Richtlijnen reanimatie 2015

Auteur Topic: Richtlijnen reanimatie 2015  (gelezen 4310 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

baksteen

  • Instructeur EH
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Gepost op: 21 januari 2016, 21:49:44






 Re: Nieuwe Richtlijnen Reanimatie, to breathe or not to breathe...

« Reactie #201 Gepost op: Vandaag om 16:43:05 »

ReageerCitaat





Citaat: baksteen (Vandaag om 16:16:28)

Als het slachtoffer niet (effectief) hoest en bij bewustzijn is:
l Als het slachtoffer niet effectief hoest, roep direct om hulp en beoordeel het
bewustzijn. Vraag een omstander een ambulance te bellen via 112. Als u alleen
bent, belt u zelf 112.
Bron:https://www.reanimatieraad.nl/content/?code=UVu972V7gRRKaaK2rByE3GU2eC8SRazp

De lijst van deskundigen is eindeloos en ik behoor absoluut niet tot die categorie, maar ik probeer deze situatie te visualiseren.

Situatie is dat je nu eerst 112 gaat bellen nog voordat je buikstoten of tussen de schouders /op de rug geslagen hebt.

In de oude richtlijn belde je pas 112 als die acties niet succesvol bleken.


problemen los je op door er wat aan te doen


baksteen

  • Instructeur EH
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Reactie #1 Gepost op: 21 januari 2016, 21:53:28
Ik lees inderdaad dat de volgorde van handelingen verandert is, maar ik probeer daar een beeld van te krijgen.
M.a.w. ik zie het niet zo voor me dat, terwijl er iemand cyanoseverschijnselen begint te ontwikkelen ik met de meldkamer aan het babbelen ga,...
( kort door de bocht  ;) )
problemen los je op door er wat aan te doen


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #2 Gepost op: 22 januari 2016, 07:33:26
Citaat van: baksteen link=msg=1401195 date=1453409608
Ik lees inderdaad dat de volgorde van handelingen verandert is, maar ik probeer daar een beeld van te krijgen.
M.a.w. ik zie het niet zo voor me dat, terwijl er iemand cyanoseverschijnselen begint te ontwikkelen ik met de meldkamer aan het babbelen ga,...
( kort door de bocht  ;) )

Je hoeft ook niet met de meldkamer te babbelen. Je geeft door dat iemand cyanotisch is en het bewustzijn dreigt te verliezen. Het is voldoende voor de ambulancemeldkamer om met spoed een ambulance te sturen.

Het zorgt dat de professionele hulpverleners sneller bij de patient zijn om de zorg van een EHBO-er over te nemen.

Voorts geeft men het advies om de lijn met de meldkamer open te houden door je telefoon in de luidsprekerstand te zetten.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2016, 08:08:18
Je babbelt niet met de meldkamer, je wordt geïnstrueerd wat je moet doen. Dat is een essentieel verschil.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #4 Gepost op: 22 januari 2016, 08:32:28
Je belt alarmeerd zegt waar je bent en dan handel je.
Maar er stikt iemand en voordat je klaar met bellen bent ben je 1 1/2 minuut verder. In in die tijd kun je niets doen. Dat is te lang.
Ik weet niet of ik in de hectiek eerst bel of handel. Ze kunnen wel iets verzinnen maar als het slachtoffer buiten bewustzijn raakt ben je verder van huis. Je kan dus door te bellen de kans op de EHBO handelingen te verrichten verliezen want zodra het SO buiten bewustzijn raakt heeft hij geen ademhaling en wordt het dus direct een reanimatie.
Ik weet niet welke optie beter is want zo je de obstructie eruit kunnen krijgen dan lijkt me handelen beter maar krijg je dat niet voor elkaar dan is elke seconde dat de ambulance eerder is beter. Maar dat kan je niet van te voren weten.
Ben je met z'n tweeën dan is het geen probleem natuurlijk.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #5 Gepost op: 22 januari 2016, 08:32:43
Citaat van: CM link=msg=1401229 date=1453446498
Je babbelt niet met de meldkamer, je wordt geïnstrueerd wat je moet doen. Dat is een essentieel verschil.

Het is essentieel dat men ook in Nederland dit soort richtlijnen aanpast omdat het 2016 is. In sommige landen maakt men al veel meer gebruik van modernste technieken.

In Nederland zal het op termijn ook normaal worden dat lijn open blijft waardoor de centralist alles goed kan horen, zowel de hulpverlener, het slachtoffer en omstanders. De centralist geeft adviezen of antwoorden op vragen. Bij lastige vragen kan de meldkamer het doorzetten naar een verbinding met bijv. de MMT-arts of ambulanceverpleegkundige die onderweg is. De ambulanceverpleegkundige of MMT-arts kunnen in beeldscherm op de kaart zien waar de mobiele telefoon op de grond ligt (dus locatie van slachtoffer en melder).


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #6 Gepost op: 22 januari 2016, 08:37:58
Citaat van: jelte link=msg=1401234 date=1453447948
Je belt alarmeerd zegt waar je bent en dan handel je.
Maar er stikt iemand en voordat je klaar met bellen bent ben je 1 1/2 minuut verder. In in die tijd kun je niets doen. Dat is te lang.
Ik weet niet of ik in de hectiek eerst bel of handel. Ze kunnen wel iets verzinnen maar als het slachtoffer buiten bewustzijn raakt ben je verder van huis. Je kan dus door te bellen de kans op de EHBO handelingen te verrichten verliezen want zodra het SO buiten bewustzijn raakt heeft hij geen ademhaling en wordt het dus direct een reanimatie.
Ik weet niet welke optie beter is want zo je de obstructie eruit kunnen krijgen dan lijkt me handelen beter maar krijg je dat niet voor elkaar dan is elke seconde dat de ambulance eerder is beter. Maar dat kan je niet van te voren weten.
Ben je met z'n tweeën dan is het geen probleem natuurlijk.

Waarom is het in Qatar geen probleem? Hier lukt het burgers om 999 te bellen, de telefoon op de grond te leggen waardoor ze beide handen vrij hebben voor het slachtoffer en gelijkertijd de melding doen. De centralist heeft als taak om te zorgen voor de noodzakelijk rust en snel te achterhalen welke eenheden met spoed ter plaatse moeten komen en zal je blijven ondersteunen tot de eerste medisch hulpverleners ter plaatse zijn.

De microfoon van moderne telefoons is zo goed dat onze meldkamer meestal de sirenes kan horen als we bijna ter plaatse zijn. De centralist verbreekt dan meestal de verbinding, soms komt het voor dat je in de woning komt en de meldkamer even via de op de grond liggende telefoon bedankt en zegt dat je bij patient bent en het overneemt.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #7 Gepost op: 22 januari 2016, 08:42:35
Toch heb ik er nog wel een vraagje over. Want als slachtoffer niet reageert laat of ga je al 112 bellen en zal er één ambu op pad gestuurd worden.
Pas daarna ga je ademhalingscontrole doen en start je reanimatie. Hoe en wanneer komt de MKA te weten dat het om een reanimatie gaat, zodat er een tweede ambu op pad gestuurd wordt?


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #8 Gepost op: 22 januari 2016, 08:54:10
Waarom is het in Qatar geen probleem? Hier lukt het burgers om 999 te bellen, de telefoon op de grond te leggen waardoor ze beide handen vrij hebben voor het slachtoffer en gelijkertijd de melding doen. De centralist heeft als taak om te zorgen voor de noodzakelijk rust en snel te achterhalen welke eenheden met spoed ter plaatse moeten komen en zal je blijven ondersteunen tot de eerste medisch hulpverleners ter plaatse zijn.

De microfoon van moderne telefoons is zo goed dat onze meldkamer meestal de sirenes kan horen als we bijna ter plaatse zijn. De centralist verbreekt dan meestal de verbinding, soms komt het voor dat je in de woning komt en de meldkamer even via de op de grond liggende telefoon bedankt en zegt dat je bij patient bent en het overneemt.
Zou een optie kunnen zijn maar als je hier belt dan krijg je eerst driebergen aan de telefoon die vraagt wie je moet hebben en in welke plaats je bent. Dan wordt je doorverbonden. En gaat de telefoon weer over.
Dus ik 112 bel en leg de gsm op de grond en ik ben bezig met het SO weet ik niet wanneer de centralist in driebergen oppakt. Daarna wordt ik doorverbonden maar ook die pakt de ene keer sneller op dan de andere keer. Dus je moet goed naar de telefoon luisteren die op de grond ligt en tegelijkertijd met het SO in de weer en dan nog de vragen van de centralist beantwoorden. Dat gaat niet samen.
De techniek zou helpen als wanneer ik 112 bel hij automatisch de gps activeert en mee stuurt zodat ik direct de goede regio aan de lijn heb en alleen maar hoef te schreeuwen ik heb hier een verstikking en stuur een ambulance.
Maar zover is het hier dus nog niet.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #9 Gepost op: 22 januari 2016, 08:56:57
Citaat van: RAdeR link=msg=1401237 date=1453448555
Toch heb ik er nog wel een vraagje over. Want als slachtoffer niet reageert laat of ga je al 112 bellen en zal er één ambu op pad gestuurd worden.
Pas daarna ga je ademhalingscontrole doen en start je reanimatie. Hoe en wanneer komt de MKA te weten dat het om een reanimatie gaat, zodat er een tweede ambu op pad gestuurd wordt?

Vrij simpel als iemand zich verslikt en nog kan hoesten help je het slachtoffer zoals het je geleerd is. Als het slachtoffer begint te verslechteren;

- niet meer kan spreken
- niet meer kan hoesten
- blauw begint aan te lopen

bel je 112 omdat er op dat moment sprake is van een serieus probleem. De ambulancemeldkamer zal direct hulp sturen en ze zijn via de mobiele telefoon in de luidsprekerstand bij je. Als het slachtoffer bewustzijn gaat verliezen zeg je dat tegen de centralist. De centralist zal jou zeggen dat je moet beginnen met reanimeren, de rest is op zich niet het probleem van de EHBO-er. De meldkamer zal de uitrukkende ambulance doorgeven dat het inmiddels niet meer gaat om een ademhalingsprobleem maar een reanimatie en de meldkamer zal conform het uitrukprotocol ook extra personeel of materieel sturen omdat het initiele ademhalingsprobleem een circulatiestilstand is geworden.