Middelbrand (Gamma Bouwmarkt) Laan van Spitsbergen - Apeldoorn 03-02-2016

Auteur Topic: Middelbrand (Gamma Bouwmarkt) Laan van Spitsbergen - Apeldoorn 03-02-2016  (gelezen 2514 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandnetel

• brandweermensch
  • Senior gebruiker
p2kflex
00:16:07 03-02-16GROUP-1P 1 Rookmelder : Gamma Bouwmarkt OMS 00405 : Laan van Spitsbergen : 104 7336AX Apeldoorn 067743
0804431BRW Noord- en Oost-Gelderland (Apeldoorn) (Infocode klein Incident)
0804723BRW Noord- en Oost-Gelderland (Ugchelen) (Bevelvoerder)
0804725BRW Noord- en Oost-Gelderland (Ugchelen) (Kazernecode)
0804726BRW Noord- en Oost-Gelderland (Ugchelen) (Blusploeg)
0804750BRW Noord- en Oost-Gelderland (Ugchelen) (Lichtkrant)
0806775BRW Noord- en Oost-Gelderland (Ugchelen) (TS 7743)
0806240Meldkamer Oost-Nederland (Monitorcode)
p2kflex
00:27:16 03-02-16GROUP-1P 1 BR Winkel : Gamma Bouwmarkt OMS 00405 : Laan van Spitsbergen : 104 7336AX Apeldoorn 067591 069881 067732 067761 067700 (BR: middel)
MB0804403BRW Noord- en Oost-Gelderland (Apeldoorn Centrum) (Bevelvoerder beroeps)
MB0804405BRW Noord- en Oost-Gelderland (Apeldoorn Centrum) (Kazernecode)
MB0804406BRW Noord- en Oost-Gelderland (Apeldoorn Centrum) (Blusploeg beroeps)
MB0804430BRW Noord- en Oost-Gelderland (Apeldoorn Centrum) (Lichtkrant)
MB0804455BRW Noord- en Oost-Gelderland (Apeldoorn Centrum) (Chauffeurs Vrijwilligers)
MB0806710BRW Noord- en Oost-Gelderland (Apeldoorn Centrum) (TS 7732)
MB0804504BRW Noord- en Oost-Gelderland (Apeldoorn Zuid) (Coördinator Logistiek)
MB0804431BRW Noord- en Oost-Gelderland (Apeldoorn) (Infocode klein Incident)
MB0804432BRW Noord- en Oost-Gelderland (Apeldoorn) (Infocode middel Incident)
MB0805810BRW Noord- en Oost-Gelderland (OvD Epe - Voorst - Apeldoorn piket)
MB0806050BRW Noord- en Oost-Gelderland (Persvoorlichting)
MB0805730BRW Noord- en Oost-Gelderland (TBO piket)
MB0806240Meldkamer Oost-Nederland (Monitorcode)

Brandnetel

• brandweermensch
  • Senior gebruiker
VNOGregio ‏@VNOGregio 5 minuten geleden
#Apeldoorn, middelbrand Gamma laan van Spitsbergen. Brandweer ter plaatse.
VNOGregio ‏@VNOGregio 4 minuten geleden
#Apeldoorn, brand Gamma, brandweer geeft brand meester. Oorzaak was asbak in de brand in rookruimte. Twexit

pascal

• Forum gebruiker
Aangezien het bij mij om de hoek was maar even een kijkje genomen, Middelbrand is gemaakt omdat men in eerste instantie door de hoeveelheid rook de brand niet konden vinden totdat ze een asbak (althans wat er van over was) met daarin sigaretten en een aantal lege sigarettenpakjes welke in brand waren geraakt naar buiten brachten in een verfblik, Forse rookontwikkeling in het pand, Brandweer Ugchelen was enige voertuig ter plaatse alsmede 2 voertuigen van de beveiliging en 1 politievoertuig.

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Grappig, dit huisnummer bestaat officieel geeneens. Groot pand (4.850m2) met bouwjaar 2002 dus ga er vanuit dat er brandpreventieve maatregelen genomen zijn ivm het oppervlakte.

pascal

• Forum gebruiker
In dit pand is in ieder geval sprake van sprinkler en brandmeldinstallatie, Ook hangen er behoorlijk wat brandblussers en brandslang haspels in het pand vooral op de afdeling waar de brandblussers en rookmelders liggen  ;D, Hoe het zit met compartimentering dat weet ik niet want daar heb ik nooit echt op gelet  O0

Fletwed

• Senior gebruiker
Citaat van: pascal link=msg=1403947 date=1454540013
In dit pand is in ieder geval sprake van sprinkler en brandmeldinstallatie, Ook hangen er behoorlijk wat brandblussers en brandslang haspels in het pand vooral op de afdeling waar de brandblussers en rookmelders liggen  ;D, Hoe het zit met compartimentering dat weet ik niet want daar heb ik nooit echt op gelet  O0

Compartimitering heb je eigenlijk zelden in een bouwmarkt toch?

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Het enige wat je in een bouwmarkt als Gamma en Praxis en Hornbach enz enz enz aantreft wat mogelijkerwijs als compartiment aangezien kan worden is de toegang tot het magazijn waar in de regel geen brandwerende afscheiding in zit. Verder is het 1 grote punicaoase wat in de fik kan vliegen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

pascal

• Forum gebruiker
Aah oke is dat me ook weer duidelijk, Ik heb er eerlijk gezegd nooit op gelet of ze het wel hadden of niet, Dan kan een brand dus best groot worden als hij in een ver gevorderd stadium zit, het enige wat de brand dus voorkomt van groot worden zijn de sprinklers, een alerte medewerken/bezoeker die een bluspoging doet of de brandweer die verdomd snel ter plaatse is en snel een klap een de brandhaard uitdeelt.

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Als er sprinkler is toegepast kan je er van uit gaan dat het pand uit 1 of meerdere grote (dat wil zeggen groter dan 1.000m2) brandcompartimenten bestaat. Vanuit het bouwbesluit mag van een nieuwbouwpand een brancompartiment (BC) niet groter zijn dan 1.000m2. Een sprinklerinstallatie wordt dat als "gelijkwaardige oplossing" toegepast. Met sprinkler mag je BC veel groter dan 1.000m2 zijn omdat de sprinklerinstallatie de brand beheersbaar houdt totdat de brandweer "water op het vuur" heeft.

Citaat van: pascal link=msg=1403947 date=1454540013

Klopt, niet echt practisch en mooi als je elke keer door een brandscheiding moet voor een ander deel van de bouwmarkt.

Citaat van: Fletwed link=msg=1403949 date=1454540586
Compartimitering heb je eigenlijk zelden in een bouwmarkt toch?

Beetje tegenstrijdig wat je schrijft: "mogelijkerwijs" en "in de regel". Soms is inderdaad een magazijn een apart BC zodat de winkel zelf een niet te groot BC vormt. Daarnaast ga ik er van uit dat alle bouwmarkten van na ongeveer 2000 preventief goed in elkaar zit. Soms is het dan 1 groot BC wat in de fik vliegt maar waar de buren dan geen last (overslag) van hebben.

Citaat van: enrico1972 link=msg=1403955 date=1454542868
Het enige wat je in een bouwmarkt als Gamma en Praxis en Hornbach enz enz enz aantreft wat mogelijkerwijs als compartiment aangezien kan worden is de toegang tot het magazijn waar in de regel geen brandwerende afscheiding in zit. Verder is het 1 grote punicaoase wat in de fik kan vliegen.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
De Boer Staphorst 18000 m2 heeft de nodige brandscheidingen.