GRIP 1 (gesprongen waterleiding) Oosthavendijk - Middelharnis 03-03-2016

Auteur Topic: GRIP 1 (gesprongen waterleiding) Oosthavendijk - Middelharnis 03-03-2016  (gelezen 3258 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bjorndh

  • Informatiemanagement Rode Kruis
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 918
Oproep voor ambuteam was ivm feyenoord toch
Freelance persfotograaf, Informatiemanagement Rode Kruis


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Citaat van: oma link=msg=1410630 date=1457086426
Waren deze ook voor iets anders?


14:42:25 03-03-16   GROUP-1   PRIO 1 TS732 VC902 MC901 LP901 HO901 AG901 SO901 IP901 VL902 LC901 IM901 ODHM901 Zuidwester ( Hernesseroort ) Oosthavendijk 30 Middelharnis Hulpverlening (klein) (GRIP: 1) Vak: 5598001


Nee, want deze staan onder deze melding: 1+1=2  ;)

In Nederland is het zo geregeld dat je bij een GRIP-opschaling van alle disciplines een enkele of meerdere functionarissen krijgt.
GRIP 1 is minimaal een OVD-B, OVD-P en OVD-G, meestal aangevuld met een hele rits aan functionarissen (AGS,HOVD,PV,2e OVD) en een COPI-bak met of zonder VC.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Frankieboy001 link=msg=1410746 date=1457108579
Nee, want deze staan onder deze melding: 1+1=2  ;)

In Nederland is het zo geregeld dat je bij een GRIP-opschaling van alle disciplines een enkele of meerdere functionarissen krijgt.
GRIP 1 is minimaal een OVD-B, OVD-P en OVD-G, meestal aangevuld met een hele rits aan functionarissen (AGS,HOVD,PV,2e OVD) en een COPI-bak met of zonder VC.

Dank je wel. Ik vraag mij misschien geheel onterecht af wat de toegevoegde waarde is om bij een gesprongen waterleiding standaard de officieren van politie, brandweer en ambulancedienst bij elkaar te roepen, meestal aangevuld met de hele rits aan functionarissen.

Bij ons kennen we iets soortgelijks en noemen het dan 'major incident'. Ik werk in een land voor we met grote regelmaat grote incidenten hebben die gelukkig in Nederland zelden meer voorkomen. Wij hebben echter zelden een 'major incident'. Als bij ons iets de classificatie 'major incident' krijgt is er trouwens geen mens op de wereld die zich nog zou kunnen afvragen waarom het een 'major incident' is.

De criteria zijn:

* Redding en transport noodzakelijk van grote aantallen slachoffers (minimaal 40 slachtoffers).

of

* Grootschalige inzet ter plaatse vereist van zowel politie, brandweer en ambulancedienst.

of

* Grootschalige inzet vereist van politie, brandweer en ambulancedienst samen met andere (overheids)diensten, bijvoorbeeld openbare werken, energiebedrijf, openbaar vervoersbedrijf, etc om levensgevaar of ernstig letsel bij burgers te kunnen voorkomen. Idem als grote aantallen burgers dakloos (dreigen te) raken.

of

* Incidenten waarbij voorspelbaar is dat veel (globale) media informatie wenst over het incident. De politiewoordvoerder en een hoofdofficier van politie zijn verantwoordelijk voor deze communicatie. Het is noodzakelijk dat zij bij grote incidenten beschikken over informatie via brandweerofficieren (bijv. hoe lang de brandbestrijding nog gaat duren) en van officieren van ambulancedienst (aantal vervoerde gewonden, aantal gewonden dat nog ter plaatse onder behandeling is, etc).


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: oma link=msg=1410773 date=1457110433
Bij ons kennen we iets soortgelijks en noemen het dan 'major incident'. Ik werk in een land voor we met grote regelmaat grote incidenten hebben die gelukkig in Nederland zelden meer voorkomen. Wij hebben echter zelden een 'major incident'. Als bij ons iets de classificatie 'major incident' krijgt is er trouwens geen mens op de wereld die zich nog zou kunnen afvragen waarom het een 'major incident' is.

Hoe liggen in jouw land de bestuurlijke verantwoordelijkheden voor de hulpdiensten? Vallen de hulpdiensten rechtstreeks onder een minister o.i.d.? Hoe liggen de verhoudingen richting het lokaal bestuur? (als dat er is?)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Fireball link=msg=1410776 date=1457110855
Hoe liggen in jouw land de bestuurlijke verantwoordelijkheden voor de hulpdiensten? Vallen de hulpdiensten rechtstreeks onder een minister o.i.d.? Hoe liggen de verhoudingen richting het lokaal bestuur? (als dat er is?)

Brandweer en politie vallen onder ministerie van binnenlandse zaken, ambulancedienst onder ministerie van gezondheid, de openbaar aanklager onder ministerie van justitie.

Alle diensten hebben directeuren die verantwoordelijk zijn voor de eigen dienst. Alle diensten hebben (hoofd) officieren verantwoordelijk voor de uitrukdiensten.

Het is hier niet de gewoonte dat ministers of ambtenaren van ministerie zich actief bemoeien met de daadwerkelijk inzet. Ze willen wel bij grote incidenten geinformeerd worden door de directeuren van de diensten.

Directeuren van hulpverleningsdiensten zie je hier ook nooit ter plaatse of dat ze zich bemoeien met de inzet omdat ze vertrouwen hebben in de gehele uitrukdienst (van hoofdofficier tot manschappen in de laagste rang).

Ik heb het hier vorig jaar meegemaakt dat ik even moest kijken achter in de politiewagen omdat iemand over het afzetlint van politie was gestapt en deze arrestant beweerde de medisch directeur van de ambulancedienst te zijn.

In 2012 heeft de hele wereld kunnen zien hoe de regering omgaat met falende diensten. De brandweer en ambulancedienst faalden bij een fatale brand. De minister van binnenlandse zaken kon direct vertrekken, vervolgens directeuren van brandweer en een aantal oudere officieren. Bij de ambulancedienst is niemand gesneuveld omdat men concludeerde dat er meer expertise moest worden ingebracht. Medische specialisten van de ziekenhuizen kregen adviserende taken en werden verantwoordelijk voor specifiek medisch beleid bij de ambulancedienst. Een groep traumachirurgen is aangesteld als om dagelijks leiding te geven aan de ambulancedienst (clinical officers).


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: oma link=msg=1410790 date=1457114522
Brandweer en politie vallen onder ministerie van binnenlandse zaken, ambulancedienst onder ministerie van gezondheid, de openbaar aanklager onder ministerie van justitie.

Alle diensten hebben directeuren die verantwoordelijk zijn voor de eigen dienst. Alle diensten hebben (hoofd) officieren verantwoordelijk voor de uitrukdiensten.

Het is hier niet de gewoonte dat ministers of ambtenaren van ministerie zich actief bemoeien met de daadwerkelijk inzet. Ze willen wel bij grote incidenten geinformeerd worden door de directeuren van de diensten.

Directeuren van hulpverleningsdiensten zie je hier ook nooit ter plaatse of dat ze zich bemoeien met de inzet omdat ze vertrouwen hebben in de gehele uitrukdienst (van hoofdofficier tot manschappen in de laagste rang).

Ik heb het hier vorig jaar meegemaakt dat ik even moest kijken achter in de politiewagen omdat iemand over het afzetlint van politie was gestapt en deze arrestant beweerde de medisch directeur van de ambulancedienst te zijn.

In 2012 heeft de hele wereld kunnen zien hoe de regering omgaat met falende diensten. De brandweer en ambulancedienst faalden bij een fatale brand. De minister van binnenlandse zaken kon direct vertrekken, vervolgens directeuren van brandweer en een aantal oudere officieren. Bij de ambulancedienst is niemand gesneuveld omdat men concludeerde dat er meer expertise moest worden ingebracht. Medische specialisten van de ziekenhuizen kregen adviserende taken en werden verantwoordelijk voor specifiek medisch beleid bij de ambulancedienst. Een groep traumachirurgen is aangesteld als om dagelijks leiding te geven aan de ambulancedienst (clinical officers).

Klinkt als een groot verschil met NL. We hebben natuurlijk een grote versnippering in (bestuurlijke) verantwoordelijkheden en aansturing van onze hulpdiensten? WIe is de baas van de brandweer? Wie is bij ons de baas van de ambulancedienst? Lastig te beantwoorden. In NL zijn we uniek met onze versnippering. Waar wij iets van 25 meldkamers hebben en 430 gemeenten lachen ze ons uit in Amerika. Inherent aan onze versnippering is ons poldermodel. Met z'n allen inspraak hebben en overleggen. Zo is ook onze GRIP ontstaan, iedereen meepraten en de eenhoofdige leiding is eigenlijk een wassen neus, want waar gaat de Leider CoPI nu echt over? Maar goed, misschien komt het ooit nog eens goed. Nationale politie hebben we al, nu nog nationale brandweer en ambulancediensten. En als we het eindelijk hebben gaan we vast weer terug naar decentrale eenheden zodat maatwerk weer mogelijk is omdat de afstand tussen leiding en werkvloer te groot geworden is.......

Terug naar het topic. De GRIP voor een gesprongen waterleiding is wel een mogelijkheid om structuur te brengen is de versnippering van partijen en verantwoordelijkheden. Eenduidige procedure en aanpak om het incident met elkaar op te lossen en geen dingen over het hoofd te zien.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Fireball link=msg=1410838 date=1457117609
Klinkt als een groot verschil met NL. We hebben natuurlijk een grote versnippering in (bestuurlijke) verantwoordelijkheden en aansturing van onze hulpdiensten? WIe is de baas van de brandweer? Wie is bij ons de baas van de ambulancedienst? Lastig te beantwoorden. In NL zijn we uniek met onze versnippering. Waar wij iets van 25 meldkamers hebben en 430 gemeenten lachen ze ons uit in Amerika. Inherent aan onze versnippering is ons poldermodel. Met z'n allen inspraak hebben en overleggen. Zo is ook onze GRIP ontstaan, iedereen meepraten en de eenhoofdige leiding is eigenlijk een wassen neus, want waar gaat de Leider CoPI nu echt over? Maar goed, misschien komt het ooit nog eens goed. Nationale politie hebben we al, nu nog nationale brandweer en ambulancediensten. En als we het eindelijk hebben gaan we vast weer terug naar decentrale eenheden zodat maatwerk weer mogelijk is omdat de afstand tussen leiding en werkvloer te groot geworden is.......

Terug naar het topic. De GRIP voor een gesprongen waterleiding is wel een mogelijkheid om structuur te brengen is de versnippering van partijen en verantwoordelijkheden. Eenduidige procedure en aanpak om het incident met elkaar op te lossen en geen dingen over het hoofd te zien.

Ik ben het met je eens dat het in Nederland best wel een bestuurlijke bende is geworden. Ik volg bijna ieder debat in de 2e kamer over brandweer- en ambulancezorg. Het is natuurlijk raar als een minister geen antwoorden kan geven of de wens van meerderheid van gekozen volksvertegenwoordigers niet kan uitvoeren omdat hij/zij er niet over gaat en het moet vragen aan een RAV of veiligheidsregio.

Ik vind het ook jammer dat er nu twee topics lopen over bestuurlijk proces, de rol van hulpverleningsdiensten bij een lekke waterleiding. Dit is het waterleiding Grip-1 topic en dezelfde onderwerpen worden ook besproken in het waterleiding Grip-2 topic. Voorts loopt een Grip discussie bij een brand in seniorenwoningen en een inzet met mogelijk explosief.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Citaat van: oma link=msg=1410842 date=1457118015
Ik vind het ook jammer dat er nu twee topics lopen over bestuurlijk proces, de rol van hulpverleningsdiensten bij een lekke waterleiding.

Discussie over grip bij uitval nutsvoorziening zie http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=96570

^RAdeR