Werkwijze en vaardigheden noodhulpteam Rode Kruis

Auteur Topic: Werkwijze en vaardigheden noodhulpteam Rode Kruis  (gelezen 14540 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Gepost op: 5 november 2015, 11:57:34
Citaat van: Marnix link=msg=1382121 date=1446715792
De voertuigen zelf blijven nog een vijf jaar eigendom van het IFV. Het is reëel dat het uitvoeren van publieke taken gebeurt met publiek geld. Dat neemt niet weg dat het Rode Kruis onafhankelijk is in haar keuze welke hulpverlening er wordt gedaan en is vastgelegd dat dat binnen de grondbeginselen van het Rode Kruis gebeurt.

Een aantal jaren geleden wilden wij graag dat we Rode Kruis in konden zetten als BLS-ambulances om op die manier als ambulancedienst beter en effectiever ambulancezorg te kunnen bieden. Het Rode Kruis hier heeft ons toen laten weten dat we het konden vergeten omdat het strijdig zou zijn met grondbeginselen van Rode Kruis.

Het Nederlandse Rode Kruis heeft geen keuze meer als onafhankelijke partij. Keuze als onafhankelijke partij heb je als de veiligheidsregio bij een grootschalig ongeval vraagt of Rode Kruis wil komen helpen bij hulp verlenen. Het Rode Kruis Nederland kan dan zelf bepalen of zij nodig vinden om haar hulpverleners in te zetten bij een grote kettingbotsing op de A-27 zoals ze ook doen bij een aardbeving in Afghanistan.




jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #1 Gepost op: 6 november 2015, 01:19:43
Het rode kruis heeft gewoon afspraken gemaakt wat is daar mis mee. Daarmee gooi je je onafhankelijkheid niet mee over boord. Ook kan de coördinator noodhulp van het RK het noodhulpteam inzetten als hij dat nodig vind heb ik begrepen. Maar het is natuurlijk wel zo als je afspraken maakt je die moet nakomen. Maar om dat nu te bestempelen als afhankelijk of partijdig gaat mij te ver. We zitten hier in een beschaafd land waar ik dit een verantwoordelijke keuze vind.
Het zou anders zijn als de ovdg zou beslissen we behandelen eerst nederlanders dan de belgen en dan pas de rest. Daar zou het RK nooit aan mee kunnen werken omdat dit niet strookt met de grondbeginselen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #2 Gepost op: 6 november 2015, 08:17:35
Citaat van: jelte link=msg=1382328 date=1446769183
Het rode kruis heeft gewoon afspraken gemaakt wat is daar mis mee. Daarmee gooi je je onafhankelijkheid niet mee over boord. Ook kan de coördinator noodhulp van het RK het noodhulpteam inzetten als hij dat nodig vind heb ik begrepen. Maar het is natuurlijk wel zo als je afspraken maakt je die moet nakomen. Maar om dat nu te bestempelen als afhankelijk of partijdig gaat mij te ver. We zitten hier in een beschaafd land waar ik dit een verantwoordelijke keuze vind.
Het zou anders zijn als de ovdg zou beslissen we behandelen eerst nederlanders dan de belgen en dan pas de rest. Daar zou het RK nooit aan mee kunnen werken omdat dit niet strookt met de grondbeginselen.



Wat is precies de betekenis van altijd?

http://www.rodekruis.nl/dit-zijn-we/geschiedenis/zeven-grondbeginselen


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #3 Gepost op: 6 november 2015, 08:58:22
Citaat van: jelte link=msg=1382328 date=1446769183
Ook kan de coördinator noodhulp van het RK het noodhulpteam inzetten als hij dat nodig vind heb ik begrepen. Maar het is natuurlijk wel zo als je afspraken maakt je die moet nakomen. Maar om dat nu te bestempelen als afhankelijk of partijdig gaat mij te ver. We zitten hier in een beschaafd land waar ik dit een verantwoordelijke keuze vind.

Hier is het idee geboren achter het bureau van de medical director en CEO van de ambulancedienst samen met directeur van Rode Halve Maan. In eerste instantie begon het met een aantal ambulances bij evenementen (wettelijke taak publieke ambulancedienst zodra afgegeven evenementenvergunning het vereist), later zijn deze ambulances ook ingezet in de reguliere ambulancezorg als BLS-ambulances. Het Rode Kruis had uiteraard gewoon haar eigen coordinator.

In een beschaafd land zou je verwachten dat zowel Rode Kruis als de overheid heel erg kritisch naar deze constructies kijken. Hier trok als eerste de SCH (toezichthouder/equivalent van IGZ aan de bel) omdat zij wilden weten van de publieke ambulancedienst voor welke meldingen deze BLS-ambulances werden ingezet en wat precies het opleidingsniveau was van deze vrijwilligers.

De ambulancewet kent hier geen opleidingsniveau EHBO, het minimale niveau is EMT (gevorderde EHBO handelingen + IV prikken + zeer beperkte medicatie). De medische eindverantwoordelijkheid voor ambulancezorg ligt bij de medical director en clinical officers van de ambulancedienst. De toezichthouder heeft ons gevraagd of wij ook medisch eindverantwoordelijk zijn voor de vrijwilligers van Rode Kruis die in opdracht van de ambulancedienst een wettelijke taak van de ambulancedienst uitvoeren, namelijk het reageren op een spoedmelding gericht door de burger aan de ambulancedienst.

Citaat van: Arno-BN link=msg=1378502 date=1444805434
Vanaf 20 so heeft de OVD-g de keuze om een NHT te alarmeren, vanaf 30 is het standaard ;)

In het beschaafde Nederland kennen we een tijdelijke wet ambulancezorg. De RAV moet zorgen dat een goed geschoolde ambulanceverpleegkundige conform LPA de hulp gaat bieden aan gewonde burgers (die maandelijks veel geld verplicht moeten afdragen aan zorgverzekeraars). Bij een aanrijding van een autobus tegen een boom heb je al snel 30 slachtoffers. Het zegt dat bij dit soort kleine ongelukjes de ambulancewet over de schutting gaat en de burgers in Nederland geen ambulancezorg meer ontvangen maar het moeten doen met een EHBO-er.

Hier is het relatief simpel om EHBO-ers om te scholen tot EMT level-2, in het Nederlandse systeem is het onmogelijk om een EHBO-er om te scholen tot een ambulanceverpleegkundige.

Binnen het Rode Kruis waren er ook een aantal mensen die kritisch waren omdat ze vonden dat de onafhankelijkheid in geding kwam. De BLS-ambulances kregen opdracht van de nationale meldkamer (overheid), tijdens de inzet moeten deze vrijwilligers iedere opdracht opvolgen van personeel (overheid) van de ambulancedienst in hogere rang. De vrijwilligers van Rode Kruis moesten verplicht (door overheid) omscholen, etc. Op papier bestonden er leidinggevenden incl. een arts van het Rode Kruis maar in praktijk maken ze geen deel uit van de hierarchie van de ambulancedienst, de medical director en clinical officers delen de operationele en medische leiding niet.

Het bovenstaande zegt dat je als organisatie niet meer onanafhankelijk bent van de overheid zodra je afspraken maakt met de overheid die je moet nakomen.

Om alle problemen op te lossen is er advies gevraagd bij het internationale rode kruis. Ik heb daar zelf nooit bij gezeten, het enige dat ik weet dat het lange onderhandelingen zijn geweest en er uiteindelijk is besloten dat de overheidsambulancedienst de ambulancedivisie van het rode kruis zou overkopen. Een onderdeel van deze overeenkomst was dat wij vrijwilligers van Rode Kruis de kans zouden bieden om in loondienst te gaan werken op de (BLS)-ambulance. De constructie die hier gekozen is is vergelijkbaar met Rode Kruis ziekenhuis in Nederland. De rode kruis ambulancedienst hier is niet meer van rode kruis maar gebruikt tot 2023 nog wel de naam en logo's van rode kruis.

In 2015 is de situatie hier dat we de rode kruis ambulancedienst gewoon als BLS-unit kunnen behandelen aangezien het eigendom is en de voormalig vrijwilligers in loondienst zijn gekomen. Het nationale Rode Kruis heeft ook ambulancevoertuigen, uiterlijk is het verschil alleen te zien aan de zwaailichten, zij voeren rood zwaailicht (= geen voorrangsvoertuig/voorrangsvoertuigen voeren hier rood/blauw zwaailicht). Het nationale rode kruis gebruikt deze ambulances bij evenementen (waarbij geen ambulancezorg verplicht is conform evenementenvergunning). Het nationale rode kruis heeft geen taak bij rampenbestrijding of grootschalige ongevallen in eigen land.

Het nationale Rode Kruis heeft een uitstekende relatie met diverse overheidsdiensten, als blijkt dat zich een grootschalig ongeval of ramp voordoet bekijkt het Rode Kruis geheel zelfstandig en onafhankelijk welke hulp ze kunnen en willen bieden zoals ze dat ook doen bij een aardbeving in Nepal of vluchtelingencrisis in Kroatie.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #4 Gepost op: 6 november 2015, 10:14:20
Citaat van: Oma link=msg=1382358 date=1446796702

...

Interessant epistel. Geschetste situatie kan breder, off topic, getrokken worden. Binnen Europa zijn er een groot aantal rode kruis ambulancediensten die voor de overheid opereren binnen het acute zorg domein. Duitsland is hiervan het mooiste voorbeeld, maar ook België, Frankrijk en een groot deel van de Zuid- Europese landen. Kan het rode kruis zich nog houden aan haar zeven grondbeginselen zodra er een opdrachtgever/opdrachtnemer relatie heeft met een overheid. Hoe is dat in deze landen geregeld?

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #5 Gepost op: 6 november 2015, 10:33:19
Citaat van: RemRoof link=msg=1382362 date=1446801260
Interessant epistel. Geschetste situatie kan breder, off topic, getrokken worden. Binnen Europa zijn er een groot aantal rode kruis ambulancediensten die voor de overheid opereren binnen het acute zorg domein. Duitsland is hiervan het mooiste voorbeeld, maar ook België, Frankrijk en een groot deel van de Zuid- Europese landen. Kan het rode kruis zich nog houden aan haar zeven grondbeginselen zodra er een opdrachtgever/opdrachtnemer relatie heeft met een overheid. Hoe is dat in deze landen geregeld?

RemRoof

Ik vind het veel interessanter dan het oeverloze gedram over regelgeving omtrent rijden met zwaailicht en sirene. Wie heeft bepaalt in Nederland dat er sprake is van grootschalig geneeskundige bijstand bij 30 slachtoffers? In een autobus kunnen al meer dan 30 passagiers zitten, het zegt dat een eenzijdige aanrijding van een autobus al voldoende is om de ambulancezorg aan burgers deels over te dragen aan het Rode Kruis.

Het komt er op neer dat de burger die van de fiets valt ambulancezorg krijgt conform wet- en regelgeving door een ambulanceverpleegkundige maar al deze waarborgen ineens niet meer van toepassing zijn als je wat snijwonden, gebroken pols, bloedneus en hersenschudding krijgt omdat je met 29 andere mensen in de bus bent gestapt.

Ik kan mij prima vinden in standpunt van mensen die menen dat de onafhankelijk van Rode Kruis in geding komt, als je als Nederlands Rode Kruis op je eigen website schrijft "Het Rode Kruis beslist onafhankelijk van de overheid, zodat het altijd volgens de Rode Kruisgrondbeginselen kan werken" vervalt zodra je afspraken maakt met de overheid die je zoals Jelte post moet nakomen.

Het komt dan neer op "Het Rode Kruis beslist meestal onafhankelijk van de overheid, waardoor het niet altijd volgens de Rode Kruisgrondbeginselen kan werken".

Als men wel altijd volgens de Rode Kruisgrondbeginselen wil blijven werken kan je afspraken maken met de overheid waarbij helder dient te zijn dat Rode Kruis de afspraken niet moet maar mag nakomen.


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #6 Gepost op: 6 november 2015, 10:36:57
Nou nou nou, iemand die van zijn fiets af valt heeft niet per definitie recht op een ambulance. Je kunt het ook wel erg overtrekken.

Als er 30 slachtoffers zijn dan kan de meldkamer net zo goed het calamiteitenvoertuig inzetten (vergelijkbaar met GNK ambuteam), dus de mensen die ALS zorg nodig hebben in de T1 of T2 klasse krijgen nog steeds de zorg waar men recht op heeft. Wil jij dan dan de T1 slachtoffers die zorg niet krijgen om dat de zorgprofessionals het te druk hebben met de T3 die doorgaans veel roept, maar evenredig weinig directe ALS zorg nodig heeft? Nee, en daar is dus het noodhulpteam voor opgericht zodat de T1 en T2 slachtoffers de zorg gaan krijgen waar ze dus recht op hebben  ;)


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #7 Gepost op: 6 november 2015, 10:39:39
Citaat van: Oma link=msg=1382366 date=1446802399
Ik vind het veel interessanter dan het oeverloze gedram over regelgeving omtrent rijden met zwaailicht en sirene. Wie heeft bepaalt in Nederland dat er sprake is van grootschalig geneeskundige bijstand bij 30 slachtoffers? In een autobus kunnen al meer dan 30 passagiers zitten, het zegt dat een eenzijdige aanrijding van een autobus al voldoende is om de ambulancezorg aan burgers deels over te dragen aan het Rode Kruis.

..................

Het Rode Kruis levert geen ambulancezorg. Zij leveren zorg aan de T3 slachtoffers. Niet aan mensen die ambulancezorg nodig hebben, die krijgen 'gewoon' zorg van de ambulancedienst/MMT.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #8 Gepost op: 6 november 2015, 10:47:03
Citaat van: Arno-BN link=msg=1382368 date=1446802617
Nou nou nou, iemand die van zijn fiets af valt heeft niet per definitie recht op een ambulance. Je kunt het ook wel erg overtrekken.

Als er 30 slachtoffers zijn dan kan de meldkamer net zo goed het calamiteitenvoertuig inzetten (vergelijkbaar met GNK ambuteam), dus de mensen die ALS zorg nodig hebben in de T1 of T2 klasse krijgen nog steeds de zorg waar men recht op heeft. Wil jij dan dan de T1 slachtoffers die zorg niet krijgen om dat de zorgprofessionals het te druk hebben met de T3 die doorgaans veel roept, maar evenredig weinig directe ALS zorg nodig heeft? Nee, en daar is dus het noodhulpteam voor opgericht zodat de T1 en T2 slachtoffers de zorg gaan krijgen waar ze dus recht op hebben  ;)

Er is niets overtrokken aan, als iemand van de fiets valt kan iedereen 112 bellen. De meldkamer stuurt een ambulance (conform wet- en regelgeving) met een ambulanceverpleegkundige.

Ik vind 30 gewonden (t1-t2-t3) geen grootschalig ongeval. Het is niet zo logisch om alle wet- en regelgeving over de schutting te donderen. Je zou ook kunnen denken aan opschaling binnen de ambulancedienst, bijvoorbeeld het RAV personeel dat bereikbaarheidsdienst heeft oproepen of in extremere situaties al het ambulancepersoneel. Nederland kent 25 RAV's, het zegt dat oproepen van vrij ambulancepersoneel ook zou kunnen in de omringende regio's. Ik denk dat het mogelijk moet zijn om op deze wijze voldoende ambulancepersoneel ter plaatse te kunnen krijgen om een ongeval met 30 of meer gewonden af te handelen met professionals die werken conform de ambulancewetgeving, dus werken conform LPA.

Je komt dan in een situatie dat bij dergelijke ongevallen iedereen zorg krijgt waar ze voor betalen (100 of meer per maand aan zorgpremie) van prehospitale professionals.


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #9 Gepost op: 6 november 2015, 10:52:56
Citaat van: Oma link=msg=1382372 date=1446803223
Je komt dan in een situatie dat bij dergelijke ongevallen iedereen zorg krijgt waar ze voor betalen (100 of meer per maand aan zorgpremie) van prehospitale professionals.
Als je zo denkt zal in 2018 de premie 200 euro of hoger liggen. Een ambulance zal echt niet vervoeren als daar geen indicatie voor is en als er van 30 so's er 17-20 T3 zijn kunnen die prima door een ervaren en goed opgeleide EHBO'er geholpen worden. Hier zullen ze zelfs meer aandacht krijgen aangezien de T1 en T2 meer ALS aandacht nodig hebben. Wil je echt voor alle (on)zinnige meldingen een ambulance laten rijden? Dan hebben we sowieso in elke regio een ernstig tekort aan vervoerscapaciteit.