Lotus verhalen

Auteur Topic: Lotus verhalen  (gelezen 65070 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Sana_Yvanovah

• Gast
Reactie #120 Gepost op: 17 september 2007, 17:09:35
Danku  O0

Zijn er nog meer mensen op dit forum die erbij waren en geen bezwaar hebben????

fire dept vincent

• Gast
Reactie #121 Gepost op: 18 september 2007, 21:21:00
Danku  O0

Zijn er nog meer mensen op dit forum die erbij waren en geen bezwaar hebben????

gewoon een vraagje: waarom zouden er mensen bezwaar moeten hebben?

Sana_Yvanovah

• Gast
Reactie #122 Gepost op: 19 september 2007, 15:13:42
geen idee maar t zou kunnen toch  :|

Sana_Yvanovah

• Gast
Reactie #123 Gepost op: 19 september 2007, 15:17:55
ach wat zou t ook  :P
ZE mogen me mailen
hiero et verhaal (tje)

Het is vroeg, het is donker.
Weer een dag dat ik om half 4 me bed uit moet.
Ik eet brood drink koffie ga me wassen en aankleden en neem om 6 uur de trein naar Driebergen zeist.
Om 6:27 zou mijn trein gaan,  maar heeft NU al 10 minuten vertraging.
Ik sms Sharbat of ze het wil doorgeven aan Heleen.
Ze belt me even later op en op datzelfde moment komt de trein aanreiden.
6:43 ben ik in Maarn, en we moeten op 7 uur in Hilversum zijn.
Inderdaad dat redden we niet.
In een relaxete auto kletsen we onderweg heel wat af terwijl we elkaar pas voor het eerst zien.
Om 7:18 arriveren we op de parkeerplaats.
Lopen om het gebouw heen en gaan naar binnen waar we nog iemand tegenkomen die pas voor de 2e keer Lotust bij de GTG... als ik t goed onthouden hebt heet ze Annie.
We lopen naar binnen met ze 4tjes en ik stel me voor aan Sharbat, Jannie, Annouska?, Jorrinda en Marije.
Om 8 uur mag de helft naar boven.
Annouska, Sharbat en ik blijven beneden.
Ook Annouska speelt voor t eerst deze dat als LOTUS..
We laten ons rondleiden door Sharbat tot er een Majoor aankomt die zegt dat ze mogen beginnen.
Annouska heeft een scheurwond in haar knie, en Sharbat doet het woord.
We hebben afgesproken dat ik op die afstand blijf, zodat ik t wel kan horen maar de hulpverlening niet in de weg loop.
Als haar wond verbonden wordt, begeven Sharbat en ik ons naar de grimeerruimte voor een koffie.
De melk is van voor de oorlog, helemaal hard geworden en glijd als staafjes mijn koffie in..
Hier zitten we ong 40 minuutjes en ik vraag veel en krijg veel antwoord en er word me een hoop verteld.
Ik verbaas me over de grootte van de koffers en hoeveel er in zit.
Tegen half 10 is iedereen weer terug en gaat Sharbat nu naar het gewondennest (?) met leishmaniasis als ik dit goed schrijf.
Het was me even onduidelijk of ik mee moest dus bleef ik bij de anderen zitten.
De rest van de ochtend zijn we rond de grimeerruimte te vinden.
Opnieuw gaan de 4 dames naar boven en wij blijven weer hier.
Na de lunch werden Annouska en Marije bewerkt door Jorrinda en Sharbat.
Marije krijg een klap op haar nek door een rondvliegende baksteen? en haar nek is gekneusd(?)
Annouska krijgt een scheurwond op haar arm.
Tijdens het wachten verteld Marije de verhalen die ze meegemaakt heeft tijdens de oefening.
Als de hulpverlening onze kant opkomt gaan ze op hun plaatsen zitten en liggen.
Ik loop naar het hek toe, donder zowat over een steen heen die verscholen ligt in het gras en zwaai met mijn hand langs de brandnetels
Annouska haar arm word ingepakt.
Marije word helemaal onderzocht en behandeld.
Wat bij mij enige vraagtekens oplevert..
Wat ik me nog herrinner is het infuus dat ze kreeg, de nekkraag, haar hoofd dat niet meer werd losgelaten, de logroll.
Ze werd 2x vastgebonden, op de plank en op de brancard.
Is dat niet heel erg veel.
Daarna werd ze in de auto gezet.
Je moet geen claustrofobie hebben in dat ding en 2 keer vastgebonden.
Dat lijkt mij nogal griezelig namelijk.
Maar ja misschien valt het wel mee.
Toen ze allebei in de Patria(?) lagen liep ik terug naar het gewondennest samen met nog iemand die de lotussen kwam halen.
Ik mocht ook weer mee naar buiten, met Sharbat, Jannie en Jorrinda.
Jannie had een inschotwond in haar buik
Sharbat had een wond in haar arm en Jorrinda had scherfverwondingen in haar gezicht.
Lekker in het bos gewandeld.
Iedereen op de vlucht voor de miertjes
na ong 10 minuutjes kwamen de hulpverleners aan en iedereen ging zitten of liggen.
Sharbat op een boomstam, Jannie op de grond en Jorrinda achter een boom.
Een help Sharbat andere Jannie.
Jorrinda laten ze op de uitkijk liggen.
Van Jannie heb ik niet veel meegekregen van haar antwoorden omdat ze vrij zacht praatte, weet alleen dat ze niet gedraaid wilde worden.
En dat er wat mis ging met de ademhaling(?)
Dat weet ik niet meer, of dat het was of iets anders.
Gemeten een van 27, doorgegeven een van 32, en bij een 2e controle een van 60.
Iemand zei, heb je echt zuurstof nodig want je heb een ademhaling van 82.
knap .
Sharbat was niet zo blij met de hulpverlening van iemand want hij deed et  nogal hard.
Jorrinda was niet te verstaan alleen maar te zien.
En ging op een gegeven moment de infuuszak maar vasthouden van Jannie.
Jannie ging met de heli weg en Sharbat en Jorrinda met de auto.
En ik ging weer richting grimeerruimte.
Nu was het aan onze beurt om naar boven te gaan.
Ik had het bij licht al gezien.
Maar nu gingen we met ze allen naar boven.
Annouska, Jannie, Jorrinda, Sharbat en ik en nog een soldaat.
Ze gingen zitten en liggen, op de grond, op de stoel.
er lagen al 3 poppen die voor dood moesten spelen.
Een tolk, een kind en een Luitenant? die Nico heette.
Jannie had een gebroken been.
Annouska is moeder van het kind dat dood is, en heeft een heup gebroken en ik weet niet wat Jorrinda en Sharbat hadden.
4 gewonden 3 doden.
De soldaat zet een cd aan met herrie..
Ik ga op een stoeltje zitten achter en ik moet ze tegenhouden als ze er over heen willen stappen en zeggen dat het een muur is.
Dat gaat nog moeilijk worden in deze herrie.
Het licht gaat uit.
Het enige wat we horen is die cd met herrie.
Schoten van vanalles, het glas dat rinkelt, een gebouw dat instort.
Aan de achterkant is nog wel een licht aan en ik kan relatief goed zien..
Als de jongens naar boven komen begint voor hen het spel.
Iemand die op de trap staat en toezicht houd... buldert dat ze moeten wachten en gaat naar beneden.
Ik heb hem naar het licht zien kijken en sluit mijn ogen want ik weet dattie t licht gaat uitdoen.
Als mijn ogen op zijn zie ik rechts van me het waakvlammetje van de geizer zachtjes wapperen.
Verder zie ik in de handen van de soldaten van die lichtstaven, verder niets.
Ze komen naar me toe..
Vragen me of ik gewond ben.
Ik probeer ze duidelijk te maken dat ik niet mee doe en dat er hierachter niemand ligt.
Maar zoals ik al had verwacht lukt het niet.
k roep dan maar in zijn oor.
IK BEN NIET GEWOND, IK BEN OKE, HIER LIGT NIEMAND, GA HEN HELPEN, GA!.
En ze gaan.
ze vinden de tolk.
Het is makkelijk om de herrie van de cd tot de achtergrond te laten dringen en ik hoor heel vaag wat ze allemaal zeggen.
Met tegenstelling tot de man die in het trappengat staat en tot een soldaat die je wel MOET horen anders ben je slechthorend.
ze komen boven alle geluid uit.
In de verte hoor ik twee mensen huilen.
Ze liggen aan de andere kant van de kamer.
Sharbat en Jorrinda roepen telkens om Nico.
ze worden naar het trappengat gebracht, en gaan naar beneden.
Sharbat is stil, Jorrinda roept nog steeds om Nico.
Jannie blijft roepen dat haar been nog steeds zeer doet.
En Annouska is helemaal overstuur en in tranen omdat ze haar kind verloren is en word van de trap af gedragen.
Wat nog enigsinds passen en meten was want er dondert zowat iemand van de trap af omdat ie vast zat tussen muur en handvaten van de draagbaare brancard.
Toen ik daar zat, moes ik bijna zelf huilen als je je bedenkt dat er daadwerkelijk in sommige landen ook geleeft word.
Des te meer krijg ik respect voor defensie die dit allemaal moeten gaan doen als ze uitgezonden worden.
Hier moet je niet te vaak aan denken.
Om 10 voor 5 zijn we beneden.
Als een soldaat met Nico op zijn arm naar beneden komt zijn er 3 in tranen.
2 omdat ze hun collega dood zien, en een omdat ze nog steeds haar kind kwijt is.
Net als de eerste tranen over het gezicht rollen word er geroepen dat ze moeten stoppen.
Iedereen gaat zich omkleden, ruimen de grimeerruimte op en gaan naar huis.
Samen met Jorrinda blijf ik nog even achter en kletsen.
Met haar loop ik richting uitgang...
Gezellig gekletst over vanalles.
Als ik onder de slagboom door kruip schut iemand zijn hoofd.
Ik loop er heen.
En er word me gezegd dat daar voor de voetgangers de uitgang is.
Ja weet ik veel  
Serieus het was een indrukwekkende dag maar ik heb ook genoten.

O0 O0 O0 O0

Greetz Sana

Heleen Lotus

• Senior gebruiker
Reactie #124 Gepost op: 22 september 2007, 22:55:49
Op mijn weblog weer een nieuw verhaal.  :)

Johanna

• Forum gebruiker
  • Lotus
Reactie #125 Gepost op: 4 januari 2013, 15:08:03
Van pagina 1:
Ondertussen kwam er een hoogzwangere vrouw binnen, die ook uit de trein kwam met weeën om de 2 minuten (volgens mij heeft heel Arnhem dat gehoord) “pfff wat doe ik hier, waar is Mark? Ik wil naar hem toe”
(...) Op dat moment was de vrouw in de loods bevallen van een jongen..

Nou ben ik heel benieuwd hoe ze de geboorte zelf geënsceneerd hebben...

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #126 Gepost op: 4 januari 2013, 15:54:36

Nou ben ik heel benieuwd hoe ze de geboorte zelf geënsceneerd hebben...

Vicar of Dibley - Series 3 Ep 2 - Winter

Bedoel je zo? laatste 10 minuten kijken :D
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Johanna

• Forum gebruiker
  • Lotus
Reactie #127 Gepost op: 22 september 2014, 15:08:14
Het is een beetje jammer dat hier niet meer gepost wordt. Ik kijk altijd wel even op dit subforum. Maar dan moet ik zelf natuurlijk ook wel het goede voorbeeld geven. Mijn verhalen zijn niet zo spectaculair als die van anderen, maar spannend genoeg om een groep 8 van de basisschool stil te krijgen (het helpt ook dat ik foto's kan laten zien  >:D)

Vorig jaar was ik bij een oefening in het MCL. Het verhaal was dat de trein Groningen-Leeuwarden was gebotst op de trein Leeuwarden-Groningen die nog niet vertrokken was. Een stoet zware en minder zware gewonden kwamen al dan niet op eigen gelegenheid op de spoedeisende hulp van het ziekenhuis in Leeuwarden terecht. Het ging er dus om dat die afdeling in 2 uur opeens 50 extra slachtoffers te verwerken kreeg en hoe het dan allemaal zou verlopen. Ik geloof dat er vooral op de communicatie gelet werd.

We kregen een mooie grote zaal aangewezen om te grimeren, er stonden ook broodjes, koffie, thee, sap, etc. Heerlijk. Ik had de tijd, want de oefening was van 8-10 en ik hoefde volgens de planning pas om 9 uur naar binnen. Natuurlijk wel iets van tevoren klaar zijn, maar toch, ik had uitgebreid de tijd om rustig foto's te maken van mijn collega's (dezelfde foto's waarmee ik nu schoolkinderen nachtmerries bezorg  >:D >:D 098uo) De verwondingen waren erg divers. Wat gebroken benen, wat blauwe plekken, bloedneuzen. Iemand van onze kring maakte dankbaar gebruik van mijn positiekleding want die moest zwanger zijn. Verder was er niets mis met haar, en met haar moeder die onverwacht ook op de SEH op zou duiken ook niet (mobiele telefoons, ze zouden die dingen moeten verbieden...), maar zelfs bij de zwangerschap zat een leerpuntje. Volgende keer ook vulling meenemen voor de BH, want dit zag er niet uit  ;D  Er zat een schoolklas aan de koffie met oranjekoek vol schrammen, bloedneuzen en blauwe plekken en in een hoekje werd er gebruik gemaakt van wat de natuur ons geeft: een man met een kale kop kreeg een hele mooie grote gapende hoofdwond, midden op zijn schedel. Iemand anders van mijn kring had een stuk ijzer in zijn rug en zo langzamerhand werd het voor mij ook tijd om me te gaan grimeren. Dat moest ook wel, want er waren steeds minder mensen over in de zaal. Ik was bleek, had een gebroken been (aangezien er al zoveel open botbreuken waren, was die van mij maar gesloten), had een flinke jaap op mijn jukbeen en vaag pijn in mijn buik, ongeveer ter hoogte van mijn lever. Toen ik klaar was en het was tijd, wandelde ik naar de sigma's in de tent en kreeg een mooi kaartje. Een prachtige rode één. Het stuk ijzer uit de rug had een 2, dus die vond het niet eerlijk! De eerste brancard die vrij was was derhalve voor mij, en het stuk ijzer moest nog steeds op zijn beurt wachten. Zo hoort het ook, dames gaan voor. Met zuurstof en nekkraag richting de SEH, waar ik keurig opgevangen werd door een arts en twee verpleegkundigen. Ze vroegen eerst of ze mochten knippen, maar ik had mijn kleren erop uitgezocht, dus er werd geknipt. Nou, dat ging best snel. Binnen 3 tellen (ja, ik heb geteld) was de broek weg. De trui heb ik maar wel heel laten houden. Die was ook wijd genoeg om omhooggeschoven te worden. Het gebroken been en de hoofdwond werden genegeerd en de focus was volledig op de shock/buikklachten. Ik moest gescand worden en werd door de dokter en verpleegkundige naar de betreffende afdeling gereden. Gelukkig lag er een dekentje op het bed, anders had ik me wat bloot gevoeld. Na de scan was ik overgedragen aan een andere afdeling en was ik klaar. Ze vroegen nog of ik wist welk letsel ik precies had, maar ik had alleen een lijstje klachten gekregen. Dat ik een vraag die ik wel vaker krijg en ook wel snap. Ze zijn immers zo bezig met het puzzeltje van wat heeft deze persoon, dat je dan wel wil weten of je het goed hebt. Maar aangezien het om de communicatie gaat en niet de diagnostiek, krijgen ze het nooit te horen.

Ik was (gewikkeld in mijn deken) als een van de eersten weer terug in de zaal. Langzaam kwamen er meer binnendruppelen en toen was de oefening afgelopen. Niet iedereen was aan de beurt gekomen, de meesten hadden de tijd in de wachtruimte van de SEH doorgebracht. In de zaal naast ons werd de oefening geëvalueerd, voor ons geen evaluatie (jammer), alleen nog even koffie en km's declareren.

P.S. Ook hier was het kind "geboren", maar inmiddels op een andere afdeling, dus hoefde niet gespeeld te worden.

Johanna

• Forum gebruiker
  • Lotus
Reactie #128 Gepost op: 22 september 2014, 15:24:09
Ten zuiden van Leeuwarden wordt een klaverblad aangelegd. Dat zorgt voor de nodige verkeersergernis, maar nu we toch een stuk ongebruikte snelweg hebben, kunnen we dat natuurlijk meteen goed inwijden met een flinke kettingbotsing. Een factor 10 kleiner dan in Zeeland, maar goed, Friesland ligt een flink eind bij Vlissingen vandaan. Vier avonden is er met hetzelfde scenario een ongeval gespeeld waarbij zo'n 15 voertuigen betrokken waren. Het ging om de samenwerking tussen politie, brandweer en de medische ploeg van (volgens mij) vliegbasis Leeuwarden. Ik was er op de derde avond (ik kon helaas maar één keer, jammer) en dat was de avond dat de pers erbij was. Helaas geen mooie plaatjes van mij, kennelijk lag ik niet een een bijzonder fotogenieke hoek. Wel een plaatje van mijn voertuig: Ik zit in de blauwe wagen, die zo mooi bovenop die groene en onder die rode vrachtauto staat. http://www.112fryslan.nl/news/9962

Als de oefening begint, duurt het even voor er wat gebeurt. Ik zit vrij ver voorin de botsing, en de hulpverleners komen van achter. Ik heb last van mijn nek, dus moet mijn hoofd stilhouden. Dat doe ik ik zo'n houding dat ik uit mijn ooghoeken net via de zijspiegel de weg achter me kan zien. Ik zie hoe twee agenten langzaam langs alle auto's lopen voor hun inventarisatie. En hoe ze aan de praat raken met een slachtoffer en dan daar vervolgens heeeeeeeeeel lang (ja, zelfs als je gezond bent, voelt dat lang) blijven hangen. Ze zijn nog steeds bij degene drie auto's achter mij, als ik een groep brandweerlieden voorbij zie slenteren. Slenteren ja. Nog net niet met de handen in de zakken, gezellig keuvelend, lopen ze langs ze rij auto's. Ze zijn al snel weer terug, want wij zijn hier voorin toch de voornaamste bezienswaardigheid. Op een afstandje blijven ze staan en nemen onze stapel in ogenschouw. Alleen de kop thee mist nog, anders was het een theekransje. Ze zien alles, behalve de mensen in de auto's.

Het is bijzonder frustrerend om zo straal genegeerd te worden, zelfs voor iemand die dus niets mankeert. Achter mij hoor ik inmiddels eindelijk iemand contact met me maken. "Mevrouw, hoort u mij?" Natuurlijk ben ik degene die aangesproken wordt, de agent ziet ook wel dat hij van de pop naast me geen antwoord hoeft te verwachten. Verder ligt er nog een baby in een maxicosi, die gelukkig niet over het hoofd gezien wordt. Ik ben reuze bezorgd over mijn medepassagiers die nergens op reageren, de baby is mijn neefje en we moeten mijn schoonzus bellen. Ik geef de gegevens en de baby wordt vrij snel afgevoerd. (Staat ook ergens een mooie foto van op internet: zoeken op "oefening werpsterhoek") E.e.a. wordt ook goed teruggekoppeld aan mij (zonder dat ik ernaar hoef te vragen) door de medische hulpverleners als die opkomen dagen voor de triage. Ik heb een gebroken dijbeen, vanwege bloeding is het hard, ik ben bleek en ik heb pijn in mijn nek/bovenrug. Ik krijg een 1, maar geen kaartje, want mijn deur kan niet open. Dan moet ik steeds even wachten en komt er af en toe iemand kijken. Zelfs een verdwaalde brandweerman  :P De deur wordt geopend door iemand op de achterbank te laten klimmen en die hem van het slot af haalt. Ik krijg niemand zover dat ze uitspraken doen over mijn moeder, die in de stoel naast me zit, zelfs niet als ik vraag "Het is niet goed, he" Ik weet dat ik het ze lastig maak met die vragen, maar het staat in mijn rol, dus ik stel ze wel. Pas er wel voor om te gaan overdrijven. Ik zou zelf in zo'n situatie allang mijn conclusies getrokken hebben.
De deur wordt geknipt en daarvoor krijg ik een beschermfolie over me heen. Dat was heerlijk warm, veel warmer dan de folie die ik krijg om het afkoelen tegen te gaan. Ik vind het haast jammer als het klaar was. Als ik eindelijk op de brancard ingesnoerd lig (met gelukkig nog wat dekens), moet ik weer even wachten. De ene verpleegkundig checkt even mijn saturatie en net voor ik wil aangeven dat ik het nu echt koud begin te krijgen, concludeert hij dat ik nu het echt koud begin te krijgen, mijn sat is nu snel gedaald. Ik wordt weggedragen en kan nu eindelijk weer even in een ambu en daarna de keet met koffie opwarmen. De enige op wie we nu nog wachten is de chauffeur van de vrachtwagen bovenop me. We praten over de andere avonden. Grappig hoe anders die met hetzelfde scenario toch weer anders verlopen, omdat je een ander team hebt en de communicatie anders is. De andere avonden was het mijn kringgenoot die in een auto op de kop lag die steeds de laatste was.

Weer geen evaluaties, maar het is ook laat genoeg. Ik rijd nog regelmatig er langs. Het stukje snelweg is nog steeds niet in gebruik.

Post samengevoegd

lotus bianca

• Senior gebruiker
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #129 Gepost op: 13 december 2014, 18:18:26
Wat een morgen wat en morgen.

Om 5 uur opgestaan om op tijd in Zwolle te zijn voor de snuffel markt in de IJselhallen. Ja je moet er wat voor over hebben om de koopjes te bemachtigen.
 Om half 8 gingen de deuren open en we hadden afgesproken om daar te ontbijten bij een van de horeca gelegenheden.
 Dus wachtend in de rij ineens een knal en ik kwak zo tegen de muur.

Pff dat is niet fijn zeg mensen om me heen gillen en schreeuwen en ik zorg maar dat ik buiten kom. gelukkig alles doet het nog maar ik maak me wel zorgen om mijn baby , Ik ben intussen 8 maanden zwanger en die baby mag echt nog niet komen hoor.
 Ik word door iemand naar het ziekenhuis gebracht en net dat ik uit de auto stap loopt ineens allemaal water weg beneden. Mijn hele broek is nat.
Ik wil mijn man bellen want hij moet komen dit gaat niet goed zo, intussen word ik een kamertje ingeleid en moet ik op het bed gaan liggen, ze sluiten al die apparaten aan en er word gebeld voor een dokter en een babydokter.
Het duurt maar voor die dokter komt en de verpleegster belt voor de 4 de keer dat er nu toch echt een dokter moet komen.
Mijn buik doet steeds erger pijn en ik voel me niet fijn er is toch niks mis met mijn baby die mag nog niet komen hoor mijn man moet erbij zijn.
 Dan eindelijk komt er een dokter binnen die naar me kijkt en de uitslagen van het bloed ziet en die begint meteen te bellen dat de gynaecoloog NU moet komen.
Ik hoor hem zeggen dat hij bloed gaat bestellen en dat ik nog 2 infusen moet anders gaat het fout met mij en de baby.
Dan toch eindelijk komt de gynaecoloog en word ik met spoed naar de operatie kamer gereden en geopereerd.
 Mijn baarmoeder is gescheurd door de klap tegen de muur maar gelukkig is het verder goed afgelopen.

Gelukkig maar dat het een oefening was.
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN