inhoud tas :)

Auteur Topic: inhoud tas :)  (gelezen 48375 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

medic1978

• Gast
Reactie #120 Gepost op: 28 september 2005, 10:46:40
Ik heb net met het hoofdkantoor gebeld van het rode kruis. Daar heb ik het voorgelegd over een paracetamol. Daar word gelijk gezegd van niet doen. Er is gezegd dat als het mis het rk zeer negatief in de krant enzo komt.
de kans dat het mis is klein maar wij weten niet of de klachten te verhelpen zijn met een paracetamol. Dus moeten wij niet de verantwoording daarvoor nemen. Ook al zijn het vrij verkrijgbare medicijnen

Ik sluit mij daarbij aan..

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #121 Gepost op: 28 september 2005, 10:47:07
Jongens als nou iemand even een belletje naar het rode kruis , EHBO vereniging en naar het ok doet en vraagt wat hun standpunt is op dit verhaal dan zijn we er uit.

Want ik neem aan dat zij het juridisch rond hebben.

Dat denk ik nou niet... :-X

... dan ken je hun standpunt, maar nog steeds geen regelgeving.

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #122 Gepost op: 28 september 2005, 10:49:24
wij hebben geleert het neit te doen
flappus  niet elke verandering is een verbetering

medic1978

• Gast
Reactie #123 Gepost op: 28 september 2005, 10:53:14
Het oranje kruis zegt dat paracetamol niet volgens de competenties gebeurd. Mocht je het wel doen moet je erbij zeggen dat het hun eigen verantwoording is. Maar als het mis gaat en je heb dat niet gezegd kan je gewoon aangeklacht worden. Dus wat is het risico waard.
dus hun zeggen ook niet doen want het zijn medicijnen.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #124 Gepost op: 28 september 2005, 11:02:54
Jongens / meiden er lopen nog steeds 2 discussies door elkaar heen en volgens mij heeft niet iedereen dat door.

De discussie die hier in eerste instantie gevoerd werd gaat over de stelling:

Mag een EHBO'er (maar ook de buurvrouw, je partner  of  wie dan ook) juridisch gezien op uitdrukkelijk en specifiek verzoek van een "hulpvrager" hem/haar 1 paracetamol ter beschikking stellen. Of misschien in engere zin:  is deze verstreking door de EHBO'er, partner, buurvrouw een levering zoals bedoelt in artikel 2f lid 1 van de Wet op de Geneesmiddelenvoorziening

De mening (of het standpunt) van het Rode Kruis, het Oranje kruis en die van jouw en mij of het gewenst is of niet, is dus voor die vraag niet relevant.

Laten we wanneer zou blijkt dat het juridisch gezien toegestaan is om iemand 1 paracetamol te geven op diens verzoek over dat tweede aspect een nieuwe discussie starten, want anders weet niemend meer waar we het nog over hebben.

Ik heb de eerste vraag bij de Hoofdinspectie van de Gezondheidszorg neergelegd aangezien zij ondermeer verantwoordelijk zijn voor het toezicht op de naleving van de wet op de geneesmiddelenvoorziening.
Ik verwacht geen snel antwoord, maar eens zal het er wel komen.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Chopsticks

• Forum gebruiker
Reactie #125 Gepost op: 28 september 2005, 11:10:28
Dezelfde vraag heb ik neergelegd bij het Landelijk Bureau van het Rode Kruis afgelopen maandagochtend. Ik heb hen gevraagd om een juridische onderbouwing van hun antwoord. Ik wacht dan ook hierop voor verder 'voer' voor deze discussie.

medic1978

• Gast
Reactie #126 Gepost op: 28 september 2005, 11:11:01
hoezo zou de mening van hun niet relevant daar je tijdens evenementen waar je onder hun vlag loopt hun ook verantwoordelijk zijn voor wat jij doet als ehbo-er. Dus hun ook schade kunnen krijgen als jij iets doet wat niet mag volgens de boekjes. of het nu gaat over paracetamol of iets anders.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #127 Gepost op: 28 september 2005, 11:19:26
hoezo zou de mening van hun niet relevant daar je tijdens evenementen waar je onder hun vlag loopt hun ook verantwoordelijk zijn voor wat jij doet als ehbo-er. Dus hun ook schade kunnen krijgen als jij iets doet wat niet mag volgens de boekjes. of het nu gaat over paracetamol of iets anders.
Dat is niet relevant omdat dat de vraag niet is.

De vraag is "Wat mag volgens de wet" niet meer en niet minder.
Dat er bij organisaties nog aanvullende regels kunnen gelden is duidelijk. Maar we hebben het hier niet alleen over de ehbo'er in georganisserd verband, maar over iedereen die eerste hulp verleent, ook in de thuis situatie of onderweg.
Deze mensen hoeven geen lid te zijn van het RK of een EHBO vereniging, ze hoeven ook niet opgeleid te zijn volgens enige OK norm, het zijn gewoon "burgers"

De wet op de de geneesmiddelenverzorging kent de term EHBO'er niet en ook het Oranje en Rode Kruis komen in die wet niet voor.

Probeer svp het veschil in vraagstelling te zien.

Het is het zelfde wanneer ik zou vragen "mag ik van de wet  in een spijkerbroek op de motor gaan rijden" en iedereen zou reageren met de opmerking dat dat heel onverstandig is en dat de KNMV bij haar wedstrijden een leren motorpak voorschrijft.
Daar gaat het dus niet om, het is allemaal waar maar ik mag nog steeds in spijkerbroek of korte broek met 120 over de snelweg rijden.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #128 Gepost op: 28 september 2005, 11:26:58
Voor mij was het al duidelijk toen PdR met het artikel kwam waarin gezegd wordt dat zelfmedicatie slechts met een vergunning mag worden verkocht, dat alleen gehaald kan worden door het afleggen van een examen. Deze regel is er niet voor niets, en het is erg makkelijk om te zeggen, "ik verkoop niet, ik geef het gratis weg". Je voldoet niet aan de eisen: je geeft geen bijsluiter, je hebt geen vergunning... maar het is blijkbaar erg moeilijk om dat te accepteren.

Persoonlijk ben ik het een beetje zat. Geen van beide partijen wil overtuigd worden (ik ook niet), en het is gewoon een kwestie van verantwoording nemen/verstandig zijn. Je deelt medicatie uit, en met welke goede bedoelingen ook: daar zitten risico's aan vast die ik als ehbo-er simpelweg niet neem.
Arts  www.alphalog.nl

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #129 Gepost op: 28 september 2005, 11:32:50
Voor mij was het al duidelijk toen PdR met het artikel kwam waarin gezegd wordt dat zelfmedicatie slechts met een vergunning mag worden verkocht, dat alleen gehaald kan worden door het afleggen van een examen. Deze regel is er niet voor niets, en het is erg makkelijk om te zeggen, "ik verkoop niet, ik geef het gratis weg". Je voldoet niet aan de eisen: je geeft geen bijsluiter, je hebt geen vergunning... maar het is blijkbaar erg moeilijk om dat te accepteren.

Persoonlijk ben ik het een beetje zat. Geen van beide partijen wil overtuigd worden (ik ook niet), en het is gewoon een kwestie van verantwoording nemen/verstandig zijn. Je deelt medicatie uit, en met welke goede bedoelingen ook: daar zitten risico's aan vast die ik als ehbo-er simpelweg niet neem.

Hoe doe jij dat dan thuis als je partner je vraagt (zou vragen) om een PCM ? Stuur je die dan ook naar de winkel ?
Je kunt natuurlijk roepen "dat is iets heel anders" maar denk daar dan maar eens over na en probeer dat maar eens te onderbouwen.

Het wordt nog veel erger als je je kind of partner adviseert om een PCM te nemen bij pijn of koorts want dan doe je iets wat wij als ehbo'er niet eens doen, namelijk niet alleen vertrekken maar ook nog eens "voorschrijven", bij je kind zou dat onder de oudelijke macht kunnen vallen, bij je partner is dat in ieder geval niet het geval.

Wat dat accepteren betreft, ik accepteer graag feiten en ook meningen van terzake deskundige en dat zijn in dit geval juristen op medisch gebied.

Wat we vooral horen zijn meningen en interpretaties van leken (en daar ben ik er een van) Dus je zult mij nog het ene, nog het andere standpunt voor waar of onwaar horen uitmaken zolang ik van die deskundige geen antwoord heb, ik kan hoogstens aangeven wat ik meer en minder waarschijnlijk acht.

Wat mij betreft kan deze discussie dus ook gewoon stoppen totdat dat antwoord er is.