De reden dat ik voor N4 ga ipv N5 of 6 is vrij simpel; voor laatstegenoemde niveau's word je opgeleid om leiding te geven aan andere mensen. Ik wil op straat werken en, mocht alles goed gaan, pas na een aantal jaar ook maar nadenken over leiding geven. Als net afgestuurde politiekundige mensen gaan aansturen die er al jaren zitten lijkt me niet erg prettig werken..
Een hele goede motivatie maar hou er rekening mee dat de doorstroom naar een N5 functie beperkt is. Er wordt veel meer van buitenaf aangetrokken opgeleid dan er intern doorstroomt. De reden daar achter is dat het opleiden van een hoofdagent een flinke som geld kost. Als deze vervolgens doorstroomt naar niveau 5 na een aantal jaar moet deze omgeschoold worden. Dat kost opnieuw een aanzienlijk bedrag voor doorstromen
en er moet een nieuwe hoofdagent opgeleid gaan worden om je oude plek in te vullen. Het is dus voordeliger om een nieuwe politiekundige aan te trekken omdat dit voor twee FTE twee keer opleiding kost, terwijl een doorstromer bijna drie keer opleidingskosten kost om twee FTE gevuld te krijgen.
Het is ook daarom dat er bij de laatste CAO afspraken zijn gemaakt om de doorstroom van politiepersoneel te bevorderen. Als hoofdagent loop je nu vaak als brigadier tegen je maximale doorstroming aan.
Er zijn trouwens bij veel eenheden wel goede afspraken te maken. Ik ken genoeg politiekundigen die inmiddels al zes jaar noodhulp-ervaring op doen voordat ze gaan leidinggeven.