Maar het opengooien van een app en hem zo toegankelijk maken als de NOS app lost die problemen helemaal niet op.
Als je binnen een minuut wil starten met reanimaties moet je geen enkel oproepsysteem gebruiken waarvoor je eerst 112 moet bellen maar moet je heel hard HELP WIE KAN ER REANIMEREN roepen en zorgen dat bijna iedereen gewoon weet hoe het moet, bijvoorbeeld met een goede handsonly CPR campagne.
Je moet de app maximaal opengooien en zorgen dat burgers, hulpverleners en de ambulancemeldkamer aangesloten zijn op het systeem.
Als jij ziet dat iemand in elkaar zakt in een winkelcentrum druk je op de noodknop van de app, de dichtsbijzijnde hulpverleners krijgen de melding en de ambulancemeldkamer ontvangt de noodoproep via de app.
Het is eigenlijk de moderne manier van heel hard om hulp roepen. Als iemand in een magazijn van een winkel bezig is kan hij niet zien of horen wat er aan de andere kant van de muur afspeelt. De app maakt mogelijk dat deze burgerhulpverlener weet dat zijn hulp buiten nodig is.
Het is ook van belang om te zorgen dat iedereen weet hoe ze moeten reanimeren. Je kan dat doen met grote campagnes, bijv. tijdens evenementen of in het weekend in grote, drukke winkelcentra.
Het is ideaal als een land besluit om hands-only CPR deel van lesstof in het basisonderwijs te maken. Je zorgt dan dat je op lange termijn een land hebt met ontzettend veel burgers die weten hoe ze moeten reanimeren.
Ter inspiratie:
We are working in collaboration with Good Sam and NESTA to develop a phone app which will alert registered volunteer responders to a cardiac arrest near them. We currently use a phone alert with registered volunteers in an agreed location.
The new app will build on the existing Good Sam app while also identifying defibrillator locations across London, allowing registered volunteers to use them if needed.
We are working with Good Sam who have taken their original concepts and are adding elements in line with an idea and scope developed by one of our own clinicians Dominic Stark.
http://www.londonambulance.nhs.uk/working_for_us/volunteering_with_us/app_technology_to_help_save_li.aspxGood SAM and the London Ambulance Service
GoodSAM app imageThe London Ambulance Service has partnered with the internationally acclaimed GoodSAM app, in which clinically trained ambulance staff and members of the public with basic life support skills trained to an LAS standard, can now sign up as volunteers to respond to life-threatening emergency calls, including cardiac arrests.
This ground-breaking project will see the mobilisation of clinically trained London Ambulance Service volunteer responders – paramedics for example - who can respond to alerts via the GoodSAM app on their smartphone about life-threatening calls.
The sooner effective Cardio Pulmonary Resuscitation (CPR) is started, the better the chance of survival for the patient. If a defibrillator is readily available, patients are six times as likely to survive.
http://www.londonambulance.nhs.uk/getting_involved/goodsam_app.aspx