Bedoel je dat ze volgens jou überhaupt niet mee moeten rijden naar bijv een reanimatie?
Dat is dus het ethisch dilemma waar je tegen oploopt.
Ik zie alleen het dilemma niet. Stel: er is een melding van een reanimatie, jij (als surveillant zonder rijopleiding) bent het meest dichtbij, en bent hoogstwaarschijnlijk zelfs met 5 verkeerslichten tegen als eerste TP. Je zit op dat moment al in je auto, omdat je een fiets ergens moest ophalen (voorbeeld uit een eerdergenoemd document; prio 3 melding).
Je kan me veel vertellen, maar negeren en lekker doorrijden is simpelweg geen optie. En al zou het een optie zijn, dan is het nog geen ethisch dilemma. Het is namelijk niet een kwestie van 'kiezen tussen twee kwaden'. In verhouding tot jezelf inzetten iemands leven te redden heeft het voortzetten van je 'normale' bezigheden amper waarde.
We gaan er hierbij maar vanuit dat er geen fysiek gevaar dreigt voor de persoon in kwestie. In tegenstelling tot een gemiddelde achtervolging.
Voor zover ik weet zit reanimeren ook in de opleiding van vp'ers, en zijn dus wel degelijk getraind in een levensreddende handeling.
Of men bij het aanrijden gebruik mag maken van de vrijstelling is een ander verhaal.
Zie je het al voor je? een burgerhulpverlener van Hartveilig rijdt in zijn of haar auto naar een reanimatie en dan komt er een politieauto in tegengestelde richting op z'n dooie gemakkie voorbij.