@Scorpio ik weet wat de kosten zijn van een gemiddelde diender per jaar, geloof me dat de 100k niet aangeraakt wordt. Bovendien, waar zou de besparing in zitten met solo surveillance dan? Kosten blijven gelijk of worden misschien zelfs hoger.
Kosten auto: Touran kost zo'n 500-600 per maand om te leasen: http://directlease.nl/DLNl/nl/model.do?id=5786. Daarnaast nog wat aankleding, veel km's en zo
Right... en dan heb je als voorbeeld een burger versie van de Touran. Enig idee hoeveel de opbouw, onderbouw, stickering en bepantsering kost? Dan heb ik het nog niet eens over de inhoud van het voertuig (materiaal, inbouw systemen, computersystemen, verindingssystemen), het onderhoud en de afschrijving. Een gemiddelde politieauto rijdt 60k per jaar onder de meest barre omstandigheden, hoge toeren, koude motor, stoepen en veel remmen. We tanken ook nog eens 1 á 2x per dag.
Daarbij zal solo surveillance deze kostenpost alleen maar hoger maken, want meer voertuigen nodig + meer KM's rijden en natuurlijk veel meer tanken.
Volgens mij worden de voertuigen grotendeels gekocht en niet geleast trouwens, maar dat weet ik niet zeker.