Aanhouden van de bijrijder na achtervolging of niet?

Auteur Topic: Aanhouden van de bijrijder na achtervolging of niet?  (gelezen 14687 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 5 februari 2016, 21:26:17
Volgens mij gewoon aanhouding tz opium. Er zijn genoeg ernstige bezwaren.
Ernstige bezwaren ten aanzien van welk strafbaar feit? Antecedent (of eerdere registraties op het voertuig) en wegrennen leveren een verdachte situatie op, maar geen verdachte als genoemd in artikel 27 Wetboek van Strafvordering.

Ik heb zulke achtervolgingen ook meegemaakt in de praktijk. Al rennend kun je prima iemands ID vorderen en doorrennen levert een weigering op = artikel 447e Wetboek van Strafrecht. Ik zie wel genoeg grond voor een ID vordering ex. artikel 8 politiewet, namelijk zich als passagier bevinden in een voertuig waarvan de bestuurder zich aan stil-/staandehouding onttrekt.

DeMassel

• Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #11 Gepost op: 5 februari 2016, 21:50:51
Citaat van: silque link=msg=1404229 date=1454686071
Waar ik overigens wel benieuwd naar ben, waar is de bijrijder voor aangehouden? Volgensmij is het stopteken tbv de wvw.

dat stopteken geld toch voor alle verkeer? dus daar valt toch ook de bijrijder onder?
wegrennen is dus negeren stopteken in dat geval
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #12 Gepost op: 5 februari 2016, 21:57:50
Als je niks te verbergen hebt dan ren je niet weg als bijrijder zijnde.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

DeMassel

• Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #13 Gepost op: 5 februari 2016, 22:00:23
dat voorop gesteld idd
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV

TheBeast

• Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • BHV
Reactie #14 Gepost op: 5 februari 2016, 22:02:40
bijrijder rent weg na een achtervolging en dat valt zeker niet onder 'verdacht gedrag'  right......

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 5 februari 2016, 22:20:40
bijrijder rent weg na een achtervolging en dat valt zeker niet onder 'verdacht gedrag'  right......
Wie zegt dat? Of vind jij dat?

Jullie missen de kern van de discussie. Ik kan mij enigszins vereenzelvigen met populische uitspraken zoals 'als je niets te verbergen ren je niet weg ' maar het nadeel is is dat de rechtspraak wel leeft in de theorie. Sterker nog, dat moet wel volgens artikel 1 Wetboek van Strafvordering.

Met de beschikbare informatie uit het filmpje: het stopteken wordt gegeven aan een bestuurder o.b.v. de wegenverkeerswet. Hij voldoet er niet aan, de bijrijder gaat rennen en wordt opgepakt zonder strafbaar feit. Kun je van mening zijn dat je niet moet gaan rennen als je niets te verbergen hebt (die mening ben ik ook toegedaan) alleen de wetgever heeft dat feit niet strafbaar gesteld.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 5 februari 2016, 22:35:08
Frank, helemaal met je eens!

Alleen een ID vorderen tijdens het rennen kan niet, is een uitspraak over van de HR. Moet duidelijk en op niet mis te verstane wijze gebeuren, dat gaat tijdens het rennen niet. Verdachte zal zich altijd beroepen op 'niet gehoord'.

@grumpy, thebeast; ik snap jullie wel, maar wegrennen is niet strafbaar. Verdacht gedrag ook niet.

@demassel; creatief! maar nee, geldt alleen voor de bestuurder (met name genoemd). Logisch, want de bijrijder heeft geen invloed op de bewegingen van het voertuig.

Kortom: mits hier geen strafbaar feit aan vooraf is gegaan zie ik geen grond om de bijrijder aan te houden. Begrijpen doe ik het dan weer wel, maar alleen daarmee kom je niet ver bij een voorgeleiding.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

TheBeast

• Senior gebruiker
  • BHV
Reactie #17 Gepost op: 5 februari 2016, 22:36:16
dus... als de politie zegt dat je moet weg gaan, dat moet je doen en als de politie zegt 'stoppen', dat hoef je niet te doen.

Bijzonder..

Affijn, hij was ook getuige van een ongeluk (twee wagens hebben elkaar geraakt) en dus een betrokkende omdat die in één van de voertuigen zat.. toch?
Gooien we het daar maar op.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 5 februari 2016, 22:40:56
Dat is heel erg kort door de bocht TheBeast, de politie mag wel stoppen of weggaan zeggen maar er moet wel een grond voor zijn. Is die er niet, kun je hem niet vervolgen als hij niet luistert. Anders zou ik iedereen op straat willekeurig kunnen vorderen en vervolgen.

Over het betrokkene zijn..... wat wil je daar op gooien? Wat zijn dan exact zijn strafbare feiten, wil je hem aanhouden omdat hij betrokkene c.q. getuige is?
Aan een verkeersovertreding kan je niet medeplichtig zijn als passagier.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

TheBeast

• Senior gebruiker
  • BHV
Reactie #19 Gepost op: 5 februari 2016, 22:47:19
wat ik kort door de bocht vindt is dat geen enkele logisch reden er kan zijn dat je zomaar hard voor de politie weg gaat rennen na een achtervolging.

Als je logisch nadenkt, men doet een achtervolging en de adrenaline niveau zal dan ook echt wel pieken, en rent iemand weg.. denk je nu echt dat je op dat moment gaat nadenken of dit volgens art. x is?
Hoe verdacht moet iemand gedragen...  je wordt al staande gehouden als je te hard op straat roept s' avonds.

Ik denk dat de meeste agenten precies hetzelfde gedaan zou hebben.