In het laatste geval is vooral handig wanneer je ademhaling kunt ondersteunen, bijvoorbeeld door BVMV. Daar hebben we het uitgebreid over gehad. Terugkeer van een acceptabele spontane ademhaling is het gewenste effect. Echter, ondeskundig gebruik van het middel heeft toch heel erg nare bijwerkingen, waarvan enkele zelfs potentieel levensbedreigend kunnen zijn.
Ik pleit ook niet voor een invoer van dit beleid in Nederland. Ik denk dat in Nederland een overdosis niet eens met Narcan is op te lossen.
Opiatenoverdosis is epidemisch in de USA. Zo uit mijn hoofd hebben ongeveer 45 staten wetgeving aangepast waardoor Narcan toedienen (IN) mogelijk is door first responders (politie) en leken.
Sinds 1 oktober 2015 geven artsen hier familie van verslaafden instructie en verstrekken Narcan aan familieleden. Hier hebben we ook een probleem door misbruik Oxycontin (in de Westerse populatie). Als familie het alarmnummer belt is er al sprake van een levensbedreigende situatie (geen ademhaling).
Persoonlijk zie ik hier liever een totaal verbod op Oxycontin i.p.v. Narcan (ook niet goedkoop) te verstrekken.