Gebruikskosten AED vergoedt vanuit de basisverzekering

Auteur Topic: Gebruikskosten AED vergoedt vanuit de basisverzekering  (gelezen 4918 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #10 Gepost op: 15 januari 2016, 15:40:46
Wiens eigen risico gaat het dan vanaf? Je eigen als eigenaar?
Onderhoud en beschikbaar maken van de AED worden ook vergoed als ik de citaten van Oma volg, maar uit wiens eigen risico dan?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #11 Gepost op: 15 januari 2016, 15:41:41
Citaat van: Golly link=msg=1399893 date=1452868846
Wiens eigen risico gaat het dan vanaf? Je eigen als eigenaar?
Onderhoud en beschikbaar maken van de AED worden ook vergoed als ik de citaten van Oma volg, maar uit wiens eigen risico dan?

Dat vraag ik me dus ook af :) Helemaal interessant als de eigenaar geen natuurlijke persoon is.
Wel goede business voor de AED boeren.


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #12 Gepost op: 15 januari 2016, 16:59:44
Volgens mij is het niet zo ingewikkeld.
Aanschaf, en regulier onderhoud en vervangen accu en pads bij einde levensduur worden niet vergoed en komen dus voor rekening van de eigenaar.

Als je een AED gebruikt (anders dan in een zorginstelling, door die zorginstelling) dan kunnen de kosten van de vervangende pad en accu worden gedeclareerd op de zorgverzekering van de zorgontvanger. Daarop is dan wel het eigen risico van toepassing.

Hoe je dan in de praktijk als eigenaar van de AED je geld moet halen bij de zorgverzekeraar van de zorgontvanger is mij dan weer niet duidelijk.
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #13 Gepost op: 15 januari 2016, 19:06:36
Citaat van: RemcoV link=msg=1399924 date=1452873584

Hoe je dan in de praktijk als eigenaar van de AED je geld moet halen bij de zorgverzekeraar van de zorgontvanger is mij dan weer niet duidelijk.

Misschien denk ik te makkelijk hoor maar dat is toch een kwestie van een brief zoals bijvoorbeeld onderstaande sturen naar jou zorgverzekeraar
zodat hun de info hebben en er mee aan de slag gaan.

=====================================================================================

FBTO
FBTOlaan 123
1234 AB FBTOstad

                                                                                                                                                    Rotterdam, 15 januari 2016

Geachte heer/mevrouw,

Op 15-01-2016 heb ik omstreeks 16:59 uur mijn AED Merk: Cardiac Science Powerheart G3 semi-automaat PLUS 9390E met echtheidskenmerk:
12345678AB gebruikt tijdens een reanimatie op Apenootjesstraat 234 Postcode 3012 AB Rotterdam.
Ambulance 17-123 heeft na een geslaagde AED inzet een manspersoon vervoerd naar een voor mij onbekend ziekenhuis.
Van het ambulancepersoneel heb ik i.h.k.v. de wet op de privacy geen gegevens over het slachtoffer gekregen.
Hopelijk kunt u met deze informatie bij de ambulancedienst Rotterdam - Rijnmond wel de gegevens boven tafel krijgen zodat de kosten verhaald
kunnen worden en ik nieuwe pads kan aanschaffen voor een volgende inzet.

In afwachting van uw reactie,
Verblijf ik,

Met vriendelijke groet,

Dhr. R. Eanimatie
Hartslagstraat 123
3045 PD Rotterdam
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #14 Gepost op: 18 januari 2016, 23:10:34
En Medisol gebruikt deze verandering als promotiestunt voor zichzelf... e050

https://www.aedwinkel.nl/info/medisol-betaalt-de-inzet-van-uw-aed/
Citaat
MEDISOL BETAALT DE INZET VAN UW AED

Medisol vindt het van het grootste belang dat er geen enkele drempel mag zijn om een AED te gebruiken. Men wil de familieleden van het slachtoffer niet belasten met vragen rond de vergoeding van de gebruikte elektroden en batterijen. Omdat kosten geen bezwaar zouden mogen zijn om een levensreddend apparaat in te zetten neemt Medisol BV haar verantwoordelijkheid. Alle AED’s die ooit via Medisol zijn verkocht worden vanaf nu GRATIS van elektroden en batterijen voorzien na een inzet.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #15 Gepost op: 19 januari 2016, 11:18:59
Citaat van: RemcoV link=msg=1399924 date=1452873584
Volgens mij is het niet zo ingewikkeld.
Aanschaf, en regulier onderhoud en vervangen accu en pads bij einde levensduur worden niet vergoed en komen dus voor rekening van de eigenaar.

Als je een AED gebruikt (anders dan in een zorginstelling, door die zorginstelling) dan kunnen de kosten van de vervangende pad en accu worden gedeclareerd op de zorgverzekering van de zorgontvanger. Daarop is dan wel het eigen risico van toepassing.

Hoe je dan in de praktijk als eigenaar van de AED je geld moet halen bij de zorgverzekeraar van de zorgontvanger is mij dan weer niet duidelijk.

De quotes van CZ, Ohra en delta loyd spreken ook over het onderhoud en stroomgebruik.
het vervangen van pads en accu na een reanimatie valt onder gebruik en niet onder onderhoud, anders zouden die 2 niet apart genoemd moeten worden.
Buiten het vervangen van de pads en accu zijn er namelijk geen kosten aan het verbruik. Of kan ik als burger ook mijn uren declareren  ;)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #16 Gepost op: 7 maart 2016, 09:10:22
Citaat
„Maar in de praktijk is het absoluut niet zo eenvoudig”, stelt Sanne Stadler van de Hartstichting. Ze vervolgt: „Sinds 1 januari worden de kosten vergoed uit de basisverzekering, maar de uitvoering is buitengewoon complex.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/25334142/__Verwarring_over_vergoeden_AED__.html


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #17 Gepost op: 7 maart 2016, 17:18:29
Citaat van: Golly link=msg=1400517 date=1453155034
En Medisol gebruikt deze verandering als promotiestunt voor zichzelf... e050

https://www.aedwinkel.nl/info/medisol-betaalt-de-inzet-van-uw-aed/
Promotie stunt of niet, ik vind het top van hun O0 .
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #18 Gepost op: 7 maart 2016, 17:23:35
Citaat van: DaMook link=msg=1411329 date=1457367509
Promotie stunt of niet, ik vind het top van hun O0 .

echter alleen als de AED daadwerkelijk bij hun gekocht is en in een bepaald pakket valt  ;) Dus ook hier blijven kleine lettertjes


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #19 Gepost op: 7 maart 2016, 17:25:08
Citaat van: oma link=msg=1411230 date=1457338222
http://www.telegraaf.nl/binnenland/25334142/__Verwarring_over_vergoeden_AED__.html

Laten we het niet zo moeilijk maken en de redder het via zijn verzekering terug kunnen krijgen... Zo werkt het met autoverzekeringen tegenwoordig toch ook?