Beste mensen,
in de VS zie je op grote schaal een agent per auto zitten, en ook zo op straat (dus niet in de gebruikelijke koppels, zoals hier, hoewel niet altijd). Terwijl het daar echt wel wat gevaarlijker is dan hier (vergelijk alleen al het aantal cop killings: in 2015 in de VS 129. Dat zouden er omgerekend naar NL maatstaven 7 zijn en daar komen wij gelukkig niet aan).
De logica lijkt duidelijk: een agent kost een ton per jaar, een auto <10K, fietsen en motoren nog veel minder. Met het investeren in meer auto's (en fietsen/motoren etc.) zouden we dus op een relatief goedkope manier het aantal plaatsen waar agenten zich bevinden bijna kunnen verdubbelen, afhankelijk van hoe je het aanpakt.
Uiteraard loop je op de Wallen liever met z'n drieën, maar in het buitengebied zouden 2 paar ogen op verschillende plekken wél heel veel uitmaken.
Natuurlijk kun je niet overal alleen op af stappen, maar op heel veel dingen wel. Bovendien kun je de collega oproepen en de VD observeren tot de collega er is. Uiteraard levert dat iets tijdverlies op, maar alle aanrijtijden worden ook zomaar gehalveerd.
In uitzonderingsgevallen moet je er misschien een keer voor kiezen om je verdekt op te stellen tot de collega er is, maar je kunt wel een achtervolging vast inzetten, of details waarnemen en vluchtroutes doorgeven.
Ik realiseer me dat dit de dienst er niet gezelliger op maakt en ik er misschien geen vrienden, maar tram/treinbestuurders en heel veel andere beroepen (bewakers?) doen dit uiteraard ook alleen.
Kortom: wat zijn de meningen hierover, liefst anders dan dat het ongezellig wordt. En: zijn hier proeven mee gedaan of is er onderzoek in NL bekend?