NRR alarmeert vroeger dan ERC

Auteur Topic: NRR alarmeert vroeger dan ERC  (gelezen 3621 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

koen mertens

• Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
Gepost op: 14 februari 2016, 20:16:26

Waarom volgt NRR niet de volgorde van het ERC inzake BLS volwassene? NRR alarmeert eerst en controleert dan pas de ademhaling.

owning31

• EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 15 februari 2016, 07:16:10
Als iemand niet reageert is de kans heel groot dat je een ambulance nodig hebt. Als je dan vast iemand laat bellen kan jij de ademweg vrijmaken en de ademhaling controleren. Wanneer daar een probleem in zit kan de omstander die belt dit meteen aan de meldkamer doorgeven.

Persoonlijk vind ik de manier die de nrr nu aangeeft het best.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 15 februari 2016, 07:28:47
Citaat van: owning31 link=msg=1406611 date=1455516970
Persoonlijk vind ik de manier die de nrr nu aangeeft het best.

In niet.

Onze ambulancedienst heeft geen enkele behoefte aan de spoedmelding "slachtoffer reageert niet". Wij hanteren als terechte spoedmelding voor ambulance wel de criteria zoals ERC het opgenomen heeft in haar algoritme;

* bewusteloosheid
* ademhalingsproblemen (moeilijke ademhaling)

beide bovenstaande problemen zijn los van elkaar al reden om met spoed een ambulance te sturen.

De ERC richtlijn is Europees. Ik kan mij voorstellen dat niet alle landen in Europa behoefte hebben aan de NRR-ambulancespoedmelding. Het staat ieder land vrij om de richtlijn op nationaal niveau in te vullen. Ik neem aan dat de Nederlandse ambulancediensten wel behoefte hebben aan deze spoedmeldingen.

owning31

• EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 15 februari 2016, 07:37:31
Dat ben ik met u eens. Echter als iemand 112 belt komt hij eerst in driebergen terrecht en daarna pas bij de goede meldkamer. De tijd die iemand nodig heeft om het nummer in te toetsen, te zeggen wat er is en bij de goede meldkamer terrecht te komen is naar mijn inziens voldoende om je A en B te controleren.

Of heb ik dat helemaal mis?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2016, 07:49:06
Citaat van: owning31 link=msg=1406613 date=1455518251
Dat ben ik met u eens. Echter als iemand 112 belt komt hij eerst in driebergen terrecht en daarna pas bij de goede meldkamer. De tijd die iemand nodig heeft om het nummer in te toetsen, te zeggen wat er is en bij de goede meldkamer terrecht te komen is naar mijn inziens voldoende om je A en B te controleren.

Of heb ik dat helemaal mis?

Als ik het NRR algoritme bekijk dan zegt men dat je bij bijv. flauwte direct 112 moet bellen voor je de luchtweg gaat openen en de ademhaling gaat controleren.

Het Driebergen verhaal en gedoe om bij de goede meldkamer terecht te komen is simpel op te lossen met een beetje technologie. Ik vind het bijzonder als het in Nederland op deze manier werkt en iemand die ergens in de woestijn van Saudi Arabie het Saudische alarmnummer voor de ambulancedienst belt direct contact krijgt met de meldkamer van de hulpdiensten in Qatar.

Als de melder op een lokatie is waar de ambulancedienst van Qatar veel sneller ter plaatse kan zijn komt de melding direct binnen op de meldkamer in Doha.

owning31

• EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 15 februari 2016, 07:52:19
Citaat van: oma link=msg=1406614 date=1455518946
Als ik het NRR algoritme bekijk dan zegt men dat je bij bijv. flauwte direct 112 moet bellen voor je de luchtweg gaat openen en de ademhaling gaat controleren.
Dat klopt.  Hopelijk is de hulpverlener sneller met het controleren van de ademhaling dan dat de omstander belt.

Ik denk dat de tijd gaat leren of er hierdoor tijdwinst geboekt gaat worden of dat er juist veel ambulances gaan rijden voor flauwvallen.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 15 februari 2016, 07:58:14
Citaat van: oma link=msg=1406614 date=1455518946

De gedachte is dat je door duidelijk aanspreken en voorzichtig schudden dat gaat voorkomen. Als iemand daarop niet reageert zou je te maken hebben met een verminderd bewustzijn waarvoor deskundige hulp gewenst is. Of die gedachte klopt kan ik als leek niet beoordelen.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 15 februari 2016, 08:00:15
Citaat van: owning31 link=msg=1406615 date=1455519139
Dat klopt.  Hopelijk is de hulpverlener sneller met het controleren van de ademhaling dan dat de omstander belt.

Ik denk dat de tijd gaat leren of er hierdoor tijdwinst geboekt gaat worden of dat er juist veel ambulances gaan rijden voor flauwvallen.

In het ERC algortime spreekt men niet over omstanders. Een hulpverlener doorloopt de stappen. Hij moet eerst controleren of er sprake is van niet meer reageren EN ontbreken van een normale ademhaling. De vervolgstap is alarmnummer bellen.

In het NRR algoritme gaat men wel uit van evenutele omstanders aangezien er staat 'laat 112 bellen'. Echter moet de hulpverlener 112 al laten bellen voor openen ademweg en controleren van de ademhaling. Ik vind het te prematuur voor een spoedmelding ambulancedienst.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 15 februari 2016, 08:11:37
Citaat van: RAdeR link=msg=1406617 date=1455519494
De gedachte is dat je door duidelijk aanspreken en voorzichtig schudden dat gaat voorkomen. Als iemand daarop niet reageert zou je te maken hebben met een verminderd bewustzijn waarvoor deskundige hulp gewenst is. Of die gedachte klopt kan ik als leek niet beoordelen.

Deskundige hulp is niet exclusief de ambulancedienst. Ik gaf flauwte al als voorbeeld; SOS telefonische hulpdienst of de huisarts mag je ook beschouwen als deskundige hulp.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 15 februari 2016, 08:22:02
Daar kan de MKA-centralist natuurlijk ook naar toe verwijzen, want de MKA is de eerste stap in deskundige hulp die de EHBO-er inroept.
Alhoewel dat een theoretische situatie is, want als op de vraag "is slachtofffer wakker?" ontkennend wordt geantwoord zal met DIA een ambulance op pad gestuurd worden.