De KNRM opent station in Huizen

Auteur Topic: De KNRM opent station in Huizen  (gelezen 51803 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rob van Munster

• Senior gebruiker
Reactie #160 Gepost op: 1 november 2005, 11:31:09
Natuurlijk doen anderen ook hun best!! :laugh: :D
Echter, je kunt niet garanderen dat mensen beschikbaar zijn als ze andere verplichtingen hebben.
Precies, dus het is zaak een prestatieovereenkomst met de hulpdiensten te sluiten. Als in die prestatieovereenkomst staat dat je 90% van de tijd inzetbaar bent, kun je 10% van de tijd uitmelden bij de AC (onderbezetting, onderhoud, feestje, oefening).
10% = 870 uur op jaarbasis.

Zo werkt de reddingsbrigade Culemborg ook met de brandweer samen. En in de praktijk is onze aanwezigheid boven de 98 % per jaar.

Met andere woorden.....je mag wel eens een keer niet inzetbaar zijn......

Sjon

• Gast
Reactie #161 Gepost op: 2 november 2005, 00:13:20
Precies, dus het is zaak een prestatieovereenkomst met de hulpdiensten te sluiten. Als in die prestatieovereenkomst staat dat je 90% van de tijd inzetbaar bent, kun je 10% van de tijd uitmelden bij de AC (onderbezetting, onderhoud, feestje, oefening).
10% = 870 uur op jaarbasis.

Zo werkt de reddingsbrigade Culemborg ook met de brandweer samen. En in de praktijk is onze aanwezigheid boven de 98 % per jaar.

Met andere woorden.....je mag wel eens een keer niet inzetbaar zijn......

Inderdaad, de reddingsbrigades bieden ook die garanties en hebben die afspraken gemaakt. Henk is eigenlijk een eenling, net als Menno "cobra". En ze doen alsof ze mensen adequaat kunnen helpen, maar dat is gewoon niet het geval. En inzetbaarheids garanties geven dat zit er ook al niet in.
Als Henk met zijn "organisatie" zichzelf nou lekker berger gaat noemen. Zich zo profileert (url website oa.). En zich niet gaat bezighouden met het echte reddingswerk zijn we een stuk verder.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #162 Gepost op: 2 november 2005, 03:00:26
Inderdaad, de reddingsbrigades bieden ook die garanties en hebben die afspraken gemaakt. Henk is eigenlijk een eenling, net als Menno "cobra". En ze doen alsof ze mensen adequaat kunnen helpen, maar dat is gewoon niet het geval. En inzetbaarheids garanties geven dat zit er ook al niet in.
Als Henk met zijn "organisatie" zichzelf nou lekker berger gaat noemen. Zich zo profileert (url website oa.). En zich niet gaat bezighouden met het echte reddingswerk zijn we een stuk verder.

Wat jammer dat er steeds weer mensen zijn die het redden als "hun exclusieve tijdverdrijf" zien. Zelfs zo ver daarin gaan om de exclusieviteit te behouden dat zij anderen daarin tegen gaan werken .

Als je je daarbij ook nog verlaagt tot opmerkingen als hiervoor geplaatst die duidelijk een persoonlijke aanval vormen, zegt dat meer over jou dan over mij.

Hoge heeft ook hele moeilijke tijden gekend, ten tijde bv dat de oude Seeker troosteloos lek voor de deur lag. Ik herinner me nog goed hoe aardig alle reddingsbrigades hier in de buurt toen voor ons waren, we vormden immers geen bedreiging meer! Daaruit volgt, hoe lelijker er weer naar ons uit gehaald wordt hoe beter we het kennelijk doen.
Een ECHTE redder echter heeft alleen het doel voor ogen en selekteert niet met wie hij samen de drenkeling er uit wil halen, maar verwelkomt iedere hulp, en gaat zeker niet zo laag bij de gronds te keer want dat duidt niet op een menslievende aard, nijgt eerder naar zelfverheerlijking als doel waar niemand bij in de weg mag staan.  Nou heb je die figuren soms ook nodig bij het redden, maar dan hoef je nog niet zo lelijk naar me te doen   ;) .

Henk

firemanr

• Gast
Reactie #163 Gepost op: 2 november 2005, 03:07:15

Als we nou eens inhoudelijk reageren en niet op de persoon zelf, (zeker als niet geregistreerde gast zijnde met mail: 112@112.112..... :-X) dan gaan we hier al vooruit.

Alle off-topic postings wordt bekeken of verwijdert.!
Dat geldt dus ZEKER voor de 2 gasten, daar die al een waarschuwing te pakken hebben gehad.

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #164 Gepost op: 2 november 2005, 09:01:15
Rob,

misschien een goed moment om je te registreren?

In mijn optiek is het redden niet voorbehouden aan personen die daar hun vrije tijd aan spenderen, maar ook een stukje burgerplicht. Je zou in mijn ogen een zeer grote L** zijn, als jij over middelen kan beschikken om een mensen leven te redden en daar geen gebruik van gaat maken. Het maakt niet uit hoe je het doet, als je het maar doet. En de afwerking hoeft niet altijd gladjes te zijn. En als een aantal reddingsbrigades denken beter te zijn dan een andere instantie of reddingsbrigade, staan die stil in de hulpverlening en kunnen die andere, mindere reddingsbrigades doorgroeien middels oefeningen en zelf-didactiek, waardoor zij boven zichzelf uit kunnen stijgen. En dan niet zo bekrompen denken als diverse gasten op dit forum, maar open staan voor suggesties en samenwerking.

Zo, dat was mijn zegje want ik begin dat hele Randmeren geneuzel irritant te vinden.

RR (die 's morgens nooit gezellig is)
Elke hulpverlening start met communicatie.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #165 Gepost op: 2 november 2005, 11:36:26
Rob,

misschien een goed moment om je te registreren?

In mijn optiek is het redden niet voorbehouden aan personen die daar hun vrije tijd aan spenderen, maar ook een stukje burgerplicht. Je zou in mijn ogen een zeer grote L** zijn, als jij over middelen kan beschikken om een mensen leven te redden en daar geen gebruik van gaat maken. Het maakt niet uit hoe je het doet, als je het maar doet. En de afwerking hoeft niet altijd gladjes te zijn. En als een aantal reddingsbrigades denken beter te zijn dan een andere instantie of reddingsbrigade, staan die stil in de hulpverlening en kunnen die andere, mindere reddingsbrigades doorgroeien middels oefeningen en zelf-didactiek, waardoor zij boven zichzelf uit kunnen stijgen. En dan niet zo bekrompen denken als diverse gasten op dit forum, maar open staan voor suggesties en samenwerking.

Zo, dat was mijn zegje want ik begin dat hele Randmeren geneuzel irritant te vinden.

RR (die 's morgens nooit gezellig is)

Ik ook. Toch is dit een belangrijk punt, wat om een oplossing vraagt.

Elke oefening tot op heden geeft het zelfde beeld: de veelheid van regelingen die elkaar overlappen en tegenspreken, iedereen die roept dat hij de leiding heeft, maar die vervolgens niet geeft. Het "oorlogje spelen" en "landje pik" ten koste van de drenkeling. Het totaal gebrek aan communicatie tussen de diverse disciplines en regio's dat al begint direkt na de alarmering.

Om maar eens wat te noemen, de leiding is bij de OVD en de coördinatie bij de kustwacht. Wat is het verschil bij aansturing bijvoorbeeld? Als de OVD de leiding heeft, hoe gaat hij dan de schepen aansturen zonder marifoon om maar wat te noemen?

Bij elke tot nu toe gehouden oefening loopt het steeds maar weer stuk op de communicatie, veelheid van procedures, verantwoordelijkheden en aansturing. Het wordt tijd dat het geheel goed op de schop gaat en alle regelingen vervangen worden door één goede waar iedereen zich in kan vinden en zich aan verbindt. Wij passen ons daar wel bij aan, mits het ruimte laat aan- en voorziet in omstandershulp in de zin als beschreven in de schepenwet en marifoon als verbindingsmiddel op het water wordt erkend.

Henk

Rob van Munster

• Senior gebruiker
Reactie #166 Gepost op: 2 november 2005, 12:57:07
Heren (Henk, RR),

Ik hoop dat jullie mijn opmerkingen over het prestatiecontract niet zien als een aanval, maar als tip om afspraken te maken wanneer je wel of niet inzetbaar bent. Om aan te geven dat je mogelijkheden hebt om (volgens afspraak) af te wijken van het principe 24/7. Zoals ik al zei, dat hoeft niet erg veel te zijn.

Dat andere mensen mijn woorden gebruiken om persoonlijk re reageren.........

Henk, even ingaand op je opmerking over de marifoon:

Wij hebben middels C2000 contact met de OVD. Deze kan ook gebruik maken van de marifoon in het voertuig van de duikgroep.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #167 Gepost op: 2 november 2005, 13:07:36
Heren (Henk, RR),

Ik hoop dat jullie mijn opmerkingen over het prestatiecontract niet zien als een aanval, maar als tip om afspraken te maken wanneer je wel of niet inzetbaar bent. Om aan te geven dat je mogelijkheden hebt om (volgens afspraak) af te wijken van het principe 24/7. Zoals ik al zei, dat hoeft niet erg veel te zijn.

Dat andere mensen mijn woorden gebruiken om persoonlijk re reageren.........

Henk, even ingaand op je opmerking over de marifoon:

Wij hebben middels C2000 contact met de OVD. Deze kan ook gebruik maken van de marifoon in het voertuig van de duikgroep.

Ja Rob, het is jou niet aan te rekenen dat anderen de opbouwende suggesties gebruiken voor minder constructieve akties.

Ook hier is men er van doordrongen dat er wat moet gebeuren, maar er zijn zoveel neuzen :( . En die marifoon is er vaak ook wel, maar wordt niet altijd gebruikt door gebrek aan oefenen. Daar wordt in ieder geval wat aan gedaan.

Henk

Xandor

• Maatschappelijkwerker/woonbegeleider meervoudige diagnostiek clienten
  • Forum gebruiker
  • Mede oprichter HOGE
    • Homepage
Reactie #168 Gepost op: 2 november 2005, 16:44:43
Henk volgens mij moet je er gewoon boven staan.
Laat profesionaliteit niet 'varen' vanwege een persoonlijke opmerking van iemand die geen positieve bijdrage kan leveren aan de discussie.
Ex lid Reddingsbrigade Huizen Mede oprichter HOGE

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #169 Gepost op: 2 november 2005, 16:46:43
Een ovd met marifoon is niet van groot belang zolang deze op de kant staat. Als de ovd op een schip aanwezig is dan zal deze een marifoon moeten hebben. Zelf zie ik meer in een osc dan een OVD. Maar je kan de ovd in het gebied een hand marifoon mee geven en de werkwijze hierop is niet zo gek veel moeilijker als een normale portofoon.

9910001
9910001