Even advocaat van de duivel spelen hoor. Ik snap jullie argumenten heel goed, maar aan de andere kant:
- De kans dat een onopvallende politieauto bij een aanrijding komt of moet stoppen bij een gevaarlijke wegsituatie is groter dan de kans dat een GGB bus in die situatie komt.
- De kans dat een Rodekruiser op weg naar de opkomst locatie of een GGB-training bij een gevaarlijke wegsituatie moet stoppen is groter dan de kans dat een GGB bus in die situatie komt (immers 8 burger auto's versus 1 GGB busje) (ik neem aan dat je in je priveauto ook stopt, niet alleen met een rode kruis bus.
- Zeer goed reflecterende en zichtbare wagens zoals die van rijkswaterstaat, politie, brandweer, ambulance etc. worden van tijd tot tijd nog steeds aangereden omdat mensen ze over het hoofd zien.
- Er zijn veel landen, ook westerse, bijvoorbeeld in de VS, waar hulpverleningsvoertuigen een stuk minder reflecteren dan in Nederland, of zelfs zwart zijn.
Die punten een beetje combineren en ook de kosten mee nemen, zou het dan niet kunnen zijn dat de kans dat het uberhaupt nodig dat een rode kruis auto op een gevaarlijke plaats gaat staan erg klein is, gecombineerd met of het wel echt nuttig is, het eigenlijk niet echt de moeite waard is? Volgens mij is het een heel groot deel ook schijnveiligheid. Bij ongelukken waarbij auto's inreden op afzettingen of hulpverleningsvoertuigen was in veel gevallen spraken van bestuurders die met iets anders bezig waren dan opletten of veel te snel reden. Reflectiestrepen lossen dat niet op.