Ik heb het hier nog al gezegd, ik vind die HART teams zeker nuttig en uitermate professioneel. Hun uitrusting en personeel, mooie, jonge mensen leveren ook steeds kunstzinnige foto's op. Als ik dan de verhalen hoor over de besparingen in de Britse gezondheidszorg bekruipt me toch een dubbel gevoel. De kans dat je oma in het ziekenhuis belandt met een heupfractuur, op een onderbemande afdeling, is groter dan dat ze uit een afwateringspijp gepeuterd moet worden.
Overheden moeten in elke tak van de gezondheidszorg investeren.
Inderdaad, echter zie je hier niet alleen HART teams uit de UK. Teams uit Canada, Dubai, Qatar, Australie, Boston zijn namelijk niet Brits.
Je reactie wekt ook de suggestie dat hoogwaardige, moderne hulpverlening een luxe product is. In de UK is HART ontstaan omdat het volk, media en politiek woest waren op de brandweer en ambulancedienst toen de stof van de aanslagen op het openbaar vervoer in Londen neer dwarrelde omdat steeds duidelijk werd dat brandweer en ambulancedienst faalden.
Ik zou als Nederlander of Belg ook niet te hard willen schreeuwen dat je beter met een heupfractuur in een Nederlands of Belgisch ziekenhuis kan liggen dan in een Brits ziekenhuis.
Iedereen weet dat de NHS in UK een speelbal is van politici, als een politicus roept dat zich een humanitaire crisis voltrekt in de Britse ziekenhuizen moet je het eerst even zelf gaan bekijken of het echt zo is of in ieder geval afwachten dat de politieke tegenstanders gaan inbrengen.
Het gezeur en geklaag over NHS is niet nieuw, het klagen over de NHS hoort net als regen en mist bij de UK. Ik heb zelf 17 jaar in UK gewerkt, in Nederland en Belgie gingen de spookverhalen over de Britse horrorziekenhuizen ook altijd rond maar Belgie en Nederland hadden wel luchtbruggen naar de UK voor Nederlandse en Belgische hartpatienten die een donorhart nodig hadden.