GRIP 2 Zeer grote hulpverlening (botsing trein / hoogwerker) Het Lage Veld - Dalfsen 23-02-2016

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote hulpverlening (botsing trein / hoogwerker) Het Lage Veld - Dalfsen 23-02-2016  (gelezen 31992 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Trein ongeval (11:56 uur aangepast)
23-02-2016
Trein ongeval ter hoogte van Het lage veld te Dalfsen. Informatienummer: 088 11 97 77 7
Informatienummer: 088 11 97 77 7
12:00 uur persconferentie gemeentehuis, Raadhuisstraat 1, 7721 AX, Dalfsen.
Trein op hoogwerker gebotst. 1 persoon overleden.
Vier treindelen ontspoord.
 

Vraag en antwoord:

Wat is er gebeurd?

Vanochtend om 09.00 uur is er een trein ontspoord op het traject Zwolle-Emmen ter hoogte van Lage Veld in Dalfsen. De trein is tegen een hoogwerker aangereden

Zijn er gewonden?
Op dit moment is er helaas 1 dode te betreuren. Twee mensen zijn naar het Isala Ziekenhuis in Zwolle gebracht. Vier mensen zijn ter plaatse behandeld en mogen naar huis.

Waar worden de slachtoffers naar toe gebracht?
De twee gewonden zijn naar het ziekenhuis in Zwolle overgebracht

Is er een informatienummer?
Het publieksnummer is 088 11 97 77 7

Is het treinverkeer gestremd?

Het treinverkeer is tot nader order gestremd

Bron: http://www.dalfsen.nl/Nieuws1/TreinOngeval.htm
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: oma link=msg=1408208 date=1456225472
2 lichtgewonden vervoer per ambu naar isala kliniek zwolle
5 lichtgewonden behandeling ter plaatse

Bron?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,086
Citaat van: thomputer link=msg=1408206 date=1456224734
Denk dat het wel belangrijk is om te weten waarom de trein zo uit het spoor kan lopen bij de aanrijding met een dergelijk 'voertuig'.

Een trein remt niet als een auto. Een auto remt vanuit 120 km/u in ongeveer 110 meter naar 0. Een trein doet er, met een beetje gewicht zo'n 900 tot 1200 meter over. Een hoogwerker is over het algemeen bewust zwaar gemaakt om in balans te kunnen blijven bij wat stevige wind en om een maximale reikwijdte te halen. Het geheel geeft een enorme klap. Dat zie je wel aan de beelden van de voorzijde van de trein. De bok is bijna volledig weggeslagen. Als het geheel dan eenmaal het spoor af gaat, gaat het ook snel om.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Railchief

  • Deskundige in de railsector
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
Citaat van: DiNozzo link=msg=1408215 date=1456226054
Een trein remt niet als een auto. Een auto remt vanuit 120 km/u in ongeveer 110 meter naar 0. Een trein doet er, met een beetje gewicht zo'n 900 tot 1200 meter over. Een hoogwerker is over het algemeen bewust zwaar gemaakt om in balans te kunnen blijven bij wat stevige wind en om een maximale reikwijdte te halen. Het geheel geeft een enorme klap. Dat zie je wel aan de beelden van de voorzijde van de trein. De bok is bijna volledig weggeslagen. Als het geheel dan eenmaal het spoor af gaat, gaat het ook snel om.

Wat mij wel verbaasd is dat de trein als geheel omgegaan is, althans, 3 delen ervan. De koppelingen tussen de verschillende delen horen zo ontworpen te zijn dat deze losbreken boven bepaalde krachten, juist om het kantelen van meerdere delen te voorkomen.
A train can never carry as much as the track beneath it.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
VR IJsselland ‏@VRIJsselland  7 minuten geleden
Correctie eerdere berichtgeving: niet vier, maar vijf personen mochten na behandeling ter plaatse naar huis. #Dalfsen
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


vuurbal

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
De Flirt stellen hebben zogenaamde Jacobsdraaistellen. dat betekend dat 2 bakken rusten op 1 draaistel. hierdoor word een gewichtsbesparing bereikt en je hebt minder assen, dus minder weerstand dus minder energieverbruik. De TGV is ook zo alleen de koppen, waar de motor in liggen zijn 2x2 assig. opzich een heel veilig systeem, maar als de boel omgaat, dan gaat alles om, al is de kans dat het om gaat vrij klein. zoals al eerder geschreven hier, een hoogwerker heeft een hoog basis gewicht in het chasis, hierdoor kan de bovenwagen van de hoogwerker worden losgeslagen van het rupsstel dat dan onder de trein schiet en het geheel schuin uit het spoor werpt en dan gaat hij op zijn kant. is ook duidelijk te zien, hoogwerker licht links van de rijrichting, kop van de trein rechts.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: thomputer link=msg=1408200 date=1456222409
Ter plaatse is het een enkelspoor en de treinen passeren elkaar bij station Dalfsen. Dit is 3 kilometer van de plaats van de aanrijding.
DE hoogwerker heeft -volgens oogfgetuige op NPO Radio1- gewacht tot de trein vanuit Ommen gepasseerd was, maar vervolgens komt de trein vanuit Dalfsen redelijk vlot daarna vanaf de andere kant.

Het is vrij open terrein en het is gebeurd net na een kleine bocht waardoor men de trein niet kan zien aankomen en de machinist daardoor de hoogwerker ook pas op het laatste moment gezien heeft.

Bron: regio bekendheid

Dan valt er wel het een en ander te onderzoeken mbt die bewaakte spoorwegovergang.Enkel spoor en toch vrij snel na elkaar treinen van beide kanten zoals hier komt niet zo bar vaak voor dus waarschijnlijk de tijd alarmering tussen vertrek Dalfsen en deze overgang aanpassen.Is die hoogwerker normaal doorgereden en kwam toen het rode licht of is er iets afgeslagen of is dat apparaat soms blijven steken.
De machinist van de hoogwerker is er waarschijnlijk tijdig af gesprongen gelet op de gewonden en verwondingen.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Politie Dalfsen ‏@POL_Dalfsen  21 minuten geleden
#Treinongeval Dalfsen. Oorzaak wordt onderzocht. Bestuurder hoogwerker is aangehouden in verband met strafrechtelijk onderzoek.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Railchief

  • Deskundige in de railsector
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
Citaat van: Thor link=msg=1408227 date=1456227203
Dan valt er wel het een en ander te onderzoeken mbt die bewaakte spoorwegovergang.Enkel spoor en toch vrij snel na elkaar treinen van beide kanten zoals hier komt niet zo bar vaak voor dus waarschijnlijk de tijd alarmering tussen vertrek Dalfsen en deze overgang aanpassen.Is die hoogwerker normaal doorgereden en kwam toen het rode licht of is er iets afgeslagen of is dat apparaat soms blijven steken.
De machinist van de hoogwerker is er waarschijnlijk tijdig af gesprongen gelet op de gewonden en verwondingen.

De tijd tussen het beginnen van het sluiten van de overweg, dus het beginnen te knipperen van de rode lichten en het afgaan van de bellen, is circa 30 seconden, bij een standaard overweg. Langer is niet gewenst, omdat mensen dan onrustig worden en om de bomen heen beginnen te lopen. Echter, voor een hoogwerker op rupsbanden is 30 seconden vrij weinig tijd, aangezien deze niet zo snel rijden. Met andere woorden, deze dingen horen niet zelfstandig over te steken.
A train can never carry as much as the track beneath it.


vuurbal

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
precies, overwegen zijn afgestemd op normaal wegvervoer qua tijd voor het sluiten. een overweg ligt dicht en ca. 10 seconden later komt de trein over die overweg, het sluiten duurt ook ca. 20 seconden, het openen ook dus per trein ben je snel een minuut verder. duur het langer gaan mensen om de bomen heen. dat kan ook niet. En alle overwegen hebben de zelfde wettelijk bepaalde tijd voor sluiten en openen. Als dit niet goed zou zijn dan zouden er dagelijks tientallen ongevallen gebeuren, is niet het geval dus is die tijd wel goed ingesteld. Dit soort voertuigen horen nooit zelfstandig te rijden over de weg, zeker niet over een spoorweg overgang. er zal best een goede reden voor geweest zijn, maar hier is de overweg installatie niet op ingesteld.