Keuze traumacentrum

Auteur Topic: Keuze traumacentrum  (gelezen 12810 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #110 Gepost op: 13 november 2015, 01:27:10
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1384097 date=1447373650
Bumper zal dan wel on-scene klein geknipt zijn, anders past hij nooit in de helikopter.
Het zou natuurlijk ook kunnen dat hij met de bumper door de thorax ook niet in de ambulance kon.

Dat zou wel kunnen verklaren wat het MMT heeft gedaan. Of de bumper is ter plaatsen volledig uit hem verwijderd Of hij is in stukken geknipt zodat hij wel in de heli / ambu past.

De bumper van de zwarte mercedes is wel te zien op foto's in de media, de bumper van het zilveren voertuig zat nog keurig aan de auto. Het kan natuurlijk dat een stuk van de bumper in de thorax zit, dat hoeft niet voor veel vertraging te zorgen om te vertrekken richting traumacentrum.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #111 Gepost op: 13 november 2015, 01:31:51
Hier lijkt er toch wel een stuk van de bumper te ontbreken: foto ivm copyright alleen link naar orginele artikel toegestaan!

bron: http://www.bndestem.nl/regio/breda/kaartvriend-69-en-eigenaar-van-woning-thorbeckeplein-in-breda-aangehouden-na-vondst-explosieven-1.5434068

Maar geen idee hoe het in iemands thorax moet komen, want de rest van de auto lijkt redelijk in takt, lijkt niet alsof de explosie in de auto begonnen is.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #112 Gepost op: 13 november 2015, 01:39:39
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1384100 date=1447374711
Hier lijkt er toch wel een stuk van de bumper te ontbreken:

Maar geen idee hoe het in iemands thorax moet komen, want de rest van de auto lijkt redelijk in takt, lijkt niet alsof de explosie in de auto begonnen is.

Er zijn veel meer foto's van voertuig te vinden in media en op sociale media. Op deze foto zie je ook dat door de explosie het plastic wieldopje van het wiel gevallen is, bij een autobom haalt de politie stukjes wieldop uit de dakgoot aan de andere kant van de straat. Op andere foto's zie je ook dat de voorruit van de Mercedes er nog in zit (gebarsten) en de verlichting (koplampen en achterlichten) gewoon branden.

Ik zou er maar niet zo zwaar aantillen dat dit slachtoffer de bumper in de thorax had zitten, het ziet er allemaal niet zo spannend uit op de foto's.

Het meest opvallende aan deze foto is dat er geen brandweerman of agent een omstander zegt op te donderen met sigaret.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #113 Gepost op: 13 november 2015, 01:44:29
Puur speculatie hoor, maar zou een ruitenwisser (of ander lang dun voorwerp) door iemands thorax (voorkant er in, achterkant er weer uit) vervoeren onmogelijk kunnen maken?

Vigilant

• Senior gebruiker
Reactie #114 Gepost op: 13 november 2015, 01:48:39
Citaat van: Oma link=msg=1384007 date=1447362974
Hoezo kennen we dat niet in Nederland? Het zijn verpleegkundigen, in ziekenhuis zie je iedere dag lijken, diabeten die 's ochtends nog een been hebben en 's avonds ligt de patient in bed en zijn been in een plastic container. Geen chirurg of verpleegkundige die het leuke ingrepen zal vinden om te doen maar het is niet zo dat je voor de chirurg en verpleegkundige BOT moet regelen. Het hoort bij je werk, die dingen maakte je gisteren mee, je maakt ze vandaag mee en je weet dat je ze morgen weer mee zal maken. Een kapster weet ook dat ze vandaag haren zag en morgen weer haren ziet.

Ik vind het niet zo logisch dat er een speciale manager ter plaatse moet komen om een BOT te regelen voor de broeder die een afgerukt handje op de keien in Breda ziet liggen.

Het klopt absoluut dat bij ambulancediensten in Midden Oosten een andere mentaliteit heerst, dat komt niet door ontbreken van nazorg/BOT. Het komt omdat de mensen die moeite hebben met veel ernstig trauma, overleden kinderen (inclusief babies) niet besluiten om hier te gaan werken.

Er is toch een verschil tussen wat haren, en lijken. Voor mezelf weet ik dat soms kleine details het verschil maken tussen het zoveelste lijk, of een lijk wat je blijft onthouden.

Als je haren gaat vergelijken met mensen, haak ik toch wel af. Ik heb in mijn jonge carričre al wat lijken gezien, sommigen blijven -figuurlijk godzijdank- hangen.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #115 Gepost op: 13 november 2015, 01:53:29
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1384106 date=1447375469
Puur speculatie hoor, maar zou een ruitenwisser (of ander lang dun voorwerp) door iemands thorax (voorkant er in, achterkant er weer uit) vervoeren onmogelijk kunnen maken?

Nee, die slachtoffers zijn gewoon te vervoeren en moeten zo snel mogelijk naar traumacentrum.

Vigilant

• Senior gebruiker
Reactie #116 Gepost op: 13 november 2015, 02:00:55
Citaat van: Oma link=msg=1384105 date=1447375179
Er zijn veel meer foto's van voertuig te vinden in media en op sociale media. Op deze foto zie je ook dat door de explosie het plastic wieldopje van het wiel gevallen is, bij een autobom haalt de politie stukjes wieldop uit de dakgoot aan de andere kant van de straat. Op andere foto's zie je ook dat de voorruit van de Mercedes er nog in zit (gebarsten) en de verlichting (koplampen en achterlichten) gewoon branden.

Ik zou er maar niet zo zwaar aantillen dat dit slachtoffer de bumper in de thorax had zitten, het ziet er allemaal niet zo spannend uit op de foto's.

Het meest opvallende aan deze foto is dat er geen brandweerman of agent een omstander zegt op te donderen met sigaret.

Hangt toch wel vooral erg sterk af van het soort explosief, of de drukgolf goed weg kan etc... Er zijn gevallen waarbij een gasfles (kān ook een explosief zijn) ontploft in een bestelwagen, en waarbij er langs buiten haast niets aan te zien is.

Kan de lange stay en play ermee te maken hebben met het feit eigen veiligheid eerst? Want ik kan me inbeelden, in deze tijden van terreurdreigingen, dat je toch met een beetje angst de lifepack aanlegt bij iemand die mogelijks nog explosieven op zich heeft.

Wat betreft mogelijke gelijktijdige terroristische aanvallen: jammer genoeg zullen er dan, bij grote overmacht, misschien ook wel wat T4's uitgedeeld worden?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #117 Gepost op: 13 november 2015, 02:28:21
Citaat van: Crepusculum link=msg=1384110 date=1447376455
Kan de lange stay en play ermee te maken hebben met het feit eigen veiligheid eerst? Want ik kan me inbeelden, in deze tijden van terreurdreigingen, dat je toch met een beetje angst de lifepack aanlegt bij iemand die mogelijks nog explosieven op zich heeft.

Wat betreft mogelijke gelijktijdige terroristische aanvallen: jammer genoeg zullen er dan, bij grote overmacht, misschien ook wel wat T4's uitgedeeld worden?

Zegt dat ook niet iets over hulpverleners die nog in een soort mooie droom zitten omdat ze weten dat ze leven in tijden van verhoogde terreurdreiging en niet beseffen wat een akelig monster terreur eigenlijk is.

Bij ons heeft niemand het over eigen veiligheid, ze hebben het wel over zoveel mogelijk burgers het leven redden omdat we daar voor zijn. Alle paramedics weten donders goed dat het niet onmogelijk is dat ze nooit meer thuis komen omdat er een tweede bom af kan gaan op moment dat je bezig bent met hulpverlening. Ik weet dat zelf ook goed, het zal mij er niet van weerhouden om slachtoffers te gaan helpen.

Bij mass casualty attack is iedereen die niet meer ademt of gaat ademen bij vrijmaken ademweg dood. De eerste inzet is stoppen catastrofale bloedingen met tourniquets, vrijmaken ademwegen en ontlasten spanningspneu. Als omstanders al wel begonnen zijn met reanimaties loop je er aan voorbij op zoek naar bloedende of stikkende slachtoffers.

Vigilant

• Senior gebruiker
Reactie #118 Gepost op: 13 november 2015, 02:28:25
Citaat van: Oma link=msg=1384105 date=1447375179

Batterij zit, zoals bij zoveel MB's, bij de W202 achteraan in de koffer, naast het reservewiel. Dat de achterlampjes nog branden zegt dus niets over de staat van de voorzijde. Het zegt ook niets over de richting van de drukgolf.

Vigilant

• Senior gebruiker
Reactie #119 Gepost op: 13 november 2015, 02:35:11
Citaat van: Oma link=msg=1384112 date=1447378101
Zegt dat ook niet iets over hulpverleners die nog in een soort mooie droom zitten omdat ze weten dat ze leven in tijden van verhoogde terreurdreiging en niet beseffen wat een akelig monster terreur eigenlijk is.

Bij ons heeft niemand het over eigen veiligheid, ze hebben het wel over zoveel mogelijk burgers het leven redden omdat we daar voor zijn.

Bij mass casualty attack is iedereen die niet meer ademt of gaat ademen bij vrijmaken ademweg dood. De eerste inzet is stoppen catastrofale bloedingen met tourniquets, vrijmaken ademwegen en ontlasten spanningspneu. Als omstanders al wel begonnen zijn met reanimaties loop je er aan voorbij op zoek naar bloedende of stikkende slachtoffers.

Ik ben er om zo goed mogelijk te werken, en 's avonds of 's middags thuis te komen. Eigen veiligheid eerst, altijd. Mijn eigen veiligheid zet ik enkel op het spel voor familie.

En dat is dus waar ik op doelde, het is mogelijk dat dit slachtoffer, mocht dit een mca geweest zijn, in de wacht gezet was omdat men oordeelde dat de kans op overleven zeer klein was, en er eerst anderen geholpen moesten worden.

Is er trouwens al iets geweten over het soort explosief? Er is toch wel een hele hap uit het trottoir, is dit door het explosief, of zat het slachtoffer bekneld tussen bv straatmeubilair, en is er daarom geknipt/geboord/gehakt moeten worden?