GRIP 2 Zeer grote hulpverlening (botsing trein / hoogwerker) Het Lage Veld - Dalfsen 23-02-2016

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote hulpverlening (botsing trein / hoogwerker) Het Lage Veld - Dalfsen 23-02-2016  (gelezen 31908 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

orthello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Citaat van: Fletwed link=msg=1408302 date=1456241775
Natuurlijk sta je niet gelijk tegen het spoor aan te wachten, staan de lichten of spoorbomen ook op minimaal 10 meter
Ik bedoel maar.


orthello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Citaat van: DiNozzo link=msg=1408303 date=1456242177
Nog een foto meer in lijn met het spoor: https://www.flickr.com/photos/rtvoost/24583781374/in/dateposted/
2e bak heeft het spoor ook meegenomen/krom getrokken.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Treinongeval Het Lageveld

Laatste update:
23-02-2016 | 16:29
Dalfsen - Bij het treinongeval dinsdagochtend 23 februari op de spoorlijn Dalfsen-Ommen viel één dodelijk slachtoffer te betreuren. Het betreft een 49-jarige man uit Kampen. Hij was de machinist van de trein. Eén treinpassagier, een 54-jarige vrouw uit Zwolle, en de 53-jarige conducteur uit Zwolle raakten gewond en zijn voor behandeling overgebracht naar het ziekenhuis. De vier overige passagiers uit Zwolle en Dalfsen liepen lichte verwondingen op en konden ter plaatse door ambulancepersoneel worden behandeld.

Het ongeval ontstond rond 08.50 uur toen de trein, die in de richting van Ommen reed, in aanraking kwam met een hoogwerker die de spoorwegovergang bij Het Lageveld over reed. Door de aanrijding ontspoorde de trein en deze kwam grotendeels in de naastgelegen weilanden terecht. De politie is een strafrechtelijk onderzoek gestart naar de toedracht van het ongeval. De bestuurder van de hoogwerker, een 21-jarige man uit Zwolle, is in het kader van dit onderzoek aangehouden.  
(2016091694)

Bron: https://www.politie.nl/nieuws/2016/februari/23/02-dalfsen-treinongeval-lage-veld-dalfsen.html?utm_medium=twitter&utm_source=twitterfeed
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Railchief

  • Deskundige in de railsector
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
Citaat van: orthello link=msg=1408298 date=1456241502
Hoe breed is het spoor daar? Een meter of 10?
Met ingeschoven (en daar zijn door de foto's wat vraagtekens bij) en gestreken giek is de hoogwerker 9m.
Hij moet dus 9+10=19 meter afleggen om de overgang veilig over te steken.
Met een snelheid van 0,28 meter per seconden komt dat neer op 19 / 0,28 = 68 seconden

Dus: om een beeld te geven bij de oversteek die deze kraanmachinist aan het maken was, hij had minimaal 68 seconden nodig om deze oversteek veilig te kunnen maken.

Wat ik dus al eerder zei, met een aankondigingstijd van 30 seconden van de overweginstallatie ben je dus kansloos.
A train can never carry as much as the track beneath it.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Gemeente Dalfsen - update 15.13 uur zie link:
http://www.dalfsen.nl/Nieuws1/TreinOngeval.htm
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


FredVellekoop

  • Fred_HelpDesk op LiveP2000.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • Samen bereiken we meer.
    • Monitor LiveP2000.nl
Net op Twitter gezien:

Veroni @Veroni1977
Deze foto maakte ik toevallig gisterochtend van de hoogwerker die het treinongeluk veroorzaakte #dalfsen #trein https://pbs.twimg.com/media/Cb6Mu7LW0AAyszs.jpg:large
Met vriendelijke groet, Fred Vellekoop * Op de chat van LiveP2000.nl bekend als Fred_HelpDesk *  Info bij sirenes? http://www.livep2000.nl/monitor/ of


vuurbal

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Citaat van: DiNozzo link=msg=1408294 date=1456240701
Op deze foto van het ANP (http://img.rtvoost.nl/T3/268569.jpg) is goed te zien hoe de trein van het spoor is gegaan. Je ziet duidelijk dat de trein vrij snel na de overgang zich al door een voortuin ploegt. Gelet op de schade en de duidelijk aftekening van de wielen lijkt het alsof de trein pas op het laatste moment om is gegaan. Ook zie je dat de tweede wagon vermoedelijk pas van het spoor af gegaan is vlak voor de positie waar de man op het spoor staat. Het spoor is daar ook scheef getrokken.

Duidelijk zichtbaar is dat de trein ontspoort is toen deze de hoogwerker tegen het bovenleidingportaal schoof, daarop is het portaal om gegaan, de hoogwerker gedeeld en de trein van de baan gegaan. enkele meters verder lijkt de kopt van de trein tever van de spoorbaan te geraken waarna de massa van de rest van de trein door drukt en zo het geheel op de kant helpt. dit is wat ik haal uit de foto.


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Citaat van: Thor link=msg=1408240 date=1456229108
Waar en hoe vaak komt het in Nederland voor dat bij enkelspoor na een passage van de ene kant vrij snel een trein van de andere kant komt ?
Staan er hier bij dit enkelspoor de van het dubbelspoor wel bekende waarschuwingsborden: Wacht.............er kan nog een trein komen!

Dit komt heel veel voor. Op dit traject zelfs op bijna alle overwegen binnen 5 km van een station
en wat betreft de borden...die zie je ook wel degelijk bij enkelspoor-overwegen
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Citaat van: Railchief link=msg=1408272 date=1456234295
Afhankelijk van wat jij vrij snel vindt, is het in Nederland niet mogelijk dat dit binnen enkele minuten zal zijn. In het snelste geval ligt de overweg vlakbij een wissel. Hier moet de ene trein compleet doorheen, het spoor wordt vrijgegeven, het wissel kan omgesteld worden, daarna kan een nieuwe rijweg ingesteld worden en kan de overweg weer gaan sluiten. Dan hebben we het toch al snel over anderhalf a 2 minuten voor de trein zich in beweging zet richting de overweg.

overweg salandsestraat in coevorden (voor de railers bekend onder de naam krimweg)
3 treinbewegingen in 5 minuten tijd gemeten met tussenopening, waarvan 1x met gedoofde lampen. Meerendeel was daar 2 in 4 minuten met tussentijdse opening - lokaal bekenden weten ook dat hij wel eens lang dicht wil zitten als de trein naar zwolle eerder is dan de trein naar emmen.
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


Aart Rietveld

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Citaat van: orthello link=msg=1408298 date=1456241502
Hoe breed is het spoor daar? Een meter of 10?
Met ingeschoven (en daar zijn door de foto's wat vraagtekens bij) en gestreken giek is de hoogwerker 9m.
Hij moet dus 9+10=19 meter afleggen om de overgang veilig over te steken.
Met een snelheid van 0,28 meter per seconden komt dat neer op 19 / 0,28 = 68 seconden

Dus: om een beeld te geven bij de oversteek die deze kraanmachinist aan het maken was, hij had minimaal 68 seconden nodig om deze oversteek veilig te kunnen maken.

De overweg ligt ong. 4,5 kilometer vanaf het station, dat zijn dus 9 rij-kilometers. Tel daarbij de extra tijd op voor afremmen, wissel omleggen, vertrekprocedure en optrekken en je ziet dat er tijd genoeg was geweest als men direct na de vorige trein overgestoken had. Of het wenselijk is om met dergelijke langzame voertuigen over te steken is een hele andere vraag...

Overigens: Liggen er spoorstroomlopen tbv. treindetectie op dit traject of gebruikt men assentellers? Met stalen rupsen over een overgang met een spoorstroomloop rijden kan de treinbeveiliging laten "denken" dat het spoor bezet is. Naast ongewenste invloed op de sein-standen kan ook de overweg hierdoor geactiveerd worden met alle mogelijke schrikreacties voor het wegverkeer.