Wanneer valt een mes onder de wapenwet of wanneer mag iedereen er vrijuit mee rondlopen over straat?

Auteur Topic: Wanneer valt een mes onder de wapenwet of wanneer mag iedereen er vrijuit mee rondlopen over straat?  (gelezen 6697 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

patrickaap

• Persfotograaf en redacteur bij GelreNieuws
  • Forum gebruiker
    • Patrick Apenhorst Fotografie
Ik heb een bijzondere vraag maar vond dit de juiste plek om hem te stellen... (geef maar aan als het ergens anders moet) Ik was op brandweerwinkel.nl aan het kijken en kwam ik dit mes tegen (als voorbeeld, je hebt er meer) Mag dit officieel, dus mag iedereen er zomaar over straat lopen, of valt zoiets onder de wapenwet? En dan heb ik het over algemene plekken zoals in de stadscentrum als op een plattelandswegen (als voorbeeld) en niet zoiets als Schiphol waar andere plaatselijke verordeningen gelden natuurlijk. :)  http://brandweerwinkel.nl/contents/nl/d656_Zakmessen_en_LED_zaklampen.html#p7975 (voor de duidelijkheid bedoel ik zo'n mes die daar staat: Herbert Top Collectie Rescuemes met lamp)

Ik heb wel op Google gekeken natuurlijk, maar wordt hier niet echt wijzer uit. Weet iemand van jullie dit toevallig? Want wanneer valt het onder de stiletto's ofzo? Dus wanneer mag het wel en wanneer valt het onder de wapenwet en mag het opeens niet meer? Ik heb hier gekeken, maar daar wordt ik niet wijzer uit --> http://www.knivesandtools.nl/nl/ct/messen-wetgeving.htm

Persfotograaf en webredacteur van onder andere de website http://www.gelrenieuws.nl/. Check ook mijn eigen website: https://apenhorst-fotografie.nl/

0501

• Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
Daar is heel makkelijk antwoord op te geven: neem eens een kijkje in de Wet Wapens en Munitie.

Citaat van: WWM
Categorie I
1stiletto's, valmessen en vlindermessen, een en ander indien het lemmet:
ameer dan een snijkant heeft;
b7 cm of langer en 14 mm of smaller is;
c9 cm of langer is; of
dvan een stootplaat is voorzien;
2andere opvouwbare messen, indien:
ahet lemmet meer dan een snijkant heeft; of
bde lengte in opengevouwen toestand langer dan 28 cm is;
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
@0501 dat is de oude wet, nu is elke stilleto, valmes of vlindermes verboden:

Citaat van: Wet Wapens en Munitie
/Categorie I
1°. stiletto’s, valmessen en vlindermessen;

2°. andere opvouwbare messen, indien:
a. het lemmet meer dan een snijkant heeft; of
b. de lengte in opengevouwen toestand langer dan 28 cm is;

3°. boksbeugels, ploertendoders, wurgstokken, werpsterren, vilmessen, ballistische messen en geluiddempers voor vuurwapens;

4°. blanke wapens die uiterlijk gelijken op een ander voorwerp dan een wapen;(verborgen messen/zwaarden)
Citaat

Dan heb je nog de messen die een stroomstoot kunnen geven, deze vallen onder cat 2, en de werpmessen die vallen onder cat 3. Verder vallen de messen met meer als 1 snijkant (zaagkant geldt ook als snijkant) en zwaarden/degens etc onder cat 4.

1 & 2 mag jij niet bij je hebben (kan je als burger alleen een ontheffing krijgen voor museum een soortgelijke tentoonstellingen), 3 kan je een verlof krijgen als jij als beroep bij het circus zit, en 4 mag je wel hebben maar niet op straat dragen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

scorpio

• Senior gebruiker
Citaat van: 0501 link=msg=1410019 date=1456897903
Daar is heel makkelijk antwoord op te geven: neem eens een kijkje in de Wet Wapens en Munitie.

Dan is heel makkelijk te vinden dat het een opvouwbaar mes is, minder dan 28 cm dus niet in Categorie I valt (waarmee het altijd verboden zou zijn), en dus in Categorie IV valt, waarmee je een dergelijk mes dus wel mag bezitten, maar het niet zo maar overal mag dragen of direct voor handen te hebben.

Dit mes, met een ruitentikker, gordelsnijder en afneembaar lampje is kennelijk bedoeld om ergens in een auto snel voor handen te kunnen hebben in geval van nood, en dat is niet de bedoeling. In de auto heb je echt geen mes nodig, dus koop daarvoor gewoon een lifehammer met gordelsnijder. Die zijn goedkoper dan dit mes en daarmee heb je gegarandeerd geen problemen.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Vallen ze dan onder categorie IV vanwege lid 7?
Citaat
7°. Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij zijn bestemd om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en die niet onder een van de andere categorieën vallen.

Vroeger, toen ik nog een klein Auditoretje was en bij de scouting zat, hadden wij vanaf onze 12 allemaal standaard een zakmes (oude vertrouwde victorinox) op zak als we op zaterdag op pad gingen met de verkenners. Daarmee schilde we aardappels, maakte stokken scherp/bast er af om dingen boven het kampvuur de houden, haalde modder onder je nagels vandaan voordat je een koekje ging eten etc.
Valt dat dan eigenlijk ook onder Categorie IV?

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
De WWM verbiedt een aantal wapens omdat deze geen maatschappelijk geaccepteerd nut hebben. Er zijn objecten die dat wel hebben, maar dat wordt afgedekt. Categorie 4 sub 7 vat zogenaamde gelegenheidswapens samen. Spullen die gelet op de aard en omstandigheid aangemerkt kunnen worden als wapen. Een honkbalknuppel is niet strafbaar als deze in een tas met sportkleding op een donderdagavond aangetroffen wordt. Ligt de knuppel onder je bestuurdersstoel terwijl je toevallig parkeert naar het clubhuis van Satudarah wordt het een heel ander verhaal.

Er is geen agent die een scout zou aanhouden omdat hij in het bos loopt met een zakmes. Loop je er op zaterdagnacht mee in een uitgaansgebied kan je maar zo aangehouden worden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1410037 date=1456907522
Vallen ze dan onder categorie IV vanwege lid 7?
Vroeger, toen ik nog een klein Auditoretje was en bij de scouting zat, hadden wij vanaf onze 12 allemaal standaard een zakmes (oude vertrouwde victorinox) op zak als we op zaterdag op pad gingen met de verkenners. Daarmee schilde we aardappels, maakte stokken scherp/bast er af om dingen boven het kampvuur de houden, haalde modder onder je nagels vandaan voordat je een koekje ging eten etc.
Valt dat dan eigenlijk ook onder Categorie IV?

Wij houden op onze waterscouting de regel aan dat het lemet van het mes in de handpalm moet passen van het kind, dan mogen zij deze (vanaf 12 jaar ook) op zak hebben en mee hebben.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Bij een zakmes moet je heel simpel kijken naar de snijkanten. Heeft het mes maar 1 snijkant dan is er niks aan de hand (hier vallen dus aardappelschilmesjes etc ook onder). Zijn er echter 2 snijkanten dan mag jij deze niet bij je hebben op de openbare weg.

Bij 1 snijkant is het dus de aard en omstandigheden van belang (zoals DiNozzo al schreef), bij meer dan is deze verboden of je moet enige vorm van vergunning hebben. Deze laatste word nagenoeg niet afgegeven aan burgers zo is mij verteld.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

Rolanddeg

• Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Maar hoe wordt er dan omgegaan met de zgn. duikersmessen (zie Google afbeeldingen)? Deze hebben over het algemeen aan beide kanten een snij/zaagvlak en de totale lengte is vaak ook langer dan 28cm. Worden deze messen per definitie in beslag genomen, zelfs al zit deze tussen een duikuitrusting achter in de auto? En de messen worden ook veelvuldig in Nederlandse webshops aangeboden. Zijn deze shops ook in overtreding?

scorpio

• Senior gebruiker
Citaat van: Rolanddeg link=msg=1410187 date=1456952877
Maar hoe wordt er dan omgegaan met de zgn. duikersmessen (zie Google afbeeldingen)? Deze hebben over het algemeen aan beide kanten een snij/zaagvlak en de totale lengte is vaak ook langer dan 28cm.

Dit zijn geen inklapbare messen, dus is het gegeven of ze langer zijn dan 28cm, of het gegeven dat ze 2 snijkanten hebben, geen issue. Het gaat dan alleen nog om de vraag, in welke omstandigheden een dergelijk mes wordt aangetroffen. Ben je aan het duiken, dan mag je deze gewoon bij je dragen (hoewel dat volgens mij nergens expliciet staat?). Ben je op weg naar duiken, heb je het mes in een tas met de rest van je duikspullen achter in de auto liggen, is er ook geen probleem. Ligt het mes binnen handbereik in je auto, dan ben je verkeerd bezig.