Keuze traumacentrum

Auteur Topic: Keuze traumacentrum  (gelezen 12771 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

dongkim

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #90 Gepost op: 12 november 2015, 23:26:41
Citaat van: Oma link=msg=1384035 date=1447366482
Ik stel hier hele relevante vragen omdat ik niet begrijp wat je 50 minuten on-scene kan of moet doen met deze patient. Ik heb al eerder geschreven dat het maar een paar handelingen zijn; tourniquets aanleggen, IV of IO en met grote spoed vertrekken per ambulance naar het dichtsbijzijnde traumacentrum. Ik schrijf dat omdat ik de patient zijn belang voorop zet en geen boodschap heb aan belang van systeem of wie dan ook.
Voor zover ik heb gelezen is er niemand van dit topic bij geweest, dus ik denk dat je geen antwoord krijgt op die vraag.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #91 Gepost op: 12 november 2015, 23:29:25
Citaat van: dongkim link=msg=1384043 date=1447367201
Voor zover ik heb gelezen is er niemand van dit topic bij geweest, dus ik denk dat je geen antwoord krijgt op die vraag.
Dat is in 98,3% van de topics hier het geval. Je mag er daarom nog wel over praten toch?

dongkim

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #92 Gepost op: 12 november 2015, 23:31:18
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1384046 date=1447367365
Dat is in 98,3% van de topics hier het geval. Je mag er daarom nog wel over praten toch?
Natuurlijk, maar het blijft gissen. Gezien de frustratie bij Oma nogal oploopt weet ik niet of het verstandig is om deze discussie nu verder te voeren, want ergens moet je gewoon accepteren dat het nou eenmaal zo is gegaan.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #93 Gepost op: 12 november 2015, 23:37:51
Citaat van: dongkim link=msg=1384043 date=1447367201

Ik ben forumlid en kan niet bedenken wat je 50 minuten on-scene moet doen met 1 niet-bekneld slachtoffer. Het is hier een hulpverleningsforum dus had ik eigenlijk verwacht dat er wel iemand was die mij even haarfijn zou kunnen uitleggen hoe dit kan en waarom het top-prehospitale zorg heet.

Het mooie van een forum is dat er heel af en toe iemand is die iets van mij kan leren en ik hoop hier ook veel te leren van anderen.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #94 Gepost op: 12 november 2015, 23:42:51
Citaat van: dongkim link=msg=1384048 date=1447367478
Natuurlijk, maar het blijft gissen. Gezien de frustratie bij Oma nogal oploopt weet ik niet of het verstandig is om deze discussie nu verder te voeren, want ergens moet je gewoon accepteren dat het nou eenmaal zo is gegaan.

Ik ben niet gefrustreerd en heb tot 05.00 uur de tijd om de discussie nog verder te voeren. Ik vind dat je nooit alles maar moet accepteren omdat het nu eenmaal zo gegaan is.

Dingen gaan soms fout en soms kunnen dingen veel beter, daarom moet je altijd kritisch blijven kijken in plaats van alles maar accepeteren omdat het zo gegaan is. Het is soms niet eens fout om als Nederlanders eens iets over de dijken heen te kijken hoe ze dingen in buitenland doen.

Nederland is al heel lang niet meer dat land dat de toon zet zoals veel Nederlanders denken. Nederland kan ontzettend veel leren van andere landen of zelfs jaloers zijn hoe het ergens anders is geregeld.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #95 Gepost op: 12 november 2015, 23:43:47
In Nederland zijn de dingen nu eenmaal zo geregeld en dat accepteer je of niet.
Je bedoeld dat jij dan niet meer reageert in dit forum op dingen waar jij het niet mee eens bent?
Want ja, die dingen zijn nu eenmaal zo geregeld in Nederland....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

oma

• Senior gebruiker
Reactie #96 Gepost op: 12 november 2015, 23:58:47
Citaat van: zwelgje link=msg=1384057 date=1447368227
Je bedoeld dat jij dan niet meer reageert in dit forum op dingen waar jij het niet mee eens bent?
Want ja, die dingen zijn nu eenmaal zo geregeld in Nederland....

Deze discussie raakt zelfs de dingen die helemaal niet geregeld zijn in Nederland.

Elders op forum was deze week te lezen dat er nog steeds sprake is van verhoogde terreurdreiging.

Dit is 1 slachtoffer van een kleine explosie. 50 minuten on-scene met twee OvD-G's, meerdere ambulances en MMT. Een landelijk traumacentrum wat volgens een forumlid niet in staat was om een traumapatient te ontvangen.

Forumlid Jim postte een uiterst zinnige opmerking over invoeren van CAT bij de RAV, ik deed er een schepje bovenop door te zeggen ook voor alle politiemensen.

Ik vind het best vreemd dat ik een van de weinige mensen ben die wil weten hoe we het gaan doen als die aanslag met een bomvest toch een keer komt in Nederland in een drukke stationshal tijdens de spits.

Eigenlijk wil ik weten hoe we het aanpakken als terroristen slimmer zijn en synchroon bommen laten exploderen in bijv. Nijmegen, Amsterdam, Breda en Zwolle. Als ambulancediensten heb je de rapen gaar omdat je bijstand uit andere regio's lastig zal worden, meerdere helikopter-MMT's inzetten op een locatie zal niet lukken en de grondgebonden MMT's hebben te veel tijd nodig om bloedende en stikkende slachtoffers nog te kunnen redden.

Doemscenario of toch niet?

p.s. Als de behoefte van ambulancepersoneel aan BOT al groot is bij deze inzet moet je er rekening mee houden dat na echte terreuraanslagen complete ambulancediensten niet meer kunnen functioneren omdat het personeel langdurig in de ziektewet zit om psychologisch trauma te verwerken.

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #97 Gepost op: 13 november 2015, 00:02:28
Citaat van: Oma link=msg=1384056 date=1447368171
Ik ben niet gefrustreerd en heb tot 05.00 uur de tijd om de discussie nog verder te voeren. Ik vind dat je nooit alles maar moet accepteren omdat het nu eenmaal zo gegaan is.

Dingen gaan soms fout en soms kunnen dingen veel beter, daarom moet je altijd kritisch blijven kijken in plaats van alles maar accepeteren omdat het zo gegaan is. Het is soms niet eens fout om als Nederlanders eens iets over de dijken heen te kijken hoe ze dingen in buitenland doen.

Nederland is al heel lang niet meer dat land dat de toon zet zoals veel Nederlanders denken. Nederland kan ontzettend veel leren van andere landen of zelfs jaloers zijn hoe het ergens anders is geregeld.

Een echt gebeurde casus die wellicht niet helemaal on topic is maar toch wel het punt van Oma illustreert:

Op de OK is er een cannot intubate, cannot ventilate situatie en de aanwezige chirurg gaat snijden voor een tracheostoma. Echter zijn er wel eerst canules gehaald van de SPOEDEISENDE HULP omdat niemand wist waar de tracheacanules lagen op het OK complex en blijkbaar niemand het idee had dat een standaard 6.0 tube er ook gewoon in past..

Soms gaan dingen gewoon zoals ze gaan..

Sorry maar daar krijg ik gewoon tranen van in mijn ogen. 'Beter iets dan niets', ' maar de patient heeft het toch overleefd' en ' dit is zo zeldzaam' zijn uitspraken die je dan vaak hoort. Vervolgens hoor je er niets meer van en gaat alles verder z'n gangetje..

Wat ik interessanter vind is: waarom was er geen situational awareness, waarom is personeel niet bekend met de inhoud van een moeilijke intubatiekar, simulatie, casusbesprekingen. Zo maak je zorg beter.

Ik denk dat het probleem is dat we zowel binnen als buiten het ziekenhuis bang zijn om op onze fouten afgerekend te worden en zwakte tonen ipv dat er van geleerd wordt.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
Reactie #98 Gepost op: 13 november 2015, 00:08:48
Citaat van: Oma link=msg=1384056 date=1447368171
Ik ben niet gefrustreerd
Ik haal uit je stukken best zaken waar je een punt maakt. Het is alleen zo jammer dat de toon niet bijdraagt aan een leerzaam moment voor anderen en men over je zinsdeel best vragen zou kunnen stellen.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #99 Gepost op: 13 november 2015, 00:17:38
Citaat van: Bert65 link=msg=1384064 date=1447369728
Ik haal uit je stukken best zaken waar je een punt maakt. Het is alleen zo jammer dat de toon niet bijdraagt aan een leerzaam moment voor anderen en men over je zinsdeel best vragen zou kunnen stellen.

Ik ben geen manager of politicus. Ik zeg de dingen recht voor de raap en over algemeen in helder Nederlands zodat iedereen (leek en professional) precies begrijpen wat ik bedoel.

In plaats van te zeuren over mijn toon had je ook antwoord kunnen geven op mijn vraag hoe men in Nederland denkt te kunnen optreden na een echte aanslag als er 20 lijken + 80 bloedende, stikkende en kermende slachtoffers op de keien liggen. Je voert dan de discussie over hulpverlening op een hulpverleningsforum.