Meer bevoegdheden handhaving

Auteur Topic: Meer bevoegdheden handhaving  (gelezen 13003 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

R.3144

• Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 4 maart 2016, 17:43:22
Iets met schoenmaker....

Oscar

• Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 4 maart 2016, 21:07:22
Ik lees vaak de term toezichthouder.
Een Boa is Opsporingsambtenaar.
De opleiding en examens die de Boa moet afleggen om geweldsmiddelen te mogen dragen zijn exact hetzelfde als de examens die de politie moet doen om geweldsmiddelen te mogen dragen.
Volgens de domeinenlijst mogen de Boa's in domein 1 (openbare ruimte) uitgerust worden met handboeien, wapenstok en pepperspray.
De taken die zij uitvoeren zijn taken die vroeger door de politie werden uitgevoerd.
In het buitenland worden deze taken meestal door de lokale politie uitgevoerd, die ook nog met een vuurwapen zijn uitgerust.
Waarom in Nederland steeds weer zo'n commentaar op een groep opsporingsambtenaren die goed en noodzakelijk werk doen ?
Waarom staat er in de domeinenlijst duidelijk omschreven dat de Boa's geweldsmiddelen mogen dragen ?
Persoonlijk ben ik van mening dat alle Boa's in een zelfde domein dezelfde uitrusting zouden moeten hebben, en niet in de ene gemeente niks en in de andere gemeente alles.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 4 maart 2016, 21:21:25
Citaat van: RemRoof link=msg=1410620 date=1457084747
Alleen de gemeentepolitie is een stuk versnipperder dan voorheen door de diverse domeinen en de verschillende invulling door diverse gemeenten.

Idee: Laten we dit regionaal organiseren, zodat er meer efficiëntie en uniformiteit ontstaat! Dan ook nog een landelijk orgaan om de samenwerking tussen de handhavingsregio's te bevorderen. Misschien kunnen we het VTSHN noemen. Oh wacht..  ^-^

Citaat van: pompbediende link=msg=1410716 date=1457105386
Ik zie liever de het personeel van NS en Arriva handboeien en pepper krijgen, maar die mogen dat dan weer niet >:(

Service & Veiligheid van de NS kan ik inkomen, maar waarom moet iemand die controleert of ik mijn kaart langs de lezer haal pepperspray en handboeien krijgen? Soms kan er naar mijn idee beter een cursus klantvriendelijkheid vanaf..

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 4 maart 2016, 21:49:45
Dat zeg ik al jaren......

Citaat van: CopVR3 link=msg=1410618 date=1457084277
Nationale politie is Rijkspolitie.

Gemeentepolitie komt nu ook terug...

CPrime

• Agent / Medewerker GGP - Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 4 maart 2016, 22:02:11
Citaat van: Oscar link=msg=1410880 date=1457122042
Volgens de domeinenlijst mogen de Boa's in domein 1 (openbare ruimte) uitgerust worden met handboeien, wapenstok en pepperspray.
...
Waarom staat er in de domeinenlijst duidelijk omschreven dat de Boa's geweldsmiddelen mogen dragen ?

Dat staat er inderdaad onder een hele belangrijke voorwaarde, namelijk dat er een noodzaak voor moet zijn. De geweldsmonopolie ligt namelijk bij de politie.

3.2. Criteria toekenning bevoegdheden

Criteria toekenning opsporingsbevoegdheid: noodzaakcriterium

Conform het BBO wordt een titel van opsporingsbevoegdheid verleend dan wel verlengd indien daartoe noodzaak bestaat en de boa betrouwbaar en bekwaam is. Er is voldaan aan het noodzaakcriterium wanneer naar het oordeel van de Minister van Veiligheid en Justitie, de opsporingsbevoegdheid noodzakelijk is voor de uitoefening van de functie van de betreffende persoon of de dienst waarbij deze werkzaam is, en een beroep op de politie voor het uitoefenen van opsporingsbevoegdheden bezwaarlijk, niet mogelijk of niet wenselijk is.
...
Het noodzaakcriterium wordt ook gehanteerd voor de toekenning van politiebevoegdheden en geweldsmiddelen.

Criteria toekenning geweldsmiddelen
...
Het toepassen van geweld met gebruik van een geweldsmiddel is een bevoegdheid die in beginsel alleen toekomt aan de gewapende macht van de overheid (de krijgsmacht) en de politie. Derhalve worden slechts in uitzonderlijke gevallen geweldsmiddelen aan anderen toegekend
...
Het toekennen van geweldsmiddelen aan een boa geschiedt slechts indien de noodzaak hiertoe door de aanvrager aangetoond is en indien zijn bekwaamheid in de omgang met het betreffende wapen is aangetoond (zie ook artikel 5, eerste lid, Regeling wapens en munitie, hierna: Rwm). Het toekennen van geweldsmiddelen wordt tevens afhankelijk gesteld van de in redelijkheid te verwachten kans dat de boa bij de vervulling van zijn functie met geweld of dreiging met geweld wordt geconfronteerd.

Citaat
Persoonlijk ben ik van mening dat alle Boa's in een zelfde domein dezelfde uitrusting zouden moeten hebben, en niet in de ene gemeente niks en in de andere gemeente alles.

Waarom dan? Wat is de noodzaak daarvoor?

Uitgangspositie is namelijk nog steeds dat niemand behalve de politie (en krijgsmacht) geweld mag gebruiken. Dus ook geen BOA's tenzij er een noodzaak voor is.
Dierenambulance Amsterdam - Chauffeur, Dierenhulpverlener (bijrijder), centralist, lid bootteam, Coördinator Calamiteiten- en Rampenteam. EHBO  -BLS &

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 5 maart 2016, 10:48:24
Ik lees vaak de term toezichthouder.
Een Boa is Opsporingsambtenaar.

In mijn ogen kan je het ene niet los zien van het andere, aangezien de rollen van toezichthouder en opsporingsambtenaar door veel gemeenten vaak worden samengevoegd in een functie.

Daarbij legt de ene gemeente de nadruk op de toezichthoudende taken en vindt het daarom niet noodzakelijk dat deze personen van geweldsmidddelen worden voorzien voor de Boa taken. Terwijl andere gemeenten juist de nadruk leggen op de BOA taken of in staat zijn om functies te scheiden en daarom geweldsmidddelen wel noodzakelijk vinden.
Je kan in mijn ogen dus niet puur naar de rol kijken maar zult ook rekening moeten houden met de praktijk.

Overigens lijkt het erop dat er geen eenduidige wens is vanuit alle gemeenten.

(Overigens begrijp ik het juridisch onderscheid tussen Boa en Toezichthouder, daar doel ik dan ook niet op bij het los van elkaar zien,)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 5 maart 2016, 12:57:10
Citaat van: Rutger1 link=msg=1410710 date=1457104795
Ik vind het echter een goede zaak, mits de handhaver goed getraind word in het gebruik van deze middelen.

Dat is altijd een non argument. Want zelfs als een gemeente toestemming krijgt om handhavers/BOA's van geweldsmiddelen te mogen voorzien, dan zal elke individuele BOA die het betreft moeten voldoen die aan de eisen die daar voor staan. Het heeft dus geen enkele meerwaarde om dit voorbehoud te maken, omdat dit gewoon in het systeem ingebakken zit.

Rutger1

• Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 5 maart 2016, 13:12:28
Citaat van: scorpio link=msg=1410981 date=1457179030
Dat is altijd een non argument. Want zelfs als een gemeente toestemming krijgt om handhavers/BOA's van geweldsmiddelen te mogen voorzien, dan zal elke individuele BOA die het betreft moeten voldoen die aan de eisen die daar voor staan. Het heeft dus geen enkele meerwaarde om dit voorbehoud te maken, omdat dit gewoon in het systeem ingebakken zit.

Correct, echter zijn er geen vastgestelde trainings uren. De ene gemeente heeft 10x per jaar IBT, en de andere gemeente heeft 4x per jaar een IBT training.

Examen eisen e.d. zijn vast gesteld. Echter zie je vaak dat er een maand voor het examen 4 trainings momenten zijn, waarna men het examen behaald, en dan 11 maanden later weer 4 trainingsmoment heeft, waarna men weer op examen gaat. Ik ben echter van mening dat in die 11 maanden ook een aantal trainings momenten plaats moeten vinden.
- Werkzaam als Integraal Handhaver (BOA domein I) - Voormalig horecaportier en HTV-P student  Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel

Frankovski

• Artikel 141 én 142 SV
  • Forum gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 11 maart 2016, 16:59:56
Citaat van: R.3144 link=msg=1410760 date=1457109802
Iets met schoenmaker....

had je leest goed uitgevoerd, dan hadden boa's nooit nodig geweest? Bedoelde je dat?

Daniel!

• i.o.
  • Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 11 maart 2016, 17:16:27
Citaat van: Frankovski link=msg=1412249 date=1457711996
had je leest goed uitgevoerd, dan hadden boa's nooit nodig geweest? Bedoelde je dat?
Heeft niet zozeer met de uitvoering te maken, maar met het feit dat er aan de ene kant wordt geroepen dat er meer blauw bij moet, maar aan de andere kant steeds meer geld voor datzelfde blauw verdwijnt... ???