Verbindingsoefening

Auteur Topic: Verbindingsoefening  (gelezen 2084 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Foto Joop

  • Gast
Gepost op: 14 september 2005, 09:34:11
Voor de hoogwaterbescherming (dijkwacht e.d.) ben ik bezig een oefening voor te bereiden. Eén van de verbeterpunten is het berichtenverkeer via portofoon / mobilofoon. Het probleem is dat vrijwilligers (dijkwachters) normaal nooit met portofoons en mobilofoons werken en dus de (communicatie)discipline niet kennen.

Wie kan mij helpen aan een mooie voorbeelddialoog of een soort rollenspel om met verbindingsmiddelen de oefenen?

Alvast bedankt.

Groeten,

Joop




Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #1 Gepost op: 19 september 2005, 23:00:22
Dijkwacht???, daar doen we bij V&W niet meer aan, er valt een gat we wachten tot de storm geluwd is en gaan dan wel eens kijken wat te doen.

Res ( die vorig jaar de laatste zware dekzeilen heeft zien weg gaan)  8)
NoordBorgh go's North again in 2009


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 19 september 2005, 23:58:39
Dijkwacht???, daar doen we bij V&W niet meer aan, er valt een gat we wachten tot de storm geluwd is en gaan dan wel eens kijken wat te doen.

Res ( die vorig jaar de laatste zware dekzeilen heeft zien weg gaan)  8)

OT: dat dachten ze in New Orleans ook....... :-X

Gelukkig woont maar 70%(?) van de bevolking onder de zeespiegel..... :-X :-X :-X :-X :-X


Foto Joop

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 20 september 2005, 20:59:38
Dijkwacht???, daar doen we bij V&W niet meer aan, er valt een gat we wachten tot de storm geluwd is en gaan dan wel eens kijken wat te doen.

Res ( die vorig jaar de laatste zware dekzeilen heeft zien weg gaan)  8)
Juist daarom is er een dijkwacht: om op tijd een mogelijk probleem te onderkennen en de juiste maatregelen te nemen. :P
En de dekzeilen (wij noemen dat "bekramming"), die zijn dus duidelijk niet deskundig aangelegd. ;)

Maar we dwalen af: ik vroeg wie me kan helpen met materiaal voor een verbindingsoefening.

Groeten,

Joop


huispe1

  • ARBO / Preventiemedewerker
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
  • Waar rook is, is geen BHV'er
Reactie #4 Gepost op: 4 oktober 2005, 16:06:55
Hallo Joop
Ergens anders op dit forum kwam ik een mooie oefening tegen om de communicatie te oefenen. Ik heb dit onlangs bij ons uitgeprobeerd en dat is in zeer goede aarde gevallen. Het gaat als volgt. Je hebt 4 portofoons nodig en 3 man. Je hebt de doener, kijker en seiner. De doener heeft porto 1 kanaal 1, de kijker heeft porto 2 kanaal 2, de seiner heeft port 3 en 4, de een op kanaal 1 en de ander op kanaal 2. De doener heeft een blinddoek om en moet een artikel van a naar b transporteren, volgens een vooraf opgezet traject, met hindernissen. Hij krijgt zijn aanwijzingen van de seiner, die echter niet mag zien wat de doener doet. De kijker is de enige die ziet wat er gebeurt. De kijker en de doener horen elkaar niet.  De kijker geeft dus op het ene kanaal aan de seiner door wat de doener moet doen en de seiner geeft vervolgens op het andere kanaal door aan de doener wat hij moet doen. Zo leer je heel snel hoe je zo duidelijk mogelijk moet communiceren omdat alles over 2 schijven gaat en het commando uiteindelijk duidelijk moet aankomen.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is ???, zo niet laat het me dan even weten als je het interessant genoeg vindt natuurlijk, dan leg e.e.a. nog wat verder uit. Als je er even over nadenkt snap je denk ik vanzelf wat de essentie van deze oefening is. Bij ons heeft het zeker gewerkt.
Peter