Emotionele betrokkenheid

Auteur Topic: Emotionele betrokkenheid  (gelezen 4187 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Milou

• Gast
Gepost op: 14 september 2005, 11:06:15
Ik zal  ik in het kort uitleggen waarom ik jullie deze vraag stel.

Op mijn werk begeleid ik een jongetje met het Downsyndroom middels een stimuleringsprogramma voor jonge kinderen.
Tijdens het intake gesprek, zag ik een inzichzelfgekeerd jongetje dat nauwelijks reageerde op prikkels.

Het is ongelooflijk wat we de afgelopen periode met hem hebben bereikt, hij is nu een vrolijk, ondeugend ventje.
Alhoewel hij niet het enige kind is dat ik begeleid, is hij toch wel heel speciaal voor me, ik bewonder zijn enorme vechtlust.

En tja, als zo'n ventje tijdens het zwemmen  dan hard door het zwembad schreeuwt, " Milou ik hou van jou!" dan doet dat echt iets met je, of je dat nou wilt of niet.

Nu deed het volgende zich voor.

Onlangs lag hij vanwege zijn hartproblemen in het ziekenhuis, 's avonds werd ik door een van zijn ouders gebeld,met de vraag of ik naar het ziekenhuis wilde komen omdat hun zoontje erg onrustig was, en steeds naar mij vroeg.
Ik bedacht me geen moment ben gegaan heb aan zijn bedje gezeten, zijn handje vastgehouden en nadat hij weer wat rustiger werd ben ik vertrokken.

Een normale reaktie zou je zeggen, toch denkt een collega daar echt anders over, hij vindt dat ik qua emotionele betrokkenheid "doordraaf" en niet professioneel heb gehandeld.

Alhoewel ik dat absoluut niet zo ervaar heeft het me wel aan het denken gezet en zou jullie de vraag eens voor willen leggen.

Waar vind jij dat de grens ligt mbt je emotionele betrokkenheid naar je patienten toe.

Overigens moet ik wel vermelden dat mijn functioneren( op mijn werk ) er niet onder te lijden heeft.

mark_b

• Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
    • Brandweer Mook & Middelaar
Reactie #1 Gepost op: 14 september 2005, 11:29:15
Ik vind dat jij goed gehandeld hebt. Die collega van jou werkt gewoon op een andere manier, maar in de plaats van cometaar te leveren moet hij jou steunen.
Ga zo door, je merkt zelf wel waneer je te ver gaat.
 :)
TWITTER foto's suck....

spruit

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 14 september 2005, 12:30:20
Ik vindt dat je goed gehandeld heb naar mijn idee..

Maria Joustra

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 14 september 2005, 14:39:39
Ik reageer als moeder van een down kind en als begeleider van meerdere down kinderen. Ik denk dat ik hetzelfde gedaan zou hebben. De ouders vragen je niet voor niets op dat moment om te komen. Een dergelijke ingreep ( hoe geroetineerd ook) is toch altijd spannend.
Als je dan in staat bent om het kind tot rust te brengen door er even te zijn is toch prima. Beschouw het dan maar als een dienst van naastenliefde en niet als werk.
Ik zou je als ouder erg waarderen. Dat het niet iedere week moet gebeuren is duidelijk, maar zo'n ingreep gebeurt gelukkig ook maar een keer.
niet wakker van liggen dus.  Maria Joustra. )

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #4 Gepost op: 14 september 2005, 16:44:49
ik vind het juist onwijs knap dat je zo gehandelt hebt en denk dat jou collega mischien beter anders had kunnen reageren om juist je te helpen in plaats van negatief tegen je te doen
flappus  niet elke verandering is een verbetering

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #5 Gepost op: 14 september 2005, 16:46:22
Dit is dat gebied waar je je hart laat spreken! En daar is volgens mij niks mis mee. ;)

Heleen Lotus

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 14 september 2005, 18:06:31
Je hebt gewoon je menselijke kant laten zien en daar is niets mis mee. Ik zou zeggen, gewoon doen wat je zelf wilt doen. Je hebt toch weer een paar mensen gelukkig gemaakt. Ga zo door.  :)  en blijf jezelf.

Ridder Pim

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 14 september 2005, 20:28:18
Je bent een gevoelsmens en dat is alleen maar bewonderenswaardig.
Ik zou denk ik hetzelfde hebben gedaan; ik zit niet in de zorg voor het geld, maar omdat het in de eerste plaats voldoening geeft.

Karim

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 15 september 2005, 12:14:21
Precies! ik vind ook dat je heel goed gehandeld hebt, je moet je niets aantrekken van die collega.

Dat hij het anders zou doen betekend niet perse dat zijn manier dan ook de enige juiste manier is.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 15 september 2005, 22:14:41
Ik sluit me aan bij de anderen.

In jouw geval is er niets aan de hand, maar toch bevat de waarschuwing van je collega een belangrijk aspect.
Je moet je van het risico bewust zijn, dat je met een te zware emotionele last op je schouders naar huis gaat.