Keuze traumacentrum

Auteur Topic: Keuze traumacentrum  (gelezen 12803 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

dongkim

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #100 Gepost op: 13 november 2015, 00:26:46
Citaat van: Oma link=msg=1384070 date=1447370258
Ik ben geen manager of politicus. Ik zeg de dingen recht voor de raap en over algemeen in helder Nederlands zodat iedereen (leek en professional) precies begrijpen wat ik bedoel.

In plaats van te zeuren over mijn toon had je ook antwoord kunnen geven op mijn vraag hoe men in Nederland denkt te kunnen optreden na een echte aanslag als er 20 lijken + 80 bloedende, stikkende en kermende slachtoffers op de keien liggen. Je voert dan de discussie over hulpverlening op een hulpverleningsforum.
Open een nieuw topic met dat als casus en kijk wat er uit de discussie komt  :)

Roare

• Senior gebruiker
Reactie #101 Gepost op: 13 november 2015, 00:30:46
Citaat van: Oma link=msg=1384070 date=1447370258
Ik ben geen manager of politicus. Ik zeg de dingen recht voor de raap en over algemeen in helder Nederlands zodat iedereen (leek en professional) precies begrijpen wat ik bedoel.

In plaats van te zeuren over mijn toon had je ook antwoord kunnen geven op mijn vraag hoe men in Nederland denkt te kunnen optreden na een echte aanslag als er 20 lijken + 80 bloedende, stikkende en kermende slachtoffers op de keien liggen. Je voert dan de discussie over hulpverlening op een hulpverleningsforum.

Het punt is dat je wel 1001 dingen kan verzinnen die kunnen gebeuren. Je kan je toch nooit 100% voorbereiden. En jouw scenario lijkt me op dit moment ook niet heel realistisch. Je kan zoiets nooit uitsluiten, maar dat is met zoveel dingen. En op moment dat het wel gebeurt zullen ze op dat moment echt wel improviseren. Elkaar steunen omdat ze allemaal dezelfde ervaring hebben. Er zullen er genoeg zijn die het wel kunnen verwerken. En deze ontploffing in Breda is redelijk zeldzaam, dat zal een belangrijke reden zijn van alle extra nazorg.

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #102 Gepost op: 13 november 2015, 00:34:04
Ik ga proberen je vragen te beantwoorden maar of je er veel aan zult hebben weet ik niet.

Citaat van: Oma link=msg=1384035 date=1447366482
Ik heb het over Nederland, ik vraag waarom er twee OvD-G's nodig zijn bij 1 slachtoffer. Als eentje nodig is om BOT te regelen omdat iemand een afgerukt handje en/of been heeft vraag ik waarom dat nodig is voor professionals in de ambulancezorg.
Of er daadwerkelijk 2 OVD-G's ter plaatse geweest zijn weet ik niet want ik was er niet bij. Ik heb tot nu toe ook nergens gelezen dat ze er ook beiden geweest zijn. Het kan een foutje zijn geweest tijdens het alarmeren, het kan zijn dat ze alleen telefonisch overleg is geweest tussen hun beiden. De enige manier om daar achter te komen is als één van hun hier zelf komt met een reactie of als er iemand hier komt die daadwerkelijk op het PD geweest is en zaken aldaar heeft waargenomen.

Dat er een BOT geregeld moest worden kan ik me wel indenken. Natuurlijk komen ambu vpk's en chauffeurs heftige dingen tegen. en weten ze dat ze dat tegen kunnen komen tijdens het werk. Echter als het is zoals vrij snel in de media verscheen dat het SO een afgerukte been + arm heeft en daarbij een stuk auto in zijn borstkas heeft kan ik me wel voorstellen dat ze daarover zouden willen praten. Ik heb altijd geleerd dat (veel) over iets praten bij een heftige gebeurtenis helpt bij het verwerken er van en het een plekje kunnen geven.

Ik betaal belasting en gun iedere Nederlander veel betere ambulancezorg. Ik geef de voorkeur aan een publiek stelsel met meer ambulancevoertuigen en personeel (met beter loon dan het huidige schooiersloontje als ze akkoord gaan met CAO voorstel). Alle MMA's de bijstand in, al die regelneven als OvD-G's, BOT reutelaars, adviseurs ook ander werk zoeken.
Ik hoop dat de CAO die er nu ligt voor het ambu personeel een vooruitgang is want zij ruimen o.a. als 1e de shit o.a. op straat op. En ja voor mij zijn het helden want ik zou het niet kunnen en als ik zie dat hun wat wordt aangedaan zal ik er in springen nadat ik 112 gebeld heb voor ze.
Dat er meer ambu's en bijbehorend personeel moeten komen ben ik het helemaal mee eens als ik alleen al kijk naar het onderwerp http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=93682. Dat er flink gesneden kan en moet worden in de top van de bedrijven zal net als bij andere bedrijven ook bij de RAV's een flinke kostenbesparing opleveren. Maar ik ga verder niet afwijken van dit onderwerp want dat hebben we beiden met jou vraag en mijn antwoord al genoeg gedaan nu.

Ik stel hier hele relevante vragen omdat ik niet begrijp wat je 50 minuten on-scene kan of moet doen met deze patient. Ik heb al eerder geschreven dat het maar een paar handelingen zijn; tourniquets aanleggen, IV of IO en met grote spoed vertrekken per ambulance naar het dichtsbijzijnde traumacentrum. Ik schrijf dat omdat ik de patient zijn belang voorop zet en geen boodschap heb aan belang van systeem of wie dan ook.
Ik weet ook niet wat ze daar 50 minuten gedaan hebben en ja het is een dooddoener maar zolang niemand van het personeel daar hier komt met een antwoord zullen we het ook nooit weten. En speculeren mag niet op het forum volgens de regels dus daar waag ik mij ook niet aan. Al hoe wel er in dit onderwerp al heel veel gespeculeerd is maar niet op gemodereerd is. Je technische termen die ik dik en blauw gemaakt heb zeggen me niks en waarschijnlijk veel niet medische mensen ook niet. Ook waarom er voor het Erasmus MC gekozen is zullen we nooit weten als er niemand die daar geweest is hier komt met een antwoord. Echter reken ook niet op een antwoord want het kan zo maar zijn dat het gegooid zal worden op Medisch Beroepsgeheim of Privacy van de patient. En dat zeg ik niet om je te sarren Oma maar leer mij Nederland kennen als het kan gooien we het wel op zo iets dergelijks.

Als de politie de AED afschaft post je ook niet dat het nu eenmaal zo geregeld is en de klagende politiemensen het moeten accepteren, je doet dat ook niet als halve forum klaagt over veiligheidsregio's die steeds meer brandweerwagens op eBay zetten dat ze nu eenmaal zo geregeld is en ze het moeten accepteren.
Ik had dat best kunnen zeggen hoor daar Oma maar ik heb toen blijkbaar voor iets anders gekozen om te zeggen. Als de politie de AED's inderdaad zou uitfaseren dan zou ik dat persoonlijk een slechte zaak vinden maar nu wijken wij beiden af van het onderwerp waarin we zitten dus ga ik er verder niet op in.

Waarom flik je het iedere keer wel bij mij?

Waarom ik het iedere keer bij jou flik ? Omdat je bij mij regelmatig tot vervelens toe (zeer) betweterig over komt en denkt dat alles daar in zoals ik en nog een ander het noemen jou zandbak gaat beter is dan hoe dingen in Nederland gaan. Kunnen er in Nederland zaken anders en/of beter absoluut maar je vindt naar mijn mening maar al te vaak dat het zoals het bij jou daar in de zandbak gaat het ultieme is wat Nederland ook maar zou moeten doen. En ja dat roept bij mij irritaties op en volgens mij niet alleen bij mij als ik naar een aantal reacties hier boven in dit onderwerp kijk.

En dan nu maar weer over dit onderwerp praten en het lijkt mij dat het moderatorteam wel zal gaan zeggen doe de rest maar via PB.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

oma

• Senior gebruiker
Reactie #103 Gepost op: 13 november 2015, 00:37:14
Citaat van: dongkim link=msg=1384075 date=1447370806

Die zijn er al genoeg; tourniquets voor ehbo, CBRN inzet ambulance, kogelwerende vesten ambulance, grootschalige geneeskundige bijstand.

Overal zelfde antwoord dat we hier niet in de zandbak zijn, dat ik mijn mond moet houden, dat we het hier zo geregeld hebben.

Je ziet hier zelfs dat mensen ontzettend boos worden als je het lef hebt om te vragen hoe het kan dat een landelijk traumacentrum schijnbaar niet in staat is om 1 traumapatient te ontvangen. Ik stoor mij aan die Nederlandse mentaliteit; veel ophef omdat Sesamstraat van TV gaat verdwijnen en nog meer ellende over de kleur van zwarte piet maar als het gaat over dit soort onderwerpen hoor je niemand omdat we het nu eenmaal zo geregeld hebben en dit soort dingen nu eenmaal kunnen gebeuren.

enrico1972

• Senior gebruiker
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #104 Gepost op: 13 november 2015, 00:45:19
Citaat van: dongkim link=msg=1384075 date=1447370806

Dongkim zegt dat niet omdat hij geen antwoorden wil geven op jou vraag Oma maar omdat het anders redelijk aannemelijk is dat dit onderwerp over het incident in Breda anders een eigen leven gaat lijden over jou vraag. En dan is zijn reactie niet meer dan terecht omdat de forumregels zo zijn. Elk onderwerp zijn eigen onderwerp.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

oma

• Senior gebruiker
Reactie #105 Gepost op: 13 november 2015, 00:52:13
Citaat van: enrico1972 link=msg=1384087 date=1447371919
Dongkim zegt dat niet omdat hij geen antwoorden wil geven op jou vraag Oma maar omdat het anders redelijk aannemelijk is dat dit onderwerp over het incident in Breda anders een eigen leven gaat lijden over jou vraag. En dan is zijn reactie niet meer dan terecht omdat de forumregels zo zijn. Elk onderwerp zijn eigen onderwerp.

Alleen is geen antwoord geven omdat het anders off-topic zou zijn of in strijd met forumregels de pavlov-reactie in meerdere discussies. Er komt nooit een inhoudelijk antwoord. Ik heb de ervaring dat moderators goed in staat zijn om lopende discussies niet te verstoren en soms besluiten om het af te splitsen.

Mijn verzoek aan moderators is om de komende 24 uur even niet in te grijpen waardoor forumleden de gelegenheid krijgen om antwoorden te geven.

enrico1972

• Senior gebruiker
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #106 Gepost op: 13 november 2015, 00:53:34
Best knap dat je alleen op dat deel van mijn reactie reageert en niet op de rest van mijn antwoorden maar ja die zullen je ook niet aanstaan.
Je bent precies zoals ik al vermoedde. Dank voor je bevestiging Oma.  O0 098uo 98uiye

oma

• Senior gebruiker
Reactie #107 Gepost op: 13 november 2015, 01:02:35
Citaat van: enrico1972 link=msg=1384091 date=1447372414
Best knap dat je alleen op dat deel van mijn reactie reageert en niet op de rest van mijn antwoorden maar ja die zullen je ook niet aanstaan.
Je bent precies zoals ik al vermoedde. Dank voor je bevestiging Oma.  O0 098uo 98uiye

IO= botnaald, IV= infuusnaald; toegang verkrijgen tot de bloedbaan om vocht te kunnen toedienen via infuus.

Tourniquet is het snel afbinden van arm of been om verbloeding te voorkomen. Ideaal zou zijn als de eerste hulpverlener ter plaatse, vaak mensen van politie een CAT (Combat Application Tourniquet) in de zak hebben waardoor zij catastrofale bloedingen direct kunnen stoppen.

Het is belangrijk dat je zorgt dat bloed in de vaten van het slachtoffer blijft i.p.v. dat het op straat komt te liggen, hoe meer bloed uit het slachtoffer loopt hoe groter de kans dat je slachtoffer binnen enkele minuten op straat komt te overlijden. Als slachtoffers veel bloed verloren hebben nog levend het ziekenhuis halen is de kans op overleven lager geworden, je geeft dus bloedende slachtoffers een grote kans op overleven als je zo snel mogelijk bloedverlies kan beperken.

Het zijn handelingen die weinig tijd kosten, vandaar mijn vraag waarom 50 minuten on-scene.

Er zijn varianten over bumper in thorax. Als het juist is kan je prehospitaal het voorwerp toch niet verwijderen, je moet dan als de bliksem naar traumacentrum. In topic over treat and go heb ik een aantal zaken beschreven, o.a. spanningspneu ontlasten (twee sneetjes in de flank (thoracostomie)) + RSI kost je ook niet zo veel tijd.

Geen patient te slecht voor RSI + thoracostomie dbz. Het kost je geen 50 minuten on-scene.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #108 Gepost op: 13 november 2015, 01:14:10
Bumper zal dan wel on-scene klein geknipt zijn, anders past hij nooit in de helikopter.
Het zou natuurlijk ook kunnen dat hij met de bumper door de thorax ook niet in de ambulance kon.

Dat zou wel kunnen verklaren wat het MMT heeft gedaan. Of de bumper is ter plaatsen volledig uit hem verwijderd Of hij is in stukken geknipt zodat hij wel in de heli / ambu past.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #109 Gepost op: 13 november 2015, 01:23:28
Citaat van: enrico1972 link=msg=1384081 date=1447371244

Ik hoop dat de CAO die er nu ligt voor het ambu personeel een vooruitgang is want zij ruimen o.a. als 1e de shit o.a. op straat op. En ja voor mij zijn het helden want ik zou het niet kunnen en als ik zie dat hun wat wordt aangedaan zal ik er in springen nadat ik 112 gebeld heb voor ze.

Deze reactie is inderdaad off-topic, hiervoor mijn excuus.

Jij hoopt dat je helden bij de Nederlandse ambulancedienst een prima CAO hebben gekregen. Ik weet inmiddels al dat het een nogal prematuur persbericht was over het bereikte CAO akkoord.

Het is een principe akkoord, de mensen van de ambulance krijgen een sigaar uit eigen zak. Een deel van het geld dat ze krijgen is zelfs geld wat werkgevers al moesten betalen van de rechter.

Ik heb er geen goed woord voor over omdat door het persbericht heel Nederland op het NOS journaal kon horen dat er eindelijk een CAO is voor de ambulancezorg. Ik beschouw het als een laffe streek omdat werkgevers jouw helden weer voor blok zetten, het is nu lastig te verkopen richting publiek om de stakingsacties weer te hervatten tot er wel een goede CAO komt voor deze mensen.

Wat ik nog veel schokkender vind is dat ambulancepersoneel hier op forum in een ander topic aangeeft dat ze de voorkeur geven aan een publiek ambulancesysteem, iets wat strookt met een grotere enquette onder ambulancepersoneel en de 2e kamer niet eens wil dat deze optie onderzocht gaat worden.