede trainen we de huisartsen die bij de post in zwolle zijn aangesloten 1 maal per jaar. Daar wordt het zetten van een naald getraind, ALS, BLS, tillen, coniotomie ,ecg lezen e.d getraind. Hierop horen we van de huisartsen altijd positieve reacties op, er zijn zelfs artsen die zeggen dat de training minimaal 2 maal per jaar moet.  ;)Zoals je hebt kunnen lezen is de rav ijsselvecht(uit zwolle) zeer actief hier mee, misschien een voorbeeld voor de verschillende opzetten die er nu zijn. Ik zelf ben dus ook begonnen als chauffeur op de hap, en nu ook doorgestroomd naar de gewone ambu. Ik moet eerlijk bekennen dat ik als huisartsen chauffeur veel heb geleerd, ik doe nu de SOSA en heb er duidelijk veel voordeel van. Ik hoop dat je een beetje een beeld kunt vormen zoals het bij ons in ZWOLLE gaat.
Met vriendelijke groet WICHER
PS deze opzet is ook op een symposium uitgelegd en werd daar ook heel positief ontvangen. Een ambulance dienst kan best samen met een huisartsenddient :P
wij zijn daar duidelijk een voorbeeld van.

senseihomer

• Gast
Reactie #21 Gepost op: 17 januari 2004, 15:17:05
Dag,

Ja ik vind het ook een goede constructie die jullie hebben.Het is ook jammer dat er toch zoveel verschil is tussen huisartsendiensten onderling.

Bij ons beslist de arts of je mee `moet`(en terecht vind ik)en meestal is dit alleen bij spoedvisites of wanneer je daadwerkelijk kunt assisteren(bijv.zuustof).

Alleen soms gaat de arts eerst kijken en daarna beslist hij of zij of je hulp gewenst is.Op zich allemaal heel logisch alleen ik heb zelf zoiets van :neem eerst de chauffeur mee naar binnen,wanneer er niets aan de hand is.Kan de chauffeur gewoon weer terug naar de auto.

Laatst had een collega een spoed-melding:man niet aanspreekbaar.Daar aan gekomen gaat de arts eerst kijken en even later komt de arts naar buiten:reanimatie,alles mee naar boven(aed,spoedkoffer en o2).Hij had een volledige hartstilstand dus schokken had geen zin.Maar toch vraag je dan af of het veel uit had gemaakt of je eerder daar was geweest(wij hebben nog geen toestemming voor Ogs,al zit het er wel aan te komen) en of het gescheeld had of je gelijk mee naar binnen was gegaan.Het probleem was namelijk dat het in een flat was(als ik het goed heb begrepen).

Ik heb zelf zeker de ambitie om op de ambu te komen,het is uitgebreider ,maar vooral ook een duidelijkere functie-omschrijving.

En ik ben het absoluut met je eens dat je in dit werk op de Hap veel noodzakelijke ervaring op kan doen.

Alleen ik vind dat er meer eenduidigheid moet komen tov de functie van de Hap-chauffeur.Bij de ene post gaan chauffeurs altijd mee naar binnen,andere posten alleen bij spoed of daadwerkelijke mogelijkheid voor assistentie en andere helemaal niet.Zoveel verschil.

Al vind ik dat ten alle tijde de arts daarover moet beslissen.

rick

• Senior gebruiker
  • ambu
Reactie #22 Gepost op: 19 januari 2004, 20:09:30
nee juist niet jullie als hapchauffeurs moeten ook landelijk een protocol nastaan.

daarin wordt bepaald wat jullie in welke situatie doet en als dat wordt erkent door de huisartsen is dat voor iedereen duidelijk