Halve stappen zijn geen stappen. Problemen dien je volledig op te lossen. Mijn ervaring namelijk dat als er een halve oplossing komt, de hele uitblijft.
Ideaal zou zijn als er een knop komt speciaal voor spoedritten, waarbij bijv. automatisch de auto in sportstand gaat, en bepaalde systemen uitgeschakeld worden.
Dan heb je gelijk ook de mogelijkheid om met blauw te rijden EN geactiveerde veiligheidssystemen, als je dat wenst.
Dat moet dan wel opgenomen worden in een nieuw programma van eisen bij een volgende aanbesteding. Voor huidige voertuigen is misschien een halve oplossing het beste wat je kunt krijgen: een dakset die communiceert met dat forward-collision gebeuren. Kan men gelijk werk maken van die herrie wat van de huidige daksets afkomt.
In de toekomst komen er alleen maar meer veiligheidssystemen standaard in te zitten. Dat dit probleem nu bestaat heeft politie helemaal een zichzelf te wijten. Het is een trend die al langer te zien is bij normale personenauto's, en dat is nou eenmaal precies waar politie in rijdt. Men had dit kunnen verwachten.