Voorrangsregels voetgangersoversteekplaats

Auteur Topic: Voorrangsregels voetgangersoversteekplaats  (gelezen 10843 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Burgerpoliticus

• Forum gebruiker
Gepost op: 24 februari 2016, 14:38:57
Beste mensen,

vraagje: moet je op een VOP een voetganger helemaal over laten steken, ook als je al lang weer veilig verder kunt?

Maakt het daarvoor uit of er een vluchtheuvel in de weg zit? Worden het dan 2 aparte gedeelten?

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 24 februari 2016, 14:56:33
Artikel 49 van het RVV stelt:
Citaat
2. Bestuurders moeten voetgangers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, die op een voetgangersoversteekplaats oversteken of kennelijk op het punt staan zulks te doen, voor laten gaan.

Je hoeft dus niet te wachten tot de voetganger de overzijde heeft bereikt, maar je moet wel wachten als de voetganger aanstalten maakt om over te steken.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Burgerpoliticus

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 24 februari 2016, 14:58:36
Dank.
En als hij aan je linkerkant begint over te steken, maar halverwege eerst nog een vluchtheuvel tegenkomt?

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #3 Gepost op: 24 februari 2016, 15:03:42
Als je er nog veilig voorlangs kan, dan zou je gewoon door mogen en kunnen. Tuurlijk kan jij ook zeggen ik wacht.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Burgerpoliticus

• Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 24 februari 2016, 15:05:53
Dank.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 24 februari 2016, 16:07:15
Regel is dat de verbalisant bij een eventuele overtreding de hinder moet omschrijven. Men zal dus echt moeten aangeven op welke manier de voetganger gehinderd werd in zijn oversteek.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Keltic

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #6 Gepost op: 24 februari 2016, 19:05:58
Volgens mij is er bij een vluchtheuvel in het midden sprake van twee achtereenvolgende VOP's, dus twee afzonderlijke beoordelingsmomenten voor de naderende bestuurder. Steekt de voetganger over bij de eerste VOP, dan hoeft m.i. de naderende bestuurder bij de tweede VOP nog niet de voetganger voor te laten gaan. Immers, de voetganger maakt nog geen aanstalten om de betreffende tweede VOP over te willen steken.

Burgerpoliticus

• Forum gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 24 februari 2016, 19:23:26
Klinkt logisch, maar het blijft wel dezelfde weg.
Kan iemand zekerheid bieden?

Keltic

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #8 Gepost op: 24 februari 2016, 19:55:23
Mijn motivatie is slechts mijn interpretatie 😎. Maar waar staat dat idd. RVV staat het niet zo expliciet gesteld

KJS

• Senior gebruiker
  • Generalist OC
Reactie #9 Gepost op: 24 februari 2016, 21:07:31
En hoe zit het dan bijvoorbeeld met als een voetganger blijft staan, midden op de weg? (doel bewust)
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar