GRIP 2 Zeer grote hulpverlening (botsing trein / hoogwerker) Het Lage Veld - Dalfsen 23-02-2016

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote hulpverlening (botsing trein / hoogwerker) Het Lage Veld - Dalfsen 23-02-2016  (gelezen 31909 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

orthello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157


Zo van de foto heb ik de indruk dat het een Grove MZ76R is. (al zou gezien de geclaimde hoogte eigen sprake moeten zijn van een MZ90 maar ik dacht dat die geen rupsstel heeft)
De MZ76R heeft een massa van rond de 15 ton en een kruipsnelheid van van 4,8km/h (3mph)


arjenhva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
    • HV-Almere
Citaat van: bart007 link=msg=1408254 date=1456231559
Weet iemand waarom hier geen TIS (TreinIncidentScenario) gebruikt/genoemd is?
Dat wordt niet in elke regio gebruikt voor de alarmering.
@HVAlmere // @FireFlying11 // It's nice to be important, but more important to be nice


orthello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Citaat van: orthello link=msg=1408288 date=1456239200


Ah... toch een 90: MZ90CR
http://www.brinkkraanverhuur.nl/customer_data/upload/products/files/10/31_mz90cr.pdf

20 ton
1kmh (0,28m/s)


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Citaat van: bart007 link=msg=1408254 date=1456231559
Weet iemand waarom hier geen TIS (TreinIncidentScenario) gebruikt/genoemd is?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Treinincidentscenario
Zo te lezen was het voor enkele omwonenden die 112 belden, direct duidelijk wat er gebeurd was.
TIS wordt bij de MON niet meer in meldingen gebruikt. Maar ik begreep ter plaatse dat het een TIS 3.4 was ;)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Op deze foto van het ANP (http://img.rtvoost.nl/T3/268569.jpg) is goed te zien hoe de trein van het spoor is gegaan. Je ziet duidelijk dat de trein vrij snel na de overgang zich al door een voortuin ploegt. Gelet op de schade en de duidelijk aftekening van de wielen lijkt het alsof de trein pas op het laatste moment om is gegaan. Ook zie je dat de tweede wagon vermoedelijk pas van het spoor af gegaan is vlak voor de positie waar de man op het spoor staat. Het spoor is daar ook scheef getrokken.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Komende dagen geen treinverkeer tussen Ommen en Zwolle
23 feb. 2016 / Nieuwsbericht
Vanochtend is een Arriva-trein iets voor 9.00 uur in botsing gekomen met een hoogwerker op de bewaakte overweg Het Lageveld in Dalfsen. Bij het ongeval is de machinist van de trein om het leven gekomen en raakten zeven personen gewond. Pier Eringa, president-directeur ProRail, heeft namens ProRail laten weten geschokt te zijn door het ongeval en betuigt zijn medeleven aan de familie en vrienden van het slachtoffer en de gewonden.

Informatienummers
Naast het nummer van de Veiligheidsregio 088 1197777, heeft Arriva ook een eigen informatienummer geopend 0800 0200746 .

Onderzoek ter plekke
Door de botsing is de trein ontspoord en heeft het spoor flinke schade opgelopen. Voordat met herstel begonnen kan worden, moet eerst het onderzoek ter plekke door politie, ProRail, Arriva, Onderzoeksraad voor Veiligheid en de Inspectie Leefomgeving en Transport afgerond worden.

De overweg Het Lageveld
Het ongeval gebeurde op een bewaakte overweg. Inmiddels is vast komen te staan dat de overweg ten tijde van het ongeval heeft gefunctioneerd. Sinds 1976 heeft zich op deze overweg geen ongeval voorgedaan. De hoogwerker was niet in opdracht van ProRail aan het werk.

Schade aan het spoor
Nadat het onderzoek ter plekke is afgerond, kan begonnen worden met het bergen van de ontspoorde trein. Zodra deze geborgen is, kan de exacte schade aan het spoor worden vastgesteld en kunnen we een goede inschatting maken van hoe lang de herstelwerkzaamheden in beslag nemen. Op dit moment kan ProRail nog niet exact aangeven hoe lang een en ander gaat duren. Zoals het er nu naar uit ziet zal dit wel enkele dagen in beslag kunnen nemen.

Gevolgen treinverkeer
Vanwege het ongeval rijden er tussen Ommen en Zwolle bussen in plaats van treinen. Check voor je op reis gaat de reisplanner van je vervoerder voor het meest actuele reisadvies.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


orthello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Hoe breed is het spoor daar? Een meter of 10?
Met ingeschoven (en daar zijn door de foto's wat vraagtekens bij) en gestreken giek is de hoogwerker 9m.
Hij moet dus 9+10=19 meter afleggen om de overgang veilig over te steken.
Met een snelheid van 0,28 meter per seconden komt dat neer op 19 / 0,28 = 68 seconden

Dus: om een beeld te geven bij de oversteek die deze kraanmachinist aan het maken was, hij had minimaal 68 seconden nodig om deze oversteek veilig te kunnen maken.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat van: DiNozzo link=msg=1408294 date=1456240701
Op deze foto van het ANP (http://img.rtvoost.nl/T3/268569.jpg) is goed te zien hoe de trein van het spoor is gegaan. Je ziet duidelijk dat de trein vrij snel na de overgang zich al door een voortuin ploegt. Gelet op de schade en de duidelijk aftekening van de wielen lijkt het alsof de trein pas op het laatste moment om is gegaan. Ook zie je dat de tweede wagon vermoedelijk pas van het spoor af gegaan is vlak voor de positie waar de man op het spoor staat.
Dat idee had ik ook, bij de impact hebben de eerste meters van de trein veel energie geabsorbeerd en is de trein toch nog zo'n 150-200 meter doorgeploegd, waardoor er veel kracht is opgevangen. Pas toen de wielen relatief schuiner op de "rijrichting" stonden is de trein bij de afgenomen snelheid omgevallen. Opvallend dat de rijtuigen, ook het deel na de bestuurder er nog erg strak uitzien.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: orthello link=msg=1408298 date=1456241502
Hoe breed is het spoor daar? Een meter of 10?
Met ingeschoven (en daar zijn door de foto's wat vraagtekens bij) en gestreken giek is de hoogwerker 9m.
Hij moet dus 9+10=19 meter afleggen om de overgang veilig over te steken.
Met een snelheid van 0,28 meter per seconden komt dat neer op 19 / 0,28 = 68 seconden

Dus: om een beeld te geven bij de oversteek die deze kraanmachinist aan het maken was, hij had minimaal 68 seconden nodig om deze oversteek veilig te kunnen maken.

Natuurlijk sta je niet gelijk tegen het spoor aan te wachten, staan de lichten of spoorbomen ook op minimaal 10 meter


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Citaat van: bart007 link=msg=1408299 date=1456241641
Dat idee had ik ook, bij de impact hebben de eerste meters van de trein veel energie geabsorbeerd en is de trein toch nog zo'n 150-200 meter doorgeploegd, waardoor er veel kracht is opgevangen. Pas toen de wielen relatief schuiner op de "rijrichting" stonden is de trein bij de afgenomen snelheid omgevallen. Opvallend dat de rijtuigen, ook het deel na de bestuurder er nog erg strak uitzien.

Nog een foto meer in lijn met het spoor: https://www.flickr.com/photos/rtvoost/24583781374/in/dateposted/
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein