Zegt dat ook niet iets over hulpverleners die nog in een soort mooie droom zitten omdat ze weten dat ze leven in tijden van verhoogde terreurdreiging en niet beseffen wat een akelig monster terreur eigenlijk is.
Bij ons heeft niemand het over eigen veiligheid, ze hebben het wel over zoveel mogelijk burgers het leven redden omdat we daar voor zijn.
Bij mass casualty attack is iedereen die niet meer ademt of gaat ademen bij vrijmaken ademweg dood. De eerste inzet is stoppen catastrofale bloedingen met tourniquets, vrijmaken ademwegen en ontlasten spanningspneu. Als omstanders al wel begonnen zijn met reanimaties loop je er aan voorbij op zoek naar bloedende of stikkende slachtoffers.
Ik ben er om zo goed mogelijk te werken, en 's avonds of 's middags thuis te komen. Eigen veiligheid eerst, altijd. Mijn eigen veiligheid zet ik enkel op het spel voor familie.
En dat is dus waar ik op doelde, het is mogelijk dat dit slachtoffer, mocht dit een mca geweest zijn, in de wacht gezet was omdat men oordeelde dat de kans op overleven zeer klein was, en er eerst anderen geholpen moesten worden.
Is er trouwens al iets geweten over het soort explosief? Er is toch wel een hele hap uit het trottoir, is dit door het explosief, of zat het slachtoffer bekneld tussen bv straatmeubilair, en is er daarom geknipt/geboord/gehakt moeten worden?