Eén agent per auto? (solo-surveillance)

Auteur Topic: Eén agent per auto? (solo-surveillance)  (gelezen 11396 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 29 februari 2016, 19:55:59
2 per 70K??????? Dat kan ik moeilijk geloven. Diep in de nacht, misschien?
Nee. Feit.
De plaats waar ik werk heeft 70000 inwoners. Er rijden 2 noodhulpautos.
En das op veel meer plaatsen zo...

Als wij assistentie nodig hebben moet er in het slechste geval een auto van 15 a 20km verderop komen...
En das meteen een reden waarom solosurveillance nu niet haalbaar is.

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 29 februari 2016, 20:01:59

2 per 70K??????? Dat kan ik moeilijk geloven. Diep in de nacht, misschien?

Grappig, ik verwachtte eigenlijk veel bezwaren, hier. Iedereen graag solo? Ga ik het morgen voorstellen... ;)

Ik werk bijna al mijn diensten tegenwoordig op de motor, dus ik ben vrijwel altijd solo. Je moet er je handelen op afstemmen en er rekening mee houden bij meldingen of staandehoudingen. Soms vraag je op voorhand een auto erbij, of in ieder geval in de buurt. En soms laat je wel eens iets, uit tactisch oogpunt. All in the game.

Vastgesteld aantal duo-solo-motor is er niet. Net hoe de planning/verdeling uitkomt. Maar er zijn wel altijd duo-eenheden.

Vraagje uit nieuwsgierigheid: aan wie ga jij wat voorstellen? Ik moet het nog zien gebeuren dat de memo komt dat iemand van de gemeente vindt dat we solo naar buiten moeten.

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #12 Gepost op: 29 februari 2016, 20:07:28
Solo als het kan, duo als het moet. Wij hebben de afspraak, ook met het OC, dat er minimaal 2 eenheden duo, worden geleverd. Verder is onze waterlijn 9 man.
Dat betekent dat, ik nog drie solo eenheden de straat op kan sturen. Dit gebeurd meestal in burger of op de motor. De twee anderen welke nog over zijn, zijn de opco en de senior binnen.

Dit is voor een gebied tussen Amsterdam en Hoorn. Van ongeveer 221 vierkante kilometer met ongeveer 114 duizend inwoners. Een spoedrit van Landsmeer naar bijv. Oosthuizen duurt ongeveer 15 a 20 minuten. Je kunt je voorstellen dat als je daar een ass. coll. hebt dat ook iedereen alles uit zijn handen laat vallen omdat in dit soort gebieden je nooit weet wie er als eerste tp is.

Als solo surveillance kan het prima. Echter moet degene die solo werkt daar wel goed capabel voor zijn en zich er zelf ook prettig bij voelen.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 29 februari 2016, 20:40:25
Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1409712 date=1456761236
een agent kost een ton per jaar, een auto <10K, fietsen en motoren nog veel minder. Met het investeren in meer auto's (en fietsen/motoren etc.) zouden we dus op een relatief goedkope manier het aantal plaatsen waar agenten zich bevinden bijna kunnen verdubbelen, afhankelijk van hoe je het aanpakt.

Een politicus die niet weet waar hij over praat. Welke agent kost er een ton per jaar??? Mochten we willen!!
Een politie auto  <10K ?? heb je enig idee hoeveel een uitgeruste politieauto kost?
Leuk dat je de VS aanhaalt, maar ken je de ambtsinstructie ook daar? Weet je wat de AI in Nederland is? Dat is nogal een wezenlijk verschil. Net als het aantal agenten wat solo rondrijdt trouwens.

Citaat
Natuurlijk kun je niet overal alleen op af stappen, maar op heel veel dingen wel. Bovendien kun je de collega oproepen en de VD observeren tot de collega er is. Uiteraard levert dat iets tijdverlies op, maar alle aanrijtijden worden ook zomaar gehalveerd.
En bij iemand die in elkaar geslagen wordt? Een overval die voor mn neus gebeurt, of een groep jongeren die vervelend zijn? Moet ik dan zeggen, wacht even jongens... de backup is onderweg! Wat denkt de burger dan van mij? Die zien politie en verwachten direct handelen.
Je aanrijdtijden ga je hiermee dus niet verminderen.

Overigens ben ik helemaal niet tegen solo surveillance, maar dan als aanvulling op de duo surveillance zoals nu ook gebeurt. 4 ogen zien nou eenmaal meer als 2, je kunt veel sneller en effectiever optreden. Ik heb al veel te vaak situaties meegemaakt waarin ik blij ben met mn maatje.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Maxell01

• Forum gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 29 februari 2016, 20:52:10
Citaat van: grizz link=msg=1409761 date=1456772848
Solo als het kan, duo als het moet. Wij hebben de afspraak, ook met het OC, dat er minimaal 2 eenheden duo, worden geleverd. Verder is onze waterlijn 9 man.
Dat betekent dat, ik nog drie solo eenheden de straat op kan sturen. Dit gebeurd meestal in burger of op de motor. De twee anderen welke nog over zijn, zijn de opco en de senior binnen.

Dit is voor een gebied tussen Amsterdam en Hoorn. Van ongeveer 221 vierkante kilometer met ongeveer 114 duizend inwoners. Een spoedrit van Landsmeer naar bijv. Oosthuizen duurt ongeveer 15 a 20 minuten. Je kunt je voorstellen dat als je daar een ass. coll. hebt dat ook iedereen alles uit zijn handen laat vallen omdat in dit soort gebieden je nooit weet wie er als eerste tp is.

Als solo surveillance kan het prima. Echter moet degene die solo werkt daar wel goed capabel voor zijn en zich er zelf ook prettig bij voelen.

Moet je dat nu allemaal willen? Denk eens na >:(

http://www.telegraaf.nl/tv/nieuws/binnenland/25278003/__Rotterdamse_agent_belaagd__.html

Oscar

• Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 29 februari 2016, 21:16:36
In het groene buitengebied werk ik, net als de meeste boswachters alleen.
Voor optreden altijd eerst goed beoordelen of alleen optreden veilig en haalbaar is.
Bij lastige situaties altijd eerst terug treden, assistentie laten komen (collega of politie) en dan pas optreden.
Bij avond of nachtsurveillance in principe altijd met duo.

DaMook

• Senior gebruiker
  • BHV'er
Reactie #16 Gepost op: 29 februari 2016, 22:19:16
Het werkt in de usa misschien, maar daar rijden er veel meer solo. Veel sneller back up dus.

Hier gaat dat niet werken, zie alleen al die tv serie.

Agenten hier solo laten rijden lijkt mij prima, MAAR dan ook met verdubbeld wagenpark, oftewel evenveel agenten in een gebied, maar verdubbel de wagens die ze tot hun beschikking hebben.

Ik denk niet dat dat goedkoper is.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 29 februari 2016, 23:26:55
De logica lijkt duidelijk: een agent kost een ton per jaar, een auto <10K, fietsen en motoren nog veel minder. Met het investeren in meer auto's (en fietsen/motoren etc.) zouden we dus op een relatief goedkope manier het aantal plaatsen waar agenten zich bevinden bijna kunnen verdubbelen, afhankelijk van hoe je het aanpakt.
Deze rekensom is natuurlijk totaal uit de lucht gegrepen en nergens op gebaseerd. We hebben nu al in bijna het hele land een schrijnend wagenpark waarbij ieder bureau voertuigen tekort komt voor de hoeveelheid personeel, solosurveillance is op die bureau's geeneens een optie.
Uiteraard loop je op de Wallen liever met z'n drieën, maar in het buitengebied zouden 2 paar ogen op verschillende plekken wél heel veel uitmaken.
Ik kan me juist voorstellen dat het eerder andersom is. Op de wallen weet je als solodiender dat je in 30 seconden de hele straat blauw hebt staan. In het buitengebied duurt dat heeeeeel veel langer.

maar tram/treinbestuurders en heel veel andere beroepen (bewakers?) doen dit uiteraard ook alleen.
Dit is ook echt appels met peren vergelijken, en dus totaal onzinnig.
En: zijn hier proeven mee gedaan of is er onderzoek in NL bekend?
Er zijn proeven gedaan, met verdeeld succes. Ik ben zelf ook geen tegenstander van solo surveillance, en doe het regelmatig, maar ik zie een hoop mitsen en maren alvorens dit groots in te gaan voeren.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 29 februari 2016, 23:44:04
Citaat van: silque link=msg=1409774 date=1456774825
Welke agent kost er een ton per jaar??? Mochten we willen!!

Een agent kost veel meer als het salaris dat deze verdient. Ten eerste is er in een agent, voordat deze de straat op gaat, al heel veel geïnvesteerd. Kosten die je over de jaren dat de agent werkzaam is uit moet smeren. Daarnaast wordt er in de jaren daarna ook nog steeds geïnvesteerd aan opleidingen, hoewel we het er denk ik allemaal wel over eens zijn dat dit best wel meer mag zijn, maar dat terzijde. Daarnaast zijn er ook nog kosten voor kleding, bewapening, een (gedeelde) werkplek en heb je voor elke xxx agenten ook nog ondersteunend personeel (HRM, salarisadministratie, planning, ICT), leidinggevend personeel, etc...nodig. Al met al zou een ton per jaar zo maar kunnen!

Matth

• Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 29 februari 2016, 23:52:03
Niet voor niets dat in bijv de VS ook een overgang is naar duo.