Keuze traumacentrum

Auteur Topic: Keuze traumacentrum  (gelezen 12808 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #120 Gepost op: 13 november 2015, 02:35:20
Citaat van: Crepusculum link=msg=1384113 date=1447378105
Batterij zit, zoals bij zoveel MB's, bij de W202 achteraan in de koffer, naast het reservewiel. Dat de achterlampjes nog branden zegt dus niets over de staat van de voorzijde. Het zegt ook niets over de richting van de drukgolf.

Foto's zal je zelf even moeten zoeken omdat je ze hier niet kan posten ivm auteursrechten. Je kan dan zelf wel bepalen hoe zwaar de explosie is geweest. Je kan dan ook even zoeken naar aanslagen met zware explosieven of een autobom om het te vergelijken met de aanslag cq ontploffing auto in Breda.

Vigilant

• Senior gebruiker
Reactie #121 Gepost op: 13 november 2015, 02:40:38
Citaat van: Oma link=msg=1384115 date=1447378520
Foto's zal je zelf even moeten zoeken omdat je ze hier niet kan posten ivm auteursrechten. Je kan dan zelf wel bepalen hoe zwaar de explosie is geweest. Je kan dan ook even zoeken naar aanslagen met zware explosieven of een autobom om het te vergelijken met de aanslag cq ontploffing auto in Breda.

Vandaar mijn bovenstaande vraag over het explosief. De wagens zien er relatief goed uit.

https://www.youtube.com/watch?v=Mt-hmLrILSE

Handgranaat in een Lada, wagen ziet er relatief ook ongeschonden uit.

Of er nu iets in de thorax stak of niet, dat zou er in de regel toch enkel in het ok uitgehaald mogen worden. Dat is dus gewoon kwestie van verbandrollen ertegen en fixeren.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #122 Gepost op: 13 november 2015, 02:52:04
Citaat van: Crepusculum link=msg=1384116 date=1447378838
Of er nu iets in de thorax stak of niet, dat zou er in de regel toch enkel in het ok uitgehaald mogen worden. Dat is dus gewoon kwestie van verbandrollen ertegen en fixeren.

Inderdaad, uitzondering zijn traumatische arresten door penetrerend letsel met voorwerp nog in de thorax. Als je niet beschikt over teams die prehospitaal thorax kunnen openen moet je heel erg snel zijn omdat slachtoffer nog klein kansje heeft op overleven als de chirurg op de dichtsbijzijnde SEH de thorax opent.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #123 Gepost op: 13 november 2015, 03:09:12
Ik bedoelde meer de situatie dat je hem door het voorwerp noet op een brancard of in een ambulance/heli zou kunnen krijgen.

PBees

• Forum gebruiker
Reactie #124 Gepost op: 13 november 2015, 09:45:09
Citaat van: Oma link=msg=1384112 date=1447378101
Bij ons heeft niemand het over eigen veiligheid, ze hebben het wel over zoveel mogelijk burgers het leven redden omdat we daar voor zijn. Alle paramedics weten donders goed dat het niet onmogelijk is dat ze nooit meer thuis komen omdat er een tweede bom af kan gaan op moment dat je bezig bent met hulpverlening. Ik weet dat zelf ook goed, het zal mij er niet van weerhouden om slachtoffers te gaan helpen.

Zolang we het niet over een mass casualty event hebt zoals jij mag je denk ik best over je eigen veiligheid nadenken. Nu worden we  in Nederland momenteel wel overstelpt met arbo regeltjes, toen ik bij de brandweer begon was dat veel minder sterk. Toch ook al "eigen veiligheid eerst". Les 1 van de cursus.  Na de zucht van verlichting bij de toch wat zenuwachtige aspiranten kwam "... maar dat is niet voor jullie of voor mij, dat is voor de slachtoffers, een gewonde of erger hulpverlener kan zijn taak niet meer uitoefenen, sterker, maakt de situatie nodeloos gecompliceerd" .

PBees

• Forum gebruiker
Reactie #125 Gepost op: 13 november 2015, 09:56:20
Citaat van: Oma link=msg=1383979 date=1447360103
Waarom zijn er twee OvdG's van de ambulancedienst opgeroepen? Is er zo veel te managen bij 1 slachtoffer met traumatische amputaties.
OvDG wordt in deze regio altijd gealarmeerd als de heli deze kant op komt. Dit is vooral ter informatie, ze komen niet altijd TP. Logica zou natuurlijk voorscrijven dat deze OvDG ook TP gaat bij een incident als dit en daar zijn/haar taken vervult. Tweede OvDG kan uit beleefdheid  zijn gepiept, de A16, waar het incident niet zo heel ver vandaag lag, is een grens tussen "Midden "en "west"meen ik,  Maarwat mij waarschijnlijker lijkt is dat er op basis van de meldingen rekening gehouden werd met 1 zwaar gewond slachtoffer en  vanwege de klap mogelijk gewonden in de buurt en dat de eerste OvDG heeft aangegeven dat het beter zou zijn de zaken te splitsen. Of dat men die OvDG heeft opgeroepen om een BOT Team voor  het geheel te laten formeren, lijkt me onlogisch want met name de brandweer zou daar in dit geval denk ik veel meer mogelijkheden gehad hebben.

Citaat van: Oma link=msg=1384115 date=1447378520
Citaat van: Crepusculum link=msg=1384114 date=1447378511

Is er trouwens al iets geweten over het soort explosief? Er is toch wel een hele hap uit het trottoir, is dit door het explosief, of zat het slachtoffer bekneld tussen bv straatmeubilair, en is er daarom geknipt/geboord/gehakt moeten worden?

Ik woon er een paar kilometer vandaan en hoorde de klap ook. Dat klinkt spannender dan het is, het is  ook de hoek van Breda waar ze met oud en nieuw graag "iets groter vuurwerk" afsteken en dat maakt vaak  meer kabaal (nou zegt dat ook niet alles), als ze op het oefenterrein 4 kilometer verderop aan het schieten zijn kan ik dat ook horen, zeker 's avonds als het allemaal wat rustiger is.

Laatste bericht, lokaal:
http://www.bndestem.nl/regio/breda/raadselachtige-explosie-met-zwaargewonde-in-breda-aanslag-of-dom-ongeluk-1.5435562
Citaat van: bndestem
BREDA - Een zwaar misdrijf of een ongeval met instabiele explosieven? Het zijn twee van de mogelijk scenario's voor de raadselachtige explosie waarbij woensdagavond de 63-jarige Chris van Esch uit Breda zwaargewond raakte. Dat gebeurde na een avondje kaarten bij zijn vriend Dingeman 'Deen' de G. (69).
....

Ik neig eerlijk gezegd een beetje naar het tweede..

Ook zo verwarrend:
Citaat
De politie houdt alle scenario's open, maar dat er sprake is van een liquidatiepoging in de georganiseerde, zware misdaad, gelooft bijna niemand die het tweetal kent. Kort na de ontploffing hield de buurt daar wel rekening mee, mede omdat slachtoffer en bewoner niet bekend staan als een lieverdjes. De G. is een voormalige koppelbaas en Van Esch stond in 2000 terecht, omdat hij zijn buurman in zijn been had gestoken. In de rechtszaak bleek dat hij een fors strafblad had met geweldsdelicten.

Edit, fimpje omroep Brabant over de explosievenvondst.
https://www.youtube.com/watch?v=E4sutaTT448&feature=youtu.be&a=

Ontploffing  na een seconde of 36. Het weinig opwindende molshoopje zegt niets over de instabiliteit van het spul natuurlijk, er werd immers serieus overwogen om het  op het plein zelf tot ontploffing te brengen .

jadjong

• Senior gebruiker
Reactie #126 Gepost op: 13 november 2015, 12:27:49
Citaat van: Crepusculum link=msg=1384116 date=1447378838
Vandaar mijn bovenstaande vraag over het explosief. De wagens zien er relatief goed uit.

http://www.youtube.com/watch?v=Mt-hmLrILSE

Handgranaat in een Lada, wagen ziet er relatief ook ongeschonden uit.
Het dak staat bol en alle ruiten zijn verdwenen, dat vind ik niet ongeschonden. Op de website van BNdestem staat een foto waarop de Mercedes geen vervorming van de carroserie heeft, alleen wat uiterlijke schade zoals een missend stuk bumper. Op een andere foto zie je een flink gat in de stoeprand. Het gat in de stoeprand (van nature iets minder vervormbaar dan een plastic bumper) doet mij vermoeden dat het explosief buiten de auto af is gegaan, misschien wel doordat iemand het uit zijn handen heeft laten vallen.

PBees

• Forum gebruiker
Reactie #127 Gepost op: 13 november 2015, 12:36:36
Citaat van: jadjong link=msg=1384164 date=1447414069
Het dak staat bol en alle ruiten zijn verdwenen, dat vind ik niet ongeschonden. Op de website van BNdestem staat een foto waarop de Mercedes geen vervorming van de carroserie heeft, alleen wat uiterlijke schade zoals een missend stuk bumper. Op een andere foto zie je een flink gat in de stoeprand. Het gat in de stoeprand (van nature iets minder vervormbaar dan een plastic bumper) doet mij vermoeden dat het explosief buiten de auto af is gegaan, misschien wel doordat iemand het uit zijn handen heeft laten vallen.
Er is in diverse berichten sprake van een explosie toen hij in wilde stappen. Helaas zijn er mensen geweest die het nodig vonden om "uit eerste hand" spannende verhalen  te vertellen zodat er lokaal opeens het verhaal rond ging dat 'de brandweerman die het slachtoffer uit de auto haalde' allerlei zaken aan omstanders rondbazuinde.

spades

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #128 Gepost op: 13 november 2015, 15:23:37
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1384119 date=1447380552
Ik bedoelde meer de situatie dat je hem door het voorwerp noet op een brancard of in een ambulance/heli zou kunnen krijgen.
Inkorten denk ik. De brandweer heeft een groot scala aan scharen en zagen.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #129 Gepost op: 13 november 2015, 15:40:59
Citaat van: spades link=msg=1384205 date=1447424617
Inkorten denk ik. De brandweer heeft een groot scala aan scharen en zagen.
In dat geval wil je tijdens het knippen zo min mogelijk beweging veroorzaken om de interne schade niet te vergroten. Het lijkt me dat dat opzich wel tijd kan kosten en eventueel pas gedaan wordt zodra er een arts on-scene is?