GRIP 2 Zeer grote hulpverlening (botsing trein / hoogwerker) Het Lage Veld - Dalfsen 23-02-2016

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote hulpverlening (botsing trein / hoogwerker) Het Lage Veld - Dalfsen 23-02-2016  (gelezen 31976 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Fletwed link=msg=1408214 date=1456226005
Bron?

Een betere bron dan de veiligheidsregio gezien tijdstip van tweet met correctie gewondencijfer.


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Richtlijnen voor het sluiten van de bomen is 10-12sec
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Railchief link=msg=1408229 date=1456227442
De tijd tussen het beginnen van het sluiten van de overweg, dus het beginnen te knipperen van de rode lichten en het afgaan van de bellen, is circa 30 seconden, bij een standaard overweg. Langer is niet gewenst, omdat mensen dan onrustig worden en om de bomen heen beginnen te lopen. Echter, voor een hoogwerker op rupsbanden is 30 seconden vrij weinig tijd, aangezien deze niet zo snel rijden. Met andere woorden, deze dingen horen niet zelfstandig over te steken.

Waar en hoe vaak komt het in Nederland voor dat bij enkelspoor na een passage van de ene kant vrij snel een trein van de andere kant komt ?
Staan er hier bij dit enkelspoor de van het dubbelspoor wel bekende waarschuwingsborden: Wacht.............er kan nog een trein komen!


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
p2kflex
13:02:41 23-02-16GROUP-1Graag inmelden C2000 voor het ophalen van de COH
0610023BRW IJsselland (Dalfsen) (Bevelvoerder)
0610025BRW IJsselland (Dalfsen) (Kazernecode)
0610035BRW IJsselland (Dalfsen) (Chauffeurs HA)
0610050BRW IJsselland (Dalfsen) (Lichtkrant)


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998

De tijd tussen het beginnen van het sluiten van de overweg, dus het beginnen te knipperen van de rode lichten en het afgaan van de bellen, is circa 30 seconden, bij een standaard overweg. Langer is niet gewenst, omdat mensen dan onrustig worden en om de bomen heen beginnen te lopen. Echter, voor een hoogwerker op rupsbanden is 30 seconden vrij weinig tijd, aangezien deze niet zo snel rijden. Met andere woorden, deze dingen horen niet zelfstandig over te steken.
Als de hoogwerker op een andere wijze over het spoor zou moeten, kan dat alleen op een dieplader. Deze kunnen niet overal over een overweg.


Railchief

  • Deskundige in de railsector
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
Citaat van: Bert65 link=msg=1408243 date=1456229505
Als de hoogwerker op een andere wijze over het spoor zou moeten, kan dat alleen op een dieplader. Deze kunnen niet overal over een overweg.

Klopt, als spooraannemer kennen wij die problematiek, en komt dat ook regelmatig voor. Dat betekent dus omrijden naar een andere overweg, en daar oversteken. Is moeilijk aan de (betalende) klant te verkopen, maar altijd beter dan wat er nu gebeurd. Het is ook erg vreemd dat Prorail, als spoorbeheerder, zijn aannemers verbied om met dit soort langzaam rijdend gereedschap het spoor over te steken, maar dat dat op de openbare weg wel gewoon is toegestaan.
A train can never carry as much as the track beneath it.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Trein ongeval (12:42 uur update)
23-02-2016
Trein ongeval ter hoogte van Het lage veld te Dalfsen. Informatienummer: 088 11 97 77 7
Informatienummer: 088 11 97 77 7
12:00 uur persconferentie gemeentehuis, Raadhuisstraat 1, 7721 AX, Dalfsen.
Trein op hoogwerker gebotst. 1 persoon overleden.
Vier treindelen ontspoord.
 

Vraag en antwoord:

Wat is er gebeurd?
Vanochtend om 09.00 uur is er een trein ontspoord op het traject Zwolle-Emmen ter hoogte van Lage Veld in Dalfsen. De trein is tegen een hoogwerker aangereden. De vier wagons zijn gekanteld en liggen over het spoor en in het weiland.

Zijn er slachtoffers?
De treinmachinist is helaas bij het ongeval omgekomen. Daarnaast zijn twee mensen met verwondingen naar Isala Klinieken in Zwolle gebracht. Vijf mensen zijn ter plaatse behandeld en mochten daarna naar huis.

Waar worden de slachtoffers naar toe gebracht?
De twee gewonden zijn naar de Isalaklinieken Zwolle overgebracht

Is er een informatienummer?
Het publieksnummer is 088 119 7777

Is het treinverkeer gestremd?
Het treinverkeer is tot nader orde gestremd. De verwachting is dat dit een aantal dagen duurt.
Op dit traject rijden de lijnen van Zwolle- Emmen en Almelo- Mariënberg.

Worden er bussen ingezet?
Kijk voor actuele OV informatie op www.9292.nl  

Hoe kom ik op de plaats van bestemming?
Kijk voor de actuele OV-informatie op www.9292.nl

Bron: http://www.dalfsen.nl/Nieuws1/TreinOngeval.htm
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


guest12562

  • Gast
Citaat van: Railchief link=msg=1408209 date=1456225562
Het zwaartepunt van de hoogwerker ligt behoorlijk laag, waardoor deze relatief makkelijk onder de trein schuift. Botsneuzen van de trein zijn ook niet gericht op het van de baan vegen van objecten, maar op het beschermen van de machinistencabine. Dit, gekoppeld aan het feit dat de draaistellen relatief ligt zijn en de massa van de trein dus wat hoger boven het spoor ligt, maakt uit het spoor tillen mogelijk.

Zie hier geen onderzoek nodig, kennis is overal verkrijgbaar, straks gaan ze bij elk incident een onderzoek doen en dat zou toch echt overdreven worden.
Ik zie echt wel goed werk van de onderzoeksraad, maar kritisch kijken wanneer wel of geen onderzoek lijkt me ook wel handig.


guest12562

  • Gast
Citaat van: Railchief link=msg=1408246 date=1456229815
Klopt, als spooraannemer kennen wij die problematiek, en komt dat ook regelmatig voor. Dat betekent dus omrijden naar een andere overweg, en daar oversteken. Is moeilijk aan de (betalende) klant te verkopen, maar altijd beter dan wat er nu gebeurd. Het is ook erg vreemd dat Prorail, als spoorbeheerder, zijn aannemers verbied om met dit soort langzaam rijdend gereedschap het spoor over te steken, maar dat dat op de openbare weg wel gewoon is toegestaan.

Tijd is geld, keuzes die worden gemaakt ondanks deze gegevens hierboven. Hoogwerk huren met dieplader en omrijden is duurder dan ff snel oversteken, met alle gevolgen van dien. Of gewoon even makkelijk geweest. Bestuurder aan de tand voelen en de politie kan de oorzaak achterhalen.

Citaat van: oma link=msg=1408236 date=1456228577
Een betere bron dan de veiligheidsregio gezien tijdstip van tweet met correctie gewondencijfer.

Touche!


ZMM832

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Citaat van: Breathe link=msg=1408203 date=1456223520
Onderzoeksraad kan weer terug zie hierboven logische verklaring, scheelt een hoop belastingcenten.
Op zich ook niet zo'n heel bijzonder incident op de ravage na, maar niet meer dan een kettingbotsing qua vergelijking.
Niet groter maken dan het is toch?

Tsjah, en als het op een ander tijdstip was gebeurd terwijl de trein afgeladen zat met scholieren, met alle mogelijke gevolgen van dien?

Wel onderzoeken en er van leren lijkt me, zodat men dit in de toekomst hopelijk kan voorkomen, er zijn vast wel plekken elders in NL dat men met vergelijkbaar materieel langs het spoor komt.