NRR alarmeert vroeger dan ERC

Auteur Topic: NRR alarmeert vroeger dan ERC  (gelezen 3575 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 15 februari 2016, 09:13:41
Citaat van: oma link=msg=1406618 date=1455519615
In het ERC algortime spreekt men niet over omstanders. Een hulpverlener doorloopt de stappen. Hij moet eerst controleren of er sprake is van niet meer reageren EN ontbreken van een normale ademhaling. De vervolgstap is alarmnummer bellen.

Dit het meest logische. Zo leren wij het ook aan tijdens de praktijktrainingen. Hierdoor filter je de flauwvallers eruit.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #11 Gepost op: 15 februari 2016, 09:19:14
Ik mis wel meer in het NNR schema.

Het eerst alarmeren daar gelaten, maar vervolgens is na het openen van de ademweg de enige mogelijkheid dat het slachtoffer niet normaal ademt. Wel ademen is geen optie in dit schema.

Het ERC schema is beter. Daar is de niet normale ademhaling een startconditie can het process. Wanneer er wel normale ademhaling is starten we deze flow gewoon niet.
De NRR flow is echter al wel gestart. Ze vertellen echter niet wat we er dan verder mee zouden moeten.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #12 Gepost op: 15 februari 2016, 10:02:10
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1406634 date=1455524354
Ik mis wel meer in het NNR schema.

Het eerst alarmeren daar gelaten, maar vervolgens is na het openen van de ademweg de enige mogelijkheid dat het slachtoffer niet normaal ademt. Wel ademen is geen optie in dit schema.

Het ERC schema is beter. Daar is de niet normale ademhaling een startconditie can het process. Wanneer er wel normale ademhaling is starten we deze flow gewoon niet.
De NRR flow is echter al wel gestart. Ze vertellen echter niet wat we er dan verder mee zouden moeten.
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1406634 date=1455524354
Ik mis wel meer in het NNR schema.

Het eerst alarmeren daar gelaten, maar vervolgens is na het openen van de ademweg de enige mogelijkheid dat het slachtoffer niet normaal ademt. Wel ademen is geen optie in dit schema.

Het ERC schema is beter. Daar is de niet normale ademhaling een startconditie can het process. Wanneer er wel normale ademhaling is starten we deze flow gewoon niet.
De NRR flow is echter al wel gestart. Ze vertellen echter niet wat we er dan verder mee zouden moeten.
En de laatste zin is de spijker op de kop.
Het NRR protocol is niet toepasbaar en inpasbaar voor welke EHBO opleidingen dan ook.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #13 Gepost op: 15 februari 2016, 12:55:16
Bij 1 hulpverlener gok ik wel dat er met het NRR schema kostbare tijd verloren gaat wanneer het nog geen reanimatie betreft, maar bijvoorbeeld iemand die bewusteloos is en niet ademt doordat zijn tong naar achter gezakt is.

Reageren van de hulpverlener op de situatie en zaken als eigen veiligheid inschatten: 10 seconden.
Aanspreken van slachtoffer:5 seconden
Telefoon pakken: 15 seconden.
112 bellen tot er verbinding is net Driebergen: 20 seconden
Beantwoorden vragen Driebergen. 15 seconden.
Doorverbonden worden naar goede meldkamer: 15 seconden.
Eerste vraag (stellen en beantwoorden): Wat is het adres van het noodgeval?: 15 seconden.
Tweede vraag (stellen en beantwoorden): Op welk nummer bent u te bereiken? 15 seconden.
Derde vraag (stellen en beantwoorden): Is het slachtoffer bij bewustzijn? 5 seconden.
Vierde vraag (stellen, antwoord is nog niet bekend): Ademt het slachtoffer? 3 seconden.

Dan zijn we al 115 seconden verder. Iemand die door het uitvoeren van een kinkift gered had kunnen worden mag nu gereanimeerd worden.

Zou toch sneller gaan als ik:
Situatie inschat( 10 sec)
Aanspreek, (5sec)
Kinlift uitvoer en ademhaling controleer:
Na 2 seconden is de kinlift uitgevoerd, na 10 seconden weet ik of de ademhaling normaal is.

Een bewusteloos persoon had dan een geopende ademweg 17 seconden nadat ik hem zag liggen.
 
Als ik dan gewoon 112 kon bellen en aan de eerste persoon die opnam alleen maar hoefde te zeggen:
Reanimatie, Utrecht, hoogstraat 10a. Volwassen man. (45 seconden inclusief telefoon zoeken en verbinding opbouwen)


Sven

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
Reactie #14 Gepost op: 15 februari 2016, 17:58:05
Het is wel fijn om de bron te vermelden in de start post. Daar haal je veel meer informatie uit dan alleen een plaatje. Dus bij deze bron: https://www.reanimatieraad.nl/content/?code=YcKFjKpZ9tc8658taG997rNmTb7MXn6r

Volledig document: https://www.reanimatieraad.nl/_content/pages/richtlijnen%202015/Hoofdstuk1_BLS.pdf

Dan kun je dus in het document lezen:

Citaat
3b Als het slachtoffer NIET reageert:
* Vraag een omstander een ambulance te bellen via 112 en vraag om een AED te brengen, als die beschikbaar is. Als u alleen bent, belt u zelf 112. Zet de telefoon bij voorkeur op de luidspreker, zodat u de aanwijzingen van de centralist kunt horen, terwijl u uw handen vrij heeft.


Citaat
Snelle alarmering na het vaststellen van een bewustzijnsstoornis is belangrijk. Binnen de Nederlandse ambulancezorg is deze melding namelijk al voldoende om een ambulance te sturen. Bovendien kan de centralist de melder direct ondersteunen door mondelinge instructies te geven.
Tegenwoordig behoort ook het activeren van een burgerhulpsysteem via de mobiele telefoon bij vermoeden op een circulatiestilstand tot de taken van de centralist.

Staat natuurlijk nog veel meer in dan deze twee quotes.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #15 Gepost op: 15 februari 2016, 18:16:27
Citaat van: Sven link=msg=1406730 date=1455555485
Snelle alarmering na het vaststellen van een bewustzijnsstoornis is belangrijk. Binnen de Nederlandse ambulancezorg is deze melding namelijk al voldoende om een ambulance te sturen

Het is antwoord is dus simpel. Het vaststellen van een bewustzijnstoornis is voor de Nederlandse ambulancezorg al voldoende om een ambulance te sturen. De NRR-richtlijn is een Nederlandse richtlijn.

Een flauwte is een bewustzijnstoornis echter in veel landen onvoldoende om een ambulance te sturen. De ERC-richtlijn is een Europese richtlijn.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #16 Gepost op: 15 februari 2016, 20:21:26
Citaat van: oma link=msg=1406733 date=1455556587
Het is antwoord is dus simpel. Het vaststellen van een bewustzijnstoornis is voor de Nederlandse ambulancezorg al voldoende om een ambulance te sturen. De NRR-richtlijn is een Nederlandse richtlijn.

Een flauwte is een bewustzijnstoornis echter in veel landen onvoldoende om een ambulance te sturen. De ERC-richtlijn is een Europese richtlijn.

Als ik conform de ERC richtlijnen handel in Nederland is er echt niemand en geen enkele overheid die mij daarop kan afrekenen. De NRR en de ERC richtlijnen en alle andere richtlijnen hebben geen enkele kracht van wet of regelgeving en zijn allen wetenschappelijk onderbouwd. Dus vrijheid-blijheid in keuze van handelen naar richtlijnen van keuze.

Het OK heeft al als ergens staan dat zij voor de NRR richtlijnen gaan.
Het Rode Kruis (als ze slim zijn om Europees te blijven aansluiten op de EFAC) hopelijk de richtlijnen van de ERC.
LPEV heeft op haar website staan dat zij voor Europees gaan. Fai Efr en Mfa zullen gezien hun internationale karakter ook de europese richtlijnen naar mijn verwachting opnemen.
Van andere organisaties heb ik nog niets gezien.

Persoonlijk ga ik voor de ERC welke beter in te passen zijn in EHBO opleidingen.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #17 Gepost op: 15 februari 2016, 20:38:44
Citaat van: Willem D. link=msg=1406758 date=1455564086
Als ik conform de ERC richtlijnen handel in Nederland is er echt niemand en geen enkele overheid die mij daarop kan afrekenen. De NRR en de ERC richtlijnen en alle andere richtlijnen hebben geen enkele kracht van wet of regelgeving en zijn allen wetenschappelijk onderbouwd. Dus vrijheid-blijheid in keuze van handelen naar richtlijnen van keuze.

Het OK heeft al als ergens staan dat zij voor de NRR richtlijnen gaan.
Het Rode Kruis (als ze slim zijn om Europees te blijven aansluiten op de EFAC) hopelijk de richtlijnen van de ERC.
LPEV heeft op haar website staan dat zij voor Europees gaan. Fai Efr en Mfa zullen gezien hun internationale karakter ook de europese richtlijnen naar mijn verwachting opnemen.
Van andere organisaties heb ik nog niets gezien.

Persoonlijk ga ik voor de ERC welke beter in te passen zijn in EHBO opleidingen.

Als gewone burger is het vooral belangrijk dat je gewoon adequaat handelt, niemand zal je aanklagen als je eerst een ademhaling controleert voordat je 112 belt. Om aangeklaagd te worden zul je eerst zeer nalatig moeten zijn. "in the heat of the moment." die 2 zaken van volgorde verwisselen is geen nalatigheid. Het zelfde dat het ook geen ramp is als je 25 of 35 compressies geeft in plaats van 30. Of dat je misschien wat te snel/langzaam gaat. Het is beter om het protocol te volgen, maar geen ramp als het niet exact gebeurd.

Het nalaten om 112 te bellen omdat je denkt het zelf wel op te kunnen lossen is wel een grove nalatigheid.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #18 Gepost op: 27 februari 2016, 14:23:35
Even een (aanvullend) opmerking van mijn kant. Afgelopen donderdagavond is dit ook ter sprake gekomen bij de reanimatie+aed cursus die ik volg om alles weer even op te frissen voor mijzelf. Het eerst 112 bellen gaat de hartstichting pas vanaf September a.s. in hun cursus opnemen. Dus iedereen die tot dan een cursus volgt leert de "oude" methode.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen