Ik zie nu niet direct het grote voordeel van de Noorse truc tov het met behulp van hydraulische rammen terug duwen van de auto in zijn vorm van voor het ongeval. Behalve dat je twee voertuigen als vaste punten nodig hebt, die in de juiste lijn staan tov van elkaar en ook op een verharde weg. Anders kan je de TS of Hv niet eens op de juiste plek krijgen. Maar, het is zeker een optie die bij veel ervaren collega's altijd wel mee genomen wordt. Ik geef dan toch de voorkeur aan het plaatsen van een hydraulische ram omdat ik daar veel gerichter en op de juiste plek kracht kan uit oefenen. Resultaat hetzelfde als op de video, maar veel meer controle, veiliger, en ik denk ook sneller. Tevens ook toepasbaar als je geen voertuigen(ankerpunten) hebt in de lijn waarin je wilt trekken. Dit noemt men cross-ramming onder THV goeroe's.
Maar bijvoorbeeld bij vrachtwagen ongevallen op snel wegen kan het als optie gebruikt worden wanneer de cabine zo verkreukeld is dat je geen afzetpunt met voldoende tegendruk kunt vinden om het front naar voren weg te duwen.
Dus eigenlijk een bekende techniek, wordt alleen niet dagelijks meer toegepast omdat we beter middelen hebben. Maar nu nog (kunnen) toepassen
Het is een snelle bevrijdingstechniek. Ik vind het persoonlijk een hele mooie regel dat vanaf moment dat de brandweer op de ongevalslokatie uitstapt het slachtoffer binnen 15 minuten uit het voertuig moet kunnen worden gehaald.
Uiteraard is deze techniek niet altijd mogelijk echter bestaat er geen enkele bevrijdingstechniek die universeel toepasbaar. Als het wrak op de zijkant of op dak ligt zal je het ook anders moeten aanpakken. Deze Noorste methodiek is toepasbaar in terrein mits de ambulancedienst of brandweer beschikt over off-road voertuigen.
Ik ben geen THV goeroe maar verkeer in de veronderstelling dat je bij cross-ramming een grote ram plaatst tussen het midden van de ene B-stijl en midden van de ander B-stijl.
Ik denk dat we het ook samen eens zijn dat het armoede is als jij schrijft dat we technieken kennen en betere middelen hebben maar
niet kunnen toepassen.
Ik nam in begin ook aan dat de brandweer wel weet wat ze doen bij een ongeval met beknelling. Het kantelpunt is bij mij ontstaan tijdens team bespreking met alle chirurgen van onze ambulancedienst. Wij werken op de openbare weg samen met de brandweer bij ongevallen met beknelling maar draaien ook met zeer grote regelmaat diensten tijdens autosportevenementen (drag race, rally, drifting, enz, enz). Wij maken hier soms zeer ernstige beknellingen mee echter zorgt een team vrijwilligers van de autosportbond voor de bevrijding. Deze mensen van het extrication team bevrijden ontzettend snel de slachtoffers.
De vraag is dan legitiem waarom deze vrijwilligers die precies dezelfde gereedschappen gebruiken zo ontzettend goed en snel zijn in bevrijden en de brandweer niet in staat is om enigzins vergelijkbaar te presteren.
Wij vonden namelijk unaniem als artsen dat werken met deze autosportteams voor ons een soortgelijke ervaring was als het werken in de operatiekamer, ieder poppetje staat op de goede plek en het proces verloopt als een goed geoliede machine. De brandweer op straat gaf ons niet dat gevoel ondanks dat al deze mensen precies doen wat ze geleerd hebben tijdens hun opleiding (Britse brandweerdiploma's/-certificaten).
Werken met de (beroeps)brandweer heeft natuurlijk ook enorme voordelen t.o.v. een vrijwillig autosportteam. Het is voor beknelde slachtoffers het beste als je voordelen van brandweer kan combineren met de voordelen van de autosport extrication teams.
Uiteindelijk gaat het nooit om de brandweerman, de MMT-arts of de ambulanceverpleegkundige. Het gaat om het slachtoffer dat zo snel mogelijk naar het ziekenhuis moet.
Ik vind ook dat er terugkoppeling moet zijn waardoor brandweermensen weten of het slachtoffer in het ziekenhuis is overleden. Ik vind namelijk niet dat het gaat om een succesvolle redding door de brandweer. Je kan het namelijk opvatten als goed werk als het slachtoffer vrij is. Uiteindelijk peuter je ieder slachtoffer wel een keer vrij. Het moet zo worden dat het voor de brandweer pas een succesvolle bevrijding is als het slachtoffer levend het ziekenhuis heeft verlaten. Als de bevrijding onnodig lang duurt zorg je dat de kans op overleven steeds verder daalt. Als de bevrijding TE lang duurt is het niet onmogelijk dat het slachtoffer nog levend het ziekenhuis haalt maar daar snel zal overlijden (binnen de eerste 24 uur).