Assistentie van politie bij (psychiatrische) zorg

Auteur Topic: Assistentie van politie bij (psychiatrische) zorg  (gelezen 14610 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #60 Gepost op: 14 februari 2016, 13:28:58
Ik kan je vertellen dat er heel goed contact is met de instelling en men wekelijks bij elkaar komt. Dit 'fenomeen' zie je trouwens in heel het land.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #61 Gepost op: 14 februari 2016, 13:36:06
Citaat van: silque link=msg=1406486 date=1455452938
Ik kan je vertellen dat er heel goed contact is met de instelling en men wekelijks bij elkaar komt. Dit 'fenomeen' zie je trouwens in heel het land.

Blijkbaar hebben beide partijen dan vrede met deze situatie :| Het is vast iets wat meer gebeurt nu het aantal bedden afneemt, er minder "echte klinieken" zijn en er zwaar bezuinigd moet worden waardoor er snel sprake is van onderbezetting of onervaren medewerkers, maar dat is niet het probleem van de politie.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #62 Gepost op: 14 februari 2016, 13:40:14
Ben ik helemaal met je eens hoor, het vreet capaciteit.
Punt is nu eenmaal dat als de instelling geen maatregelen neemt, je als politie met lege handen staat. Je kan niet zeggen; pech voor jullie, wij komen niet.

En wellicht zijn er andere factoren waardoor er door de instelling geen maatregelen komen, zoals de door jou aangehaalde bezuinigingen.

Overigens ook een leuke discussie altijd, het 'brengen' van patienten naar de GGZ instelling. Vaak probeert men een beroep op de politie te doen hiervoor ivm de agressie, formeel moet hier gewoon een ambu voor komen.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


quattromontanes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Reactie #63 Gepost op: 14 februari 2016, 15:44:23
Citaat van: silque link=msg=1406489 date=1455453614
Ben ik helemaal met je eens hoor, het vreet capaciteit.
Punt is nu eenmaal dat als de instelling geen maatregelen neemt, je als politie met lege handen staat. Je kan niet zeggen; pech voor jullie, wij komen niet.

En wellicht zijn er andere factoren waardoor er door de instelling geen maatregelen komen, zoals de door jou aangehaalde bezuinigingen.

Overigens ook een leuke discussie altijd, het 'brengen' van patienten naar de GGZ instelling. Vaak probeert men een beroep op de politie te doen hiervoor ivm de agressie, formeel moet hier gewoon een ambu voor komen.
Het ''moeten komen' is ook hier Eem bekend probleem, en ook hier vaak meegemaakt dat er 8 collega's van de instelling buiten wachten vanwege hevige agressie.. Wij gaan naar binnen, maken contact en meneer is poeslief.

De huisregels van de instelling hier schrijven voor dat er geen wapens naar binnen mogen. DT heeft in het verleden de nodige discussies opgeleverd waar collega's de keuze stelden: we gaan naar binnen met vuwa of we gaan weer.

Daar zijn nu duidelijke afspraken over en dat bevalt prima.

@oma, eens dat geweld niet de oplossing hoeft te zijn en niemand gaat een instelling in met de gedachte om het op te moeten lossen dmv schieten. Feit is echtr wel dat ik een keer een doorgedraaide in een delirium heb meegemaakt waar wij met 7 echt potige kerels, 2 schilden maar zijn teruggetrokken omdat het te gevaarlijk werd voor ons. Uiteindelijk heeft het AT meneer getaserd en kon hij zijn spuit krijgen. In zo een geval kan het voorkomen dat het alles of niets wordt en kan een schot in het been van de gek ervoor zorgen dat ik vanavond weer lekker bij mijn vrouw op de bank zit.
Mensen kunnen bot en scherp tegelijk zijn..


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #64 Gepost op: 14 februari 2016, 16:19:50
Citaat van: silque link=msg=1406489 date=1455453614
...

Overigens ook een leuke discussie altijd, het 'brengen' van patienten naar de GGZ instelling. Vaak probeert men een beroep op de politie te doen hiervoor ivm de agressie, formeel moet hier gewoon een ambu voor komen.

Dat is niet helemaal waar, zie de langlopende discussie:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=74980.0
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #65 Gepost op: 14 februari 2016, 17:47:35
Ja mooie discussie, maar wij hebben juridisch geen bevoegdheid om mensen onder dwang te vervoeren met een politieauto zolang ze geen verdachte zijn.
Sterker nog, formeel plegen we zelf een strafbaar feit als we een 'gestoorde' mee nemen naar het bureau ter beoordeling, als hier geen strafbaar feit mee gemoeid is.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #66 Gepost op: 14 februari 2016, 18:19:59
Citaat van: silque link=msg=1406533 date=1455468455
Ja mooie discussie, maar wij hebben juridisch geen bevoegdheid om mensen onder dwang te vervoeren met een politieauto zolang ze geen verdachte zijn.
Sterker nog, formeel plegen we zelf een strafbaar feit als we een 'gestoorde' mee nemen naar het bureau ter beoordeling, als hier geen strafbaar feit mee gemoeid is.

Heeft de Nederlandse ambulancedienst wel juridisch de bevoegdheid om mensen onder dwang te vervoeren met een ambulance. Plegen zij geen strafbaar feit als ze een 'gestoorde' mee nemen naar een politiebureau, de ambulancestalling, de schuur van de broeder of een psychiatrische instelling?


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #67 Gepost op: 14 februari 2016, 19:28:35
De ambulance komt pas in beeld als er een IBS wordt afgegeven. Wat zij doen is dus rechtmatig.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #68 Gepost op: 14 februari 2016, 20:12:45
Citaat van: silque link=msg=1406481 date=1455452433
Welke PI is dat en hoe wordt dit dan opgelost?

@RemRoof dat is makkelijker gezegd dan gedaan, het gebeurt namelijk stelselmatig. We kunnen echter geen nee verkopen, want er is direct gevaar.
Als het allemaal zo eenvoudig was geweest, hadden we dit topic niet gehad.

Daar heb je een IBT voor  ;)


tokugawa

  • EHBO/BHV
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #69 Gepost op: 14 februari 2016, 20:37:49
Citaat van: Fletwed link=msg=1406557 date=1455477165
Daar heb je een IBT voor  ;)

Inderdaad. Vroeger deden wij (de PIW-ers) dit zelf (met pakkie aan en lange-/korte wapenstok. Tegenwoordig doet de IBT dat en in ergere gevallen LBB.